چطور از ترشح بزاق زیاد در دوران بارداری جلوگیری کنیم؟

چطور از ترشح بزاق زیاد در دوران بارداری جلوگیری کنیم؟

در طی ۳ ماه اول بارداری مشکل بزاق زیاد (ازدیاد نابهنجار بزاق حاملگی نام دارد) شایع است، به ویژه اگر به علت بارداری تهوع یا استفراغ دارید (که معمولا “ناخوشی صبحگاهی” نام دارد). معمولا این مشکل به پایان ۳ ماه اول بارداری تمام می شود و به هیچ وجه به سلامت شما و کودک شما ضرری نخواهد رساند. با این وجود،این مشکل می تواند ناخوشایند و خجالت اور باشد و مانع انجام فعالیت های روزانه شما شود. اگرچه هیچ درمانی برای این مشکل وجود ندارد،اما چند راهکار وجود دارد که می تواند برای کاهش بزاق زیاد و کنار امدن با ان زمانی که منتظر برطرف شدن ان هستید، کمک کند.

درمان افزایش ترشح بزاق دهان در بارداری

روش اول

درمان افزایش ترشح بزاق دهان در بارداری

مراقب دندان ها و لثه ها باشید

۱٫ دندان ها را بلافاصله بعد از خوردن غذا مسواک بزنید. تمیز نگه داشتن دندان ها و لثه ها می تواند به کاهش بزاق زیاد در دهان شما مفید باشد.مسواک زدن دندان ها بعد از خوردن غذا می تواند برای کاهش تهوع و استفراغ هم مفید می باشد،چون این دو مشکل دلیل بروز بزاق زیاد هستند.استفاده از خمیردندان با طعم نعناع به تسکین معده شما کمک خواهد کرد.

راهکار: اگر حالت تهوع برای شما پیش امد،فورا بعد از تهوع دندان ها را مسواک بزنید تا اسید معده را از دهان تان خارج کند.بدن شما بزاق زیاد را برای محافظت از دهان در مقابل اسید معده تولید می کند.

۲٫ از دهان شویه نعنایی استفاده کنید، نعناع می تواند معده شما را ارام کند و حالت تهوع را تسکین دهد که در نهایت می تواند برای کاهش بزاق زیاد مفید باشد.اگر شما یزاق زیاد دارید دهان تان را چند بار در روز با دهان شویه بشویید تا به رفع تنفس بدبو و تجمع باکتری در دهان و دندان ها و لثه ها کمک کند. دهان شویه را در اندازه سایز بطری مسافرتی برای خودتان داشته باشید تا زمانی که در سفر هستید و یا فرصت مسواک زدن را همان لحظه ندارید بتوانید دهان تان را با ان بشوید.

۳٫ اگر دندان پوسیده یا عفونتی دارید به دندان پزشک تان مراجعه کنید. هم پوسیدگی دندان و هم عفونت دهانی می توانند باعث تولید بزاق زیاد شوند. اگر در حال حاظر بزاق زیاد را به دلیل بارداری دارید،هر نوع مشکل دندانی فقط شرایط را بدتر خواهد کرد.اگر مدت زیادی از اخرین معاینه دندان پزشکی شما گذشته است به دندان پزشک مراجعه و برای ان برنامه ریزی کنید.اگر هر نوع مشکل دندانی داشته باشید دندان پزشک تان می تواند انها را رفع کند و مراقب انها باشد.

روش دوم

درمان افزایش ترشح بزاق دهان در بارداری

علائم تان را تسکین بدهید

۱٫ درمان تهوع و استفراغ شما مشکل بزاق زیاد تان را کاهش می دهد. معمولا بزاق زیاد از طریق ناخوشی صبحگاهی ایجاد می شود.اگر شما ناخوشی صبحگاهی شدیدی دارید،احتمالا درمان ان به رفع بزاق زیاد شما کمک می کند.بعضی از درمان ها برای تهوع و استفراغ ناشی از بارداری عبارت اند از:

  • خوردن چند وعده غذایی کوچکتر (۶ وعده غذایی به جای ۳ وعده)و اغلب خوراکی خوردن
  • نوشیدن نوشیدنی های سرد،بدون الکل و گازدار مانند لیموناد زنجبیلی یا لیموناد
  • جلوگیری از محرک هایی مانند گرما،رطوبت،عطرها یا چراغ چشمک زن
  • پیاده روی بعد از غذا خوردن

راهکار: حتی اگر تهوع یا استفراغ ندارید موارد مشابه ای که برای درمان این علائم بارداری مفید هستند می توانند برای درمان بزاق زیاد هم موثر باشند.

۲٫ محرک هایی که باعث بزاق زیاد می شوند را حذف کنید. سیگار،افت کش ها،بعضی از محصولات تمیز کننده و محرک هایی دیگری که می توانند باعث واکنش شوند و تولید بزاق در دهان شما را افزایش دهند. در کنار محرک ها بلقوه مراقب واکنش های فیزیکی باشید و از انهایی که باعث بزاق زیاد می شوند اجتناب کنید.ممکن است در حین بارداری حساسیت هایی داشته باشید که قبلا هرگز انها را نداشته اید.اگر موردی باعث سردرد شما می شود یا احساس تهوع برای شما ایجاد می کند،ممکن است باعث تولید بزاق زیاد هم بشود.

۳٫ ویتامین های والدینی را شب قبل از به رخت خواب رفتن بخورید. ویتامین های والدینی که اهن دارند گاهی اوقات می توانند ناخوشی صبحگاهی و بزاق زیاد را بدتر کنند.اگر بطورطبیعی ویتامین والدینی تان را صبح مصرف می کنید سعی کنید ان را قبل از به خواب رفتن بخورید تا اگر برای شما مفید بود متوجه ان بشوید. ممکن است پزشک تان هم توصیه کند به جای قرص ویتامین معمول از قرص جویدنی که خیلی راحت تر جذب می شود استفاده کنید.

۴٫ برای درمان بزاق زیاد هیپنوتیزم بالینی را امتحان کنید. بعضی افراد فهمیده اند که هیپنوتیزم بالینی برای تسکین بزاق زیاد و به همان میزان تهوع و استفراغ ناشی از بارداری مفید باشد. اگر چه این کار برای همه افراد موثر واقع نمی شود، اما اگر روش های دیگر موفقیت امیز نبودند ممکن است این کار ارزش امتحان کردن داشته باشد. اگرچه هیپنوتیزم نه برای شما و نه برای کودک شما ضرری ندارد اما مطمئن شوید که این کار توسط متخصص حرفه ای انجام می شود.راهنما در اینجا وجود دارد.

روش سوم

مقابله با افزایش ترشح بزاق در دوران بارداری

مقابله با افزایش ترشح بزاق در دوران بارداری

۱٫ سعی کنید تاحدی که می توانید بزاق زیاد را قورت بدهید. اگر شما تهوع شدیدی دارد،احتمالا قورت دادن بزاق تان می تواند حال شما را بدتر کند.با این وجود،تازمانی که بتوانید ان را قورت بدهید،اسان ترین روش برای خلاص شدن از بزاق زیاد  قورت دادن ان است.اگر بزاق زیاد غلیظ،طعم تلخ داشته باشد یا قورت دادن ان سخت باشد سعی کنید چیزی بنوشید مانند لیموناد زنجبیلی تا به پایین رفتن اسان تر ان کمک کند.

۲٫ همیشه پارچه یا دستمال همراه خودتان داشته باشید. ممکن است زمان هایی نتوانید به راحتی بزاق دهان تان را قورت بدهید و نیاز داشته باشید انها را بیرون بیندازید.اگر پارچه یا دستمال داشته باشید می توانید این کار را تمیزتر انجام بدهید.به ارامی انها را از روی دهان تان بردارید به جای اینکه مستقیما ان را روی پارچه یا دستمال تف کنید،تا زمانی که حس کنید مشکل تحت کنترل است.این کار از خیس شدن لباس یا دستمال خوداری خواهد کرد.اگر دستمال دارید می توانید به راحتی انها را دور بیاندازید.دستمال پارچه ای تان را در کیسه پلاستیکی بگذارید بنابراین نگران خرابی یا خیس شدن چیزی نیستید.

۳٫ آدامس بدون قند برای کمک به قورت دادن بزاق زیاد بجویید. آدامس جویدن لزوما باعث کاهش تولید بزاق بدن تان نمی شود،اما به قورت دادن بزاق زیاد که از قبل در دهان شما بود کمک می کند.این کار قورت دادن بزاق را نیز اسان تر می کند.احتمالا ادامس نعنایی به تسکین معده شما کمک می کند.اگر  احساس تهوع کمتری دارید احتمال اینکه بدن شما بزاق زیاد تولید کند کمتر خواهد بود.

راهکار: ممکن است مکیدن تکه ای ابنبات سفت یا بوییدن نعناع نیز مفید باشد.زمانی که ادامس می جوید از بدون قند بودن ان مطمئن شوید.

برای ماهش بزاق در طول روز اب بنوشید.

۴٫ در طول روز آب بنوشید. اگر بدن تان دهیدراته باشد بطور طبیعی بزاق زیاد تولید خواهد کرد.با نوشیدن اب در طول روز می توانید مطمئن شوید که بدن تان به خوبی پر اب است.اب به شکستن بزاق غلیظ تر هم کمک می کند و قورت دادن ان را هم اسان تر می کند.بطری ابی داشته باشید که بتوانید ان را با خودتان حمل کنید و زمانی که فرصت پیدا کردید دوباره ان را پر کنید. این کار اطمینان از نوشیدن اب کافی و دهیدراته ماندن شما را اسان تر خواهد کرد.

 

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *