هزینه فریز تخمک در سال ۹۸ چقدر است؟!

هزینه فریز تخمک در سال ۹۸ حدود ۴ تا ۴/۵ میلیون تومان است و هزینه نگهداری سالانه آن حدود ۱۴۰ هزار تومان می باشد.

منجمدکردن تخمک ها که به انجماد اُاوسیت ها نیز معروف است یک درمان ناباروری است که در آن تخمک های بالغ از تخمدان جمع آوری می شوند و به صورت لقاح نیافته منجمد می شوند و برای استفاده های بعدی یعنی زمانی که فرد آماده بارداری است ذخیره می شوند. شروع فرآیند شبیه لقاح آزمایشگاهی (IVF) است که در آن بیمار قبل از جمع آوری تخمک هایش، ۴ تا ۶ هفته تحت تزریق هورمون قرار می گیرد.

معمولا این مرحله شامل ۲ تا ۴ هفته تزریق هورمون و مصرف قرص های پیشگیری از بارداری به صورت خودکار توسط فرد است تا هورمون های طبیعی بدن که باعث آزاد شدن یک تخمک طی هر چرخه قاعدگی (پریود، عادت ماهانه) می شوند از کار بیفتند. سپس ۱۰ تا ۱۴ روز فرد تحت تزریق هورمونی قرار می گیرد تا تخمدان ها تحریک شوند و چندین تخمک بالغ شوند. وقتی تخمک ها بالغ شوند، از بدن خارج می شوند.

پزشک یک سوزن باریک سونوگرافی را از طریق دهانه واژن به سمت تخمدان ها هدایت می کند. این مرحله با تزریق وریدی آرام بخش انجام می شود و دردناک نیست. بلافاصله بعد از جمع آوری، تخمک ها از نظر آسیب های بافتی و شرایط مقاومت در سرما بررسی می شوند و تخمک های سالم در محفظه های نیتروژن مایع منجمد می شوند و سپس در مراکز باروری، انبارهای مختص ذخایر درازمدت یا در بانک های تخمک های منجد نگه داری می شوند. به علت جدید بودن این فناوری، زمان دقیق نگه داری تخمک های منجد مشخص نیست ولی برخی منابع این زمان را ۵ تا ۱۰ سال اعلام کرده اند.

زمانی که فرد آمادگی داشتن فرزند را پیدا می کند، تخمک هایش به سرعت در محلول های گرم ذوب شده و همانند تکنیک لقاح آزمایشگاهی (IVF) طی فرآیندی به نام تزریق درون سیتوپلاسمی اسپرم (ICSI) با اسپرم لقاح می یابد. در این روش تک اسپرم ها مستقیم به درون هر تخمک تزریق می شوند. تخمک ها به مدت ۳ تا ۵ روز تحت کنترل هستند و درصورت انتخاب برای بارور شدن و رشد، به عنوان جنین به رحم زن منتقل می شوند.

مراحل انجام فریز تخمک
انجماد تخمک چندین مرحله دارد : ۱- تحریک تخمدان، ۲- جمع آوری تخمک ۳- انجماد

۱- تحریک تخمک گذاری
روند تخمک گذاری در بدن تحت تاثیر هورمون هایی صورت می گیرد که باعث می شوند فولیکول ها ( تخمک های نابالغ) به تخمک بالغ تبدیل و تخمک گذاری انجام شود. در روند انجماد تخمک شما هورمون های مصنوعی را برای تحریک تخمدان ها دریافت می کنید تا تعداد بیشتری از فولیکول ها به تخمک بالغ تبدیل شوند.
برای تحریک تخمک گذاری ممکن است داروهایی مانند follitropin alpha یا beta Follistim AQ ، Gonal-f) یا منوتروپین Menopur) تزریق کنید.

همچنین پزشک شما ممکن است یک آگونیست هورمون آزاد کننده گنادوتروپین تزریقی مانند لیپرولین استات (لوپرون) یا آنتاگونیست هورمون آزاد کننده گنادوتروپین مانند cetrorelix (Cetrotide) را تجویز کند.
در طول درمان، تحت نظر پزشک هستید. برای اندازه گیری پاسخ تان به داروهای تحریک تخمدان از شما آزمایش خون گرفته می شود. سطح استروژن به طور معمول بالا می رود و سطح پروژسترون تا زمان تخمک گذاری پایین می ماند.
پیگیری های بعدی نیز شامل سونوگرافی و ترجیحا سونوگرافی واژن می شود. سونوگرافی واژن یک روش تشخیص است که در آن از امواج صوتی برای ایجاد یک تصویر از داخل تخمدان استفاده می شود. در طی سونوگرافی رشد فولیکول ها بررسی و بالغ شدن آنها ارزیابی می شود.

هنگامی که فولیکول ها برای بالغ شدن آماده می شوند – معمولا بعد از ۱۰ تا ۱۴ روز – تزریق گونادوتروپین کوریونی Pregnyl، Ovidrel یا یک دارو دیگر میتواند به تخمکهای بالغ کمک کند.

۲- گرفتن تخمک
جمع آوری و گرفتن تخمک، یک عمل ساده است که ۳۰ دقیقه طول می کشد. ابتدا شما را بی حس می کنند. سپس پزشک با استفاده از یک سوزن از واژن وراد تخمدان ها می شود، در حالیکه تصویر تخمدان ها را در دستگاه سونوگرافی روبرویش می بیند. سپس تخمک ها را جمع آوری و به ظرفی منتقل می کند. تخمک ها فورا به آزمایشگاه جنین شناسی منتقل می شوند. تعداد تخمک هایی که به این روش جمع می شوند به سن شما و وضعیت بدنتان بستگی دارد ولی معمولا ۵ تا ۲۰ تخمک جمع آوری می شود. چند ساعت بعد از عمل مرخص می شوید و می توانید به منزل برگردید. ممکن است چند روز احساس گرفتگی در عضلات شکمی داشته باشید که طبیعی است.

۳- انجماد تخمک
مدت کوتاهی پس از برداشت تخمک ها ، آنها به آزمایشگاه جنین شناسی منتقل می شوند تا زیر دمای صفر درجه منجمد شوند. ممکن است از مواد ضد سرطان استفاده شود تا از تشکیل بلورهای یخ در سلول ها پیشگیری شود.

انجماد به چند روش صورت می گیرد:

روش انجماد آهسته
در این روش ابتدا غلظت کمی از ماده ضد سرطان استفاده می شود. سپس درجه حرارت به تدریج کاهش می یابد. این امر باعث می شود کم کم متابولیسم تخمک ها پایین بیاید. سپس غلظت بیشتری از ماده ضد سرطان استفاده می شود.

شیشه سازی
در این روش غلظت بالای ماده ضد سرطان استفاده می شود. و انجماد به سرعت صورت می گیرد تا از تشکیل بلورهای یخ داخل سلول پیشگیری شود و بلورها فرصتی برای تشکیل شدن نداشته باشند.
به طور معمول، یک هفته بعد از جمع آوری تخمک، می توانید فعالیت های طبیعی خود را از سر بگیرید. برای پیشگیری از بارداری از روش های جلوگیری استفاده کنید.
در صورت داشتن، تب بالای ۳۸ درجه، درد شدید شکم، افزایش وزن بیش از یک کیلو در ۲۴ ساعت، خونریزی شدید واژینال – پر شدن بیش از دو پد در یک ساعت و مشکل در ادرار کردن فورا به بیمارستان مراجعه کنید.

عوارض فریز تخمک

انجماد تخمک هم مثل هر روش درمانی می تواند دارای عوارضی باشد از آن جمله :

۱- شرایط مربوط به استفاده از داروهای باروری
به ندرت، استفاده از داروهای باروری تزریقی، مانند هورمون تحریک کننده فولیکول یا هورمون لوتئینیزه برای ایجاد تخمک گذاری، می تواند باعث دردناک شدن تخمدان ها پس از تخمک گذاری و یا تحریک بیش از حد تخمدان ها شود. علائم و نشانه های تحریک بیش از حد تخمدان عبارتند از درد شکم، نفخ، تهوع، استفراغ و اسهال. حتی موارد بسیار نادر ممکن است جان بیمار را به خطر بیندازد.

۲- امکان سقط جنین
اگر از تخمک های منجمد برای بارداری استفاده می کنید، بر اساس سن شما، احتمال بروز سقط جنین ممکن است افزایش پیدا کند. بانوانی که سن بالاتری دارند، احتمال سقط جنین در آنها بیشتر است.
تحقیقات تا به امروز افزایش خطر ابتلا به نقایص زودرس را در نوزادانی که از تخمک های فریز، متولد شده اند، نشان نداده است. با این حال، تحقیقات بیشتری در مورد ایمنی تخمک های منجمد مورد نیاز است.

۳- عوارض جمع آوری تخمک
اگر چه این موضوع بسیار نادر است ولی ممکن است طی عمل جمع آوری تخمک و استفاده از سوزنی که به کار می رود، خونریزی، عفونت یا آسیب به روده، مثانه یا رگ های خونی ایجاد شود. خطرات مربوط به بیهوشی عمومی – که ممکن است برای برخی از روش های جمع آوری تخمک استفاده شود – هم گاهی نگران کننده است.
هنگامی که انتخاب می کنید از تخمک هایتان را فریز کنید، به یاد داشته باشید که هنگام اقدام به بارداری قرار است با روش های کمک باروری، باردار شوید. در این روش ها ابتدا باید داروهای هورمونی لازم را دریافت کنید تا رحم تان شرایط لازم برای پذیرش جنین را پیدا کند. سپس از همسرتان اسپرم گرفته می شود. تخمک های منجمد، از حالت انجماد خارج می شوند، و در محیط آزمایشگاه با اسپرم ترکیب می شوند.

لقاح ممکن است به روش تزریق اسپرم داخل سیتوپلاسم (ICSI) یا ترکیب اسپرم با تخمک IVF صورت گیرد.
به یاد داشته باشید که در مقایسه با انجماد جنین احتمال تخمک گذاری در تخمک های یخ زده پایین تر است. به همین سبب اگر متاهل هستید، انجماد جنین روش موفقیت آمیزتری خواهد بود.

هزینه فریز کردن تخمک

هزینه فریز تخمک در سال ۹۸ حدود ۴ تا ۴/۵ میلیون تومان است و هزینه نگهداری سالانه آن حدود ۱۴۰ هزار تومان می باشد.
فریز تخمک روشی است که در آن تخمک های بالغ منجمد و در آزمایشگاه نگهداری می شوند تا برای بارداری استفاده شوند. این روش شامل چند مرحله است که هر کدام از مراحل بسته به اینکه در بیمارستان خصوصی یا دولتی اقدام به این عمل کنید، هزینه ی متفاوتی دارند.
بخشی از هزینه ها مربوط به آزمایشاتی است که در ابتدای کار باید انجام دهید. برای تعیین مقدار و کیفیت تخمک هایتان نیاز است که در روز سوم قاعدگی آزمایش بررسی غلظت هورمون تحریک کننده فولیکول (FSH) را انجام دهید. آزمایش ارزیابی میزان استرادیول خون از دیگر آزمایش های لازم است.

نتایج این آزمایشات می تواند پیش بینی کند که وضعیت تخمدان های شماچطور است و پاسخ تان به داروها چگونه خواهد بود. از دیگر آزمایشات لازم غربالگری شما از نظر بیماریهای عفونی مثل ایدز و هپاتیت است.
بخش دیگر هزینه ها مربوط به داروهای تحریک تخمک گذاری است. این داروها تخمدان ها را تحریک می کنند تا فولیکول های بیشتری در آنها رشد و بالغ شود. همچنین لازم است که برای پیگیری به متخصص مراجعه کنید و سونوگرافی انجام دهید.

عمل جراحی سرپایی جمع آوری تخمک هم هزینه دیگر این عمل است. که طی آن جراح تحت بیهوشی موضعی ، از طریق واژن تخمک های بالغ را جمع آوری می کند.
انجماد تخمک و نگهداری آنها در محیط آزمایشگاه نیز هزینه ی دیگر این عمل است. طی عمل انجماد ازت مایع که با فشرده‏سازی به این مرحله رسیده است، در تانک‏ها دور تخمک را می‏گیرد و معمولا در هر ظرف چند تخمک گذاشته می‏شود. میزان دمای این ظرف‏ها هم هر روز اندازه ‏گیری می‏شود و همین‏که دما بیشتر شود به ظرف، ازت تزریق می‏شود چون با گذشت زمان ازت داخل ظرف تبخیر خواهد شد.

هرچه تعداد تخمک‌هایی که فریز می‌شوند بیشتر باشد، شانس داشتن تخمک زنده و سالم از مرحله فریز، گرم کردن و بارورشدن بالاتر می‌رود.

منبع خبر : مطلب تکمیلی از نی نی پلاس، سلامت نیوز

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.