ورزش برای کاهش درد پریودی/ بهترین ورزش؟!

ساده ترین ورزش برای کاهش درد پریودی پیاده روی است. ایروبیک و ورزشهای کششی و تعادلی نیز اثرات مثبتی دارد.

ورزش برای کاهش درد پریودی، کاهش سریع درد پریود

ورزش علاوه بر تسکین درد‌های پریودی، فواید بسیاری نیز برای سلامت کلی بدن شما دارد. به عنوان مثال از بیماری‌های قلبی، سکته مغزی، آرتریت، پوکی استخوان، دیابت و… نیز جلوگیری می‌کند. تحقیقات ثابت کرده که حتما لازم نیست به دنبال ورزش‌های قدرتی و حرفه‌ای بروید تا از این فواید بهره‌مند شوید، هر ورزشی که خودتان به آن علاقه دارید، حتی اگر یک پیاده‌روی ساده باشد هم می‌تواند سلامت بدن شما را تضمین کند.

ورزش در دوران عادت ماهانه نه تنها جسم شما، بلکه روحیه‎تان را هم تغییر خواهد داد. از آنجا که در طول ورزش، تولید اندورفین در بدن شما افزایش می‌یابد، افسردگی، نوسانات خلقی و عصبانیت شما نیز کم می‎شود.

بدنسازی یکی از ورزش‌هایی است که انجام آن به خانم‌ها توصیه می‌شود. این ورزش هم به صورت کار با دستگاه و هم در قالب حرکات ورزشی بدون دستگاه انجام می‌شود. در دوره قاعدگی منعی برای ورزش کردن و حتی انجام حرکات بدنسازی وجود ندارد و حتی کم نیستند خانم‌هایی که در دوره قاعدگی قهرمان رشته‌های ورزشی شده‌اند، اما از آنجا که توزیع آب در بدن در این دوره متفاوت از دیگر روز‌های ماه است، خانم‌هایی که قصد ورزش در این چند روز را دارند، باید میزان آب بیشتری مصرف کنند.

تا کنون به نظر می‌ رسید که دارو های ضد التهاب غیر استروئیدی تنها روش مؤثر برای کاهش و تسکین درد قاعدگی است، چون هنوز شواهد کافی برای حمایت از درمان‌ های دیگر وجود نداشت. اما اکنون بر اساس یک مطالعه جدید، ورزش کردن با تردمیل می‌ تواند درد دوره را کاهش دهد.

تحقیقات درباره‌ ی تردمیل و درد قاعدگی
محققان ۷۰ نفر از زنانی که بین سن ۱۸ تا ۴۳ قرار داشتند را مورد ارزیابی قرار دادند تا تأثیر ورزش‌ های هوازی را بر روی درد قاعدگی آن‌ ها مشاهده کنند. محققان، شرکت‌ کنندگان را به دو گروه تقسیم کردند. گروه اول به مدت ۴ هفته را بدون انجام دادن تمرینات ایروبیک (هوازی) گذراندند و گروه دیگر ۶ ماه آینده را با انجام تمرینات ورزشی سپری کردند.
گروه اول را گروه شاهد می‌ نامند و برای مقایسه با گروه دوم، پس از آزمایش و کنترل، نتایج آزمایش در نظر گرفته می‌ شوند. در گروه دوم زنان از اولین روز پس از پایان دوره خود آزمایش را شروع کردند و سه بار در هفته به انجام تمرین ورزشی پرداختند این در حالی بود که گروه تحقیقاتی با دقت فعالیت‌ های آنان را تحت نظر داشتند.

نتایج تاثیرات ورزش کردن بر درد دوران پریودی
در این آزمایش محققان در صدد آن بودند که از شدت درد آگاه شوند و همچنین به دنبال نتایج ثانویه مانند کیفیت زندگی، عملکرد روزانه، خواب و … بودند. در پایان این آزمایش‌ ها محققان به این نتیجه رسیدند که ورزش اثرات قابل‌ توجهی بر روی درد و کیفیت زندگی افراد دارد.

زنانی که در این آزمایش‌ ها شرکت کرده بودند بیان کردند که در پایان هفته چهارم ۶٪ درد کمتری را احساس کرده‌ اند و این درصد برای پایان ماه ششم به ۲۲٪ رسیده است. بعد از ۷ ماه از شروع این آزمایش زنان بیان کردند که کیفیت زندگی و عملکرد های روزانه‌ شان به‌ شدت بهبود یافته است.

اما مشخص شد که ورزش کردن در این گروه هیچ تأثیری بر کیفیت و میزان خوابشان نداشته است. طبق این آزمایش مشخص شد که ورزش به میزان قابل توجهی درد قاعدگی افراد را کاهش داده است و همچنین کیفیت زندگی افراد به میزان قابل‌ ملاحظه‌ ای افزایش یافته است اما بر کیفیت خواب افراد بی‌ تأثیر بوده است.
این موضوع می‌ تواند مانند یک قرارداد طبیعی برای زنان باشد به هر میزان که به‌ سلامت خود اهمیت بدهند و تمرین ورزشی را در برنامه خود داشته باشند به همان میزان درد قاعدگیشان کاهش یافته و کیفیت زندگی و عملکرد های روزانه‌ شان بهبود می‌ یابد.

از اثرات درمانی ورزش در زنان، تاثیر آن بر نازایی است. به این ترتیب که در درمان بیماری تخمدان پلی‌کیستیک یا تنبلی تخمدان موثر است. ورزش با کاهش چربی‌های شکمی به تخمک‌گذاری کمک می‌کند. فعالیت بدنی با اثری که بر روحیه فرد ورزشکار دارد، تاثیر ویژه بر اثربخشی داروهایی دارد که در درمان نازایی استفاده می‌شود. بعلاوه ورزش به آزاد شدن هورمون‌هایی منجر می‌شود که در تنظیم عادت ماهانه و تخمک‌گذاری بسیار موثرند.

منبع خبر : مطلب تکمیلی از trita

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *