خوردن قرص جلوگیری قبل از عروسی/ چطوری جلوگیری کنم؟!

حدود ۳ هفته دیگه عروسیم هست. چند روز قبل از عروسی قرص ال دی برای جلوگیری بخورم که شب عروسی باردار نشم؟! الان پریود هستم و روز سوم سیکل قاعدگی ام هست.

خوردن قرص جلوگیری قبل از عروسی

برای جلوگیری با قرص ال دی قبل از عروسی به روش زیر عمل کنید:

خوردن قرص های LD را از روز پنجم قاعدگی شروع کنید. سعی کنید هر شب و در ساعت معینی مصرف کنید تا زمانی که ۲۱ عدد قرص موجود در بسته تمام شود.

در هر نوع پس از اتمام ۲۱ قرص هر بسته، یک هفته استراحت کرده و قرصی مصرف نکنید. سپس از روز ۸، مصرف بسته ی بعدی را آغاز کنید.

بهتر است قرص ها پس از شام و قبل از خواب خورده شوند تا عوارض گوارشی ایجاد نکنند.

اگر پس از اتمام اولین بسته ی قرص در طی ۷ روز استراحت، قاعدگی ایجاد نشود، به شرط آن که همه ی قرص ها را مرتب مصرف کرده باشید و اسهال و استفراغ شدید نداشته باشید و از داروی دیگری هم به طور هم زمان استفاده نکرده باشید، مشکلی وجود ندارد و از روز ۸ بسته ی دیگر را مصرف کنید. در غیر این صورت با پزشک یا ماما مشورت کنید.

در اولین دوره ی مصرف قرص، در ماه اول و ترجیحاً ۲ هفته اول، از یک روش دیگر مانند کاندوم استفاده کنید.

قرص ال دی چگونه عمل می کند؟
مصرف قرص با سه روش زیر از بارداری پیشگیری می کند:
– مهار تخمک گذاری
– جلوگیری از نفوذ اسپرم، با ایجاد موکوس غلیظ سرویکس
– ایجاد محیط نامناسب برای لانه گزینی

نکاتی که در هنگام استفاده از قرص جلوگیری باید رعایت شود:
سه ماه پس از شروع مصرف قرص، بهتر است برای کنترل وزن، فشار خون، قند، تری گلیسیرید خون و آزمایش ادرار به پزشک مراجعه کنید و در صورت سالم بودن، سالیانه کنترل شوید. در کنترل دوره ای بهتر است، معاینه پستان و لگن نیز انجام شود.
اگر به دلایلی مجبور به مصرف هم زمان آنتی بیوتیک هایی نظیر آمپی سیلین و تتراسایکلین هستید، بهتر است از یک روش کمکی ضد بارداری نیز استفاده کنید.
در اولین دوره ی مصرف قرص، در ماه اول و ترجیحاً ۲ هفته اول، از یک روش دیگر مانند کاندوم استفاده کنید.
در صورت بروز عوارض جدی مانند: تاری دید ، تنگی نفس ، درد ناگهانی سینه که با دَم شدیدتر می شود، تورم و درد ساق پا و… سریعاً به پزشک مراجعه کنید.
در صورت ابتلا به اسهال و استفراغ حتما جهت انتخاب روش مناسب دیگر همراه با آن، با پزشک خود مشورت کنید. 

راههای جلوگیری از بارداری در شب اول عروسی
تنها راه جلوگیری از بارداری، نداشتن رابطه جنسی است. اما با پیدا کردن یک روش خوب برای پیشگیری از بارداری شما می توانید از بروز بارداری ناخواسته در هر رابطه جنسی پیشگیری کنید.

انواع مختلفی از روش های جلوگیری از بارداری وجود دارد که هرکدام آنها مزایا و معایبی دارد. یادگیری در مورد تمام روش ها به شما کمک خواهد کرد که بهترین راه حل مناسب خود را پیدا کنید.

– روش های هورمونی شامل قرص های پیشگیری، تزریق، چسب های ضد بارداری، کپسول های زیر پوستی و حلقه واژینال می باشد. استفاده از آی یو دی Mirena به همراه levonorgestrel نیز به عنوان روش پیشگیری هورمونی شناخته می شود. روش های پیشگیری که از هورمون استفاده می شود در جلوگیری از بارداری بسیار موثر هستند.

– آی یو دی، وسیله ای است که داخل رحم قرار می گیرد و برای ۵ تا ۱۰ سال بسیار خوب عمل می کند و ایمن است. استفاده از آی یو دی Miren که حاوی هورمون است که می تواند با پریود های شدیدتر و بعضاً توأم با درد همراه شود.

– روش های سد کننده (حائل) شامل استفاده از کاندوم، دیافراگم و اسفنج است. به طور کلی، این ابزار به قدرت آی یو دی هورمونی نمی توانند از بارداری جلوگیری کند. جلوگیری از بارداری روش های پیشگیری حائل باید در هربار مقاربت جنسی استفاده شوند.

– روش طبیعی پیشگیری نیز در صورتی که شما و شریک جنسی تان بسیار دقیق باشید می تواند موثر باشد. این روش مستلزم پرهیز از ارتباط جنسی یا استفاده از روشهای سد کننده پیشگیری از بارداری در روزهایی از دوره قاعدگی است که احتمال بارداری بیشتر است.

– کنترل دائمی (عقیم سازی)، آخرین راه پیشگیری از بارداری است. عمل عقیم سازی در مردان وازکتومی و در زنان بستن لوله های رحم یا توبکتومی می باشد. عقیم سازی برای افرادی مناسب است که تصمیم ندارند در آینده بچه دار شوند.

– روش اورژانسی جلوگیری از بارداری برای مواقعی است که شما پیشگیری را فراموش کرده اید و یا کاندوم در حین مقاربت جنسی پاره شده است.

برای اینکه روش های پیشگیری هورمونی یا سد کننده به خوبی عمل کنند، شما باید آنها را دقیقا به همان روشی که پزشک شما و یا دستورالعمل توصیه کرده است انجام دهید. جلوگیری از بارداری حتی در آنصورت هم ممکن است حوادثی رخ دهد. بنابر این داشتن روشی جایگزین ضروری به نظر می رسد.

انتخاب بهترین روش برای جلوگیری از بارداری قبل از عروسی
بهترین روش کنترلی، روشی است که بتواند در هربار ارتباط جنسی از شما محافظت کند و با توجه به گوناگونی روش های پیشگیری، روشی است که شما بتوانید به خوبی آن را اجرا کنید. برای یافتن روشی که مناسب شما باشد، به موارد زیر فکر کنید:

– روش انتخابی چقدر برای شما موثر است؟ به یاد داشته باشید که جلوگیری از بارداری چقدر برای شما اهمیت دارد و سپس کیفیت هرکدام از روش های پیشگیری را بررسی کنید. برای مثال، اگر شما تصمیم دارید که درآینده بچه دار شوید، شما نیازی به استفاده از روش های بسیار قابل اعتماد ندارید. اگر شما قصد ندارید بچه دار شوید می توانید از روش پیشگیری مطمئن تری استفاده کنید.

– روش انتخابی شما به چه مقدار تلاش نیاز دارد؟ برای مثال، درصورتی که شما آدم فراموشکاری هستید، استفاده از قرص های پیشگیری راه حل مناسبی برای شما نیست. اگر مطمئن نیستید که در هربار ارتباط جنسی می توانید از یکی از راه های سد کننده استفاده کنید، بهتر است روش پیشگیری خود را متوقف کرده و راه حل دیگری را جایگزین کنید.

– چه موقع قصد دارید که بچه دار شوید؟ برای مثال، اگر تصمیم دارید که در یک تا دوسال آینده بچه دار شوید، تزریق هورمونی برای شما مناسب نیست، چراکه تا ماه ها پس از تزریق بارداری شما با مشکل و تاخیر مواجه خواهید شد. اگر تصمیم دارید که به هیچ عنوان بچه دار نشوید، روش پیشگیری طبیعی به هیچ عنوان روش مناسبی برای شما نیست، چرا که این روش اغلب دچار خطا می شود.

– روش انتخابی شما چقدر هزینه دارد؟ برای مثال، استفاده از کاندوم ارزان است و بعضی کلینیک ها آن ها را به طور رایگان ارائه می کنند. بعضی شرکت های بیمه هزینه های مربوط به پیشگیری از بارداری را تقبل می کنند. اما معیار هزینه، گاهی می تواند گمراه کننده باشد. آی یو دی هزینه زیادی برای شما دارد، اما با توجه به اینکه برای سالهای طولانی قابل استفاده است، در طول زمان این هزینه کم خواهد شد.

– روش انتخابی شما چقدر می تواند از شما در برابر عفونت محافظت کند؟ کاندوم های لاتکس می توانند از شما دربرابر انتقال بیماری های مقاربتی مثل HIV محافظت کنند، اما بهترین راه حل برای جلوگیری از بارداری نیستند. برای پیشگیری از بارداری و بیماری، از کاندوم و یکی دیگر از روش های پیشگیری به طور همزمان استفاده کنید.

– آیا تا به حال با یکی از روش های پیشگیری دچار مشکل شده اید؟ گاهی برای یافتن بهترین روش، باید روش های مختلفی را امتحان کرد. همچنین ممکن است شما نیاز داشته باشید که روشی را که زمانی برای شما موثر بوده تغییر دهید. اگر درحال حاضر از روشی استفاده می کنید که از آن خشنود نیستید، درباره تغییر روش و انتخاب روش دیگری با پزشک خود مشورت کنید.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *