چرا در روش IVF احتمال دختر شدن جنین بیشتر است؟!

آی وی اف و جنسیت جنین، ای وی اف برای تعیین جنسیت،  آی وی اف برای پسر دار شدن،  آی وی اف و دختر دار شدن، ای وی اف برای پسر دار شدن،  معایب ای وی اف،  تعیین جنسیت با آی وی اف،  تعیین جنسیت با iui ، روش آی وی اف برای پسر دار شدن

کارشناسان پس از سال‌ها بررسی دلیل تولد بیشتر نوزادان دختر را به دلیل این می‌دانند که جنین دختر قوی‌تر از جنین پسر است و در فرآیند انجماد سلامت خود را حفظ و بقای بیشتری دارد.

آمار‌ها نشان می‌دهند در کشور آمریکا حدود ۱۱ درصد از زنان و ۹ درصد از مردان دچارمشکل ناباروری هستند، محققان درکلینیک ناباروری در شهر پراگ کشور چک دریافتند نطفه جنین دختر در فرآیند انجماد بیشتر از نطفه جنین پسر زنده باقی می‌ماند.

یکی از روش‌های درمان ناباروری IVF است و درصد دختر و پسر شدن جنین یکسان نیست. به طور طبیعی بدون استفاده از روش‌های درمان ناباروری حدود ۵۱ درصد از نوزادان به دنیا آمده پسر و ۴۹ رصد دختر هستند، اما خانواده‌هایی که برای فرزند آوری از روش درمانی IVF استفاده می‌کنند به نحو شگفت انگیزی بیشتر صاحب نوزاد دختر می‌شوند.

اکنون در دنیا دو روش ICSI و IVF برای درمان ناباروری و کمک به فرزند آوری خانواده‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در روش ICSI با استفاده از سوزنی مخصوص اسپرم انتخاب شده درون تخمک کاشته می‌شود، اما در روش IVF اسپرم و تخمک درون ظرف آزمایشگاهی خاصی قرار داده می‌شوند تا عمل لقاح به شکل طبیعی انجام شود.

در پژوهش‌های که اخیراً انجام شده است دانشمندان دریافتند مردانی که دچار ناباروری هستند و پزشکان مجبور به استفاده از روش ICSI برروی آن‌ها شده اند به دلیل کمبود هورمون تستوسترون دربدن خود بیش ازسایرین درمعرض خطر ابتلا به سرطان پروستات قراردارند.

کارشناسان نطفه‌های تشکیل شده با روش IVF یا ICSI را طی فرآیندی پیچیده منجمد می‌کنند تا دربهترین زمان دربدن مادرکاشته شوند، دراین فرآیند تعداد زیادی از نطفه‌ها از بین می‌روند که به گفته کارشناسان بیشتر نطفه‌های جنین پسر نابود می‌شوند و نطفه دختر‌ها باقی می‌مانند، زیرا قوی ترهستند.

جنین‌ها ابتدا منجمد و طی فرآیندی قبل ازکاشت دربدن مادر، گرم می‌شوند که دراین فرآیند جنین‌های پس بیشتر از بین می‌روند، کارشناسان اعتقاد دارند دختر یا پسر تفاوتی ندارد و تعداد نوزادان به دنیا آمده دختر با روش‌های درمان ناباروری تنها اندکی از پسر‌ها بیشتر است، اما این نشان می‌دهد که نیاز به تحقیق‌های بیشتر درباره تفاوت جنین دختر و پسر است.

محققان همچنین درحال توسعه استفاده از روشی به نام اسپرم مگنت هستند که می‌تواند اسپرم‌های دارای سن بالا، دچار بدشکلی و آسیب را شناسایی و آن‌ها را از فرآیند درمانی جدا کنند و به این ترتیب شانس تشکیل نطفه سالم و کاهش خطر انتقال برخی بیماری‌ها به نطفه را کاهش دهند.

استفاده از روش اسپرم مگنت همچنین سبب افزایش شانس باروری زنان تحت درمان با IVF و ICSI می‌شود.

اکنون ۴۰ سال از زمان تولد اولین کودک به دنیا آمده با روش IVF می‌گذرد و کارشناسان اعلام کرده اند بیش از ۸ میلیون کودک درطول این سال‌ها با استفاده از روش درمانی IVF و روش‌های مشابه آن به دنیا آمده اند.

رئیس انجمن متخصصان زنان و زایمان و مامایی ایران هشدار داد:

اگرچه تعیین جنسیت در عمل «آی وی اف» قطعی است، اما والدینی که تمایل به داشتن فرزند پسر یا دختر دارند، باید بدانند که این عمل فقط در شرایطی خاص مجاز است و در غیر این صورت، عوارض جدی برای سلامت مادر و جنین دارد.

دکتر اعظم السادات موسوی افزود: سازمان بهداشت جهانی در شرایطی انجام این عمل را مجاز می‌داند که زمینه ژنتیکی بیماری‌های وابسته به جنسیت در جنین وجود داشته باشد، به عنوان مثال در بیماری هموفیلی که بروز آن در جنس پسر بوده و دختر ناقل است، «آی وی اف» توصیه می‌شود، نه به خاطر این‌که پدر یا مادری دوست دارد فرزندش پسر یا برعکس، دختر باشد.

وی در پاسخ به این‌که «آی وی اف» کلا برای رفع چه مشکلاتی در زوج‌ها در نظر گرفته شده است و برای چه موارد دیگری کاربرد دارد، تصریح کرد: این عمل اولین بار به این منظور در نظر گرفته شد که افراد نابارور و یا کسانی که لوله رحمی در آنان مشکل دارد، در صورتی که درمان دارویی در باروری آنان موثر واقع نشود، به عنوان کمک باروری گزینه بعدی «آی وی اف» را انتخاب کنند.

موسوی اظهار کرد: در کشور ما جایگاه قانون در این زمینه خالی است و از سوی وزارت‌ بهداشت یا مجلس تا کنون پروتکل یا دستورالعملی مبنی بر این‌که چه کسانی حق استفاده از تعیین جنسیت با استفاده از روش «آی وی اف» را دارند، وجود نداشته است.

این متخصص زنان و زایمان گفت: در برخی مناطق کشور، بر اساس فرهنگ آن منطقه و چشم و هم‌چشمی‌ بین خانواده‌ها در داشتن فرزند دختر یا پسر، سبب شده است که زوج‌ها تصمیم به انجام عمل «آی وی اف» به منظور تعیین جنسیت کنند، آن هم بدون در نظر گرفتن این‌که چه عوارضی ممکن است در این عمل گریبان مادر و یا به احتمال زیاد جنین را بگیرد.

وی در پاسخ به این که جنین با چه خطراتی ممکن است مواجه شود، افزود: اگرچه هنوز جامعه پزشکی به این نتیجه نرسیده است که آیا جنین‌هایی که از این طریق به وجود آمده‌اند، در آینده با مشکلاتی مواجه می‌شوند، یا نه، اما در حال حاضر با توجه به این‌که اولین عارضه عمل «آی وی اف» احتمال چندقلوزایی است و این عارضه به دلیل مصرف مقدار زیادی هورمون‌های جنسی و داروهای متعدد دیگر برای تولید تخمک بیشتر به وجود می‌آید، بنابراین چند قلوزایی می‌تواند جنین‌ها را با عوارض این مساله درگیر کند.

موسوی در خصوص عوارض متعدد عمل «آی وی اف» توضیح داد: علاوه بر چند قلوزایی که خود عارضه مهمی است و به جز جنین‌ها، مادر را نیز در معرض خطر قرار می‌دهد، تحریک بیش از حد تخمدان‌ها در این عمل، با توجه به مصرف داروها، موجب تجمع مایع در بدن شده و زمینه بروز نارسایی کلیه را فراهم می‌سازد، همچنین امکان لخته شدن خون به دلیل بالا رفتن غلظت خون (آمبولی و ترومبوآمبولی) نیز وجود دارد ،علاوه بر آن بزرگ شدن تخمدان‌ها، تشکیل پلی‌کیستیک و احتمال تشکیل کیست‌های تخمدانی از جمله عوارضی هستند که در نتیجه عمل «آی وی اف» ممکن است ایجاد شود.

وی گفت: اگر تخمک حامل جنین مورد نظر، باکیفیت باشد، بارداری با روش «آی وی اف» در همان مرحله اول انجام خواهد شد، در غیر این صورت با رعایت یک فاصله زمانی مشخص مجددا تکرار خواهد شد.

رئیس انجمن متخصصان زنان و زایمان و مامایی ایران تاکید کرد: والدینی که تمایل به تعیین جنسیت در فرزندان دارند به جز در موارد بیماری‌های جنسیتی که ذکر شد به هیچ وجه برای داشتن فرزند دختر و پسر به این امر اقدام نکنند تا مادر و جنین، هر دو سالم بمانند. 

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *