چند توصیه برای مسافرت در بارداری

۱- با اجازه پرواز کنید

در سه ماهه آخر بارداری مسافرت ممنوع است بنابراین اگر حتی متخصص این نکته را به شما نگفته باشد باید خودتان به این موضوع دقت کنید اما اگر پیش از این دوره قرار دارید و پزشک شما را از سفر منع نکرده می توانید بار سفر را ببندید.

۲- زمان را کوتاه کنید

اولین نکته، کوتاه بودن مسیر سفر است. سعی کنید طوری برنامه ریزی کنید که حداکثر مسیر سفر شما با هر وسیله نقلیه ای که سفر می کنید بیش از سه تا پنج ساعت نباشد. نکته دوم، امکان حرکت در طول مسیر سفر است. اگر با خودروی شخصی، سفر می کنید باید هر نیم ساعت یک بار خودرو را متوقف کرده و به مدت پنج دقیقه راه بروید. درباره قطار و هواپیما هم باید همین قانون را رعایت کرده و داخل هواپیما و قطار راه بروید. بهتر است با اتوبوس مسافرت نروید. 

۳- غذای سالم

در مسیر سفر اگر به غیر از خودروی شخصی با وسیله دیگری سفر می کنید حتما با خودتان غذا برده و آن را میل کنید. مگر اینکه از کیفیت غذای ارایه شده مطمئن باشید. در زمان رسیدن به مقصد نیز همین قانون را رعایت کنید. درباره نوشیدن آب، آبمیوه، تنقلات نیز همین حساسیت را داشته و تا زمانی که از کیفیت این خوراکی ها و نوشیدنی ها هم مطمئن نبودید، آنها را میل نکنید.

۴- وسایل تان تکمیل باشد

کفش مناسب، لباس، کیف، داروها ویژه خودتان را فراموش نکنید. راحتی شما در طول سفر و مقصد باعث می شود شما و فرزندتان سفر امنی داشته باشید.

۵- برنامه تان را فراموش نکنید

اگر عادت به هر برنامه ای دارید، در طول سفر نیز آن را رعایت کنید. پیاده روی صبحگاهی، خوردن یا نوشیدن غذای خاص، داروی مکمل را فراموش نکنید.

۶- استراحت و بازدید

طبیعی است که برای گشت و گذار و لذت بردن از مناظر و مکان های دیدنی و تفریحی مسافرت رفته اید اما به ازای هر یک ساعت پیاده روی حتما یک ربع بنشینید، پاها را روی صندلی یا سکو گذاشته و کفش های تان را در بیاورید تا پاها متورم نشوند. کفش کاملا راحت بپوشید. هنگام پیاده روی حتما آب بنوشید تا دچار کم آبی و افت فشار نشوید.

۷- ریسک نکنید

مسافرت فرصت تجربه اتفاقات جدید است اما برای شما نه! بنابراین از انجام هرگونه تجربه جدیدی که سلامت شما و فرزندتان را به خطر می اندازد، دوری کنید. قایق سواری، اسب سواری، اسکی روی آب، اسکی، پیاده روی طولانی مدت، بالارفتن از کوه به ویژه در طول سفر که از پزشک تان دور هستید، ممنوع است. این ورزش ها مانند کوه پیمایی اثرات جانبی مانند تغییر فشار هوا را نیز در پی دارد که این مساله نیز عاملی خطرناک برای زن باردار محسوب می شود.

برای دیدن پربازدیدترین های نی نی نما لطفاً کلیک کنید…

اشتراک‌گذاری
2 نظر
  1. مسافرت به تنهايي خطري ندارد اما بايد توجه داشت که در صورت تنها دو مسئله ممکن است بروز موارد اورژانس حاملگي در محلي که دسترسي به پزشک و بيمارستان وجود نداشته باشد سلامتي مادر و کودک تهديد مي شود . همچنين در مسافرتهاي طولاني بعلت عدم حرکت پاها احتمال بروز ترومبوز وريدي در پاها زيادست بنابراين توصيه مي شود فرد حامله هر دو يا سه ساعت بمدت حداقل ده دقيقه قدم بزند. مسافرت، درصورتي که وسيله نقليه راحت بوده و تکان هاي شديد و ناگهاني در مسافر ايجاد نکند، در دوران بارداري بدون هيچ اشکالي مي تواند صورت گيرد.

  2. مي‌خواهم هشدار بدهم که جابه‌جايي اجسام سنگين و انجام کارهاي سخت، پارگي زودرس کيسه آب و به دنبال آن زايمان زودرس را به دنبال مي‌آورد. توصيه مي‌کنم فقط فعاليت‌هاي فيزيکي معمول خود را داشته باشيد؛ از استراحت دايم يا فعاليت دايم بپرهيزيد و تعادل را در همه کارها رعايت کنيد. مساله دومي که در اين ايام واجب مي‌دانم هشدار وتاکيدي روي آن داشته باشم سفر رفتن است. سفر کردن با خودروي شخصي در اين جاده‌هاي پرترافيک يعني نشستن طولاني مدت و تجمع خون در پاهاي شما که اين مشکل به لخته شدن خون در عروق پاها منجر مي‌شود. لازم است تاکيد کنم خطرات جدي مانند آمبولي ريوي در اثر همين ايجاد لخته در پاها در کمين شماست.

    در کنار اين خطر بزرگ، اتفاقاتي مانند ترمزهاي ناگهاني، وجود دست‌اندازها و احيانا تصادفات را هم بايد در نظر بگيريد و آن‌وقت متوجه خواهيد شد که منطقي است حتي‌المقدور از سفر صرف‌نظر کنيد.
    خانم‌هاي باردار نسبت به ضربه‌ها حساس‌ترند و حتي ضربه‌اي نه چندان جدي مي‌تواند برايشان دردسرساز شود. براي مسافرت‌هايي با مسافت کم نيز توصيه مي‌کنم پس از يک ساعت رانندگي پياده شويد و قدم بزنيد تا خطرات ذکر شده رخ ندهد. سفر کردن حتي با هواپيما را هم در هفته‌هاي آخر بارداري به هيچ وجه توصيه نمي‌کنم. بهترين وسيله براي سفر در اين ايام قطار است که امکان قدم زدن در آن وجود دارد البته باز هم در مسافت طولاني تکان و ضربه‌ها وجود دارند.
    با اين تفاصيل، براي خانم‌هاي بارداري که از همه نظر سالم هستند و فشارخون طبيعي دارند و از نظر فاکتورهاي سلامتي چکاپ شدند (خون‌ريزي يا افت يا افزايش فشار خون ندارند) پرواز هيچ خطري ندارد ولي امکان زايمان در حين سفر وجود دارد؛ لذا بعد از هفته ۳۶ (ماه هشتم) اغلب اين ممنوعيت‌ها از طرف خطوط هوايي و پزشکان هم رعايت مي‌شود. اگر افراد سابقه مواردي مانند خطر زايمان زودرس، بي‌کفايتي دهانه رحم و سابقه سقط را هم قبلا تجربه کرده باشند يا دچار کم‌خوني شديد و بيماري قند باشند کانون توجه بيشتري هستند و به منظور حفظ سلامت مادر و جنين اقدامات بيشتري انجام مي‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *