آپگار دقیقه اول تولد نوزادان به چه معناست؟!

امتیاز آپگار یک دقیقه پس از تولد بچه نشان میدهد که بچه به مقیاس های احیا کننده نیاز دارد یا نه، ولی برای پیش بینی وضعیت سلامتی بچه در دراز مدت مؤثر نیست…

کنترل وضعیت فرزندتان با نمره آپگار دقیقه اول و پنجم
تمام نوزادان بعد از تولد با امتیاز آپگار (apgar)
، که از نام دکتر ویرجینیا آپگار در ۱۹۵۲ گرفته شده است، ارزیابی می شوند. این امتیاز یک روش ارزیابی سریع از اولین وضعیت نوزاد است تا معلوم شود به مراقبت پزشکی خاصی نیاز دارد یا نه.

اپگار دقیقه اول

پنج عامل اندازه گیری می شوند: ضربان قلب، تلاش تنفسی، انعطاف پذیری عضلات، وجود عکس العملها، و رنگ، که به هریک امتیاز ۰، ۱ یا ۲ داده شده که ۲ بالاترین امتیاز است.

امتیازات آپگار هم در یک دقیقه و هم در پنج دقیقه محاسبه می شود. امتیاز آپگار ۶ یا بالاتر از آن، کاملا مطلوب است.

به دلیل آنکه بعضی از ویژگیها تا حدی به سن بارداری برای نوزاد بستگی دارد، نوزادان نارس به تناوب امتیازات پایین تری می گیرند.

عواملی چون داروی مسکن برای مادر می تواند بر روی امتیاز بچه تأثیرگذار باشد. بسیاری از والدین جدید با اضطراب در انتظار نتیجه ی امتیاز آپگار می مانند.

در حقیقت، امتیاز آپگار یک دقیقه پس از تولد بچه نشان میدهد که بچه به مقیاس های احیا کننده نیاز دارد یا نه، ولی برای پیش بینی وضعیت سلامتی بچه در دراز مدت مؤثر نیست. 

امتیاز آپگار که پنج دقیقه بعد انجام می شود، نشان میدهد مقیاس های احیا کننده مؤثر بوده است یا نه، گاهی اوقات، امتیاز آپگار پنج دقیقه ای بسیار پایین، ممکن است بازتاب کاهش رسیدن اکسیژن به بچه باشد، ولی ارتباط ضعیفی با سلامتی آتی او دارد. هدف از امتیاز آپگار، فقط کمک به دکتر یا متخصص اطفال است تا به نوزادانی کمک شود که به مراقبت بیشتری در اوایل دوران نوزادی نیاز دارند.

نتایج یک تحقیق نشان می دهد، نوع زایمان (سزارین، طبیعی)، نوع بیهوشی (اپیدورال یا بی حسی از کمر و یا بیهوشی عمومی) و جنسیت نوزاد بر روی نمره آپگار مؤثر نبود.

اما نوزادان نارس، با وزن تولد پایین و نیز آنهایی که مادرشان پاره شدن زودرس کیسه آب، مراقبت نا کافی در زمان بارداری و سطح تحصیلات پایین تری داشتند، از نمره آپگار پایین تری برخوردار بودند و نوزادانی که بعد از ۲۴ ساعت حال عمومی خوب داشتند و نزد مادر به سر می بردند بالاترین آپگار را داشتند.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *