ورنیکس نوزاد چیست؟/ چربی پنیر مانند روی بدن نوزاد تازه متولد شده!

ورنیکس نوزاد یا چربی پنیر مانند روی بدن نوزاد
اساسا یک ماده ی ضخیم، سفید و موم مانند تمام بدن نوزاد را از سر تا پای او می پوشاند. نام رسمی این ماده ورنیکس کازئوزا (Vernix caseosa) است، عبارتی که ریشه ی لاتین دارد و به معنای «جلای پنیری» است. ورنیکس مخلوطی از سلول های بافت مرده ی لایه ی خارجی پوست نوزاد و آثار باقیمانده از مایع آمنیوتیک است.

ورنیکس نوزاد، ورنیکس جنین، ورنیکس یعنی چه، ورنیکس نوزادی چیست

کارشناسان فرضیه های متعددی در مورد این ماده دارند. برخی از دکترها معتقدند ورنیکس به عنوان یک نرم کننده عمل می کند تا از خشکی پوست حساس جنین که ممکن است در نتیجه ی زندگی در کیسه ی مایع آمنیوتیک حاصل شده باشد، محافظت کند. عده ای دیگر معتقدند ورنیکس به عنوان یک نرم کننده برای کمک به خروج بچه از مجرای زایمان عمل می کند. بعضی از نوزادان ورنیکس بیشتری نسبت به بقیه دارند، عده ای دیگر اصلا ندارند، مقدار آن قابل ملاحظه نیست.

در صورتی که فرزند شما در داخل رحم مکونیوم (اولین مدفوع نوزاد) دفع کند، ورنیکس ممکن است کمی سبز به نظر برسد. قطع نظر از آنچه به نظر می رسد، مقدار زیادی از ورنیکس هنگامی که پرستار بچه را خشک می کند قابل پاک شدن است. هیچ دلیلی برای باقی گذاشتن ورنیکس بر روی پوست بچه وجود ندارد. هر مقداری از ورنیکس که در طول خشک کردن بچه پاک نشود، احتمالا ظرف ۲۴ ساعت جذب می شود.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *