طبع نبات

طبع نبات گرم است یا سرد؟

نبات، از محلول اشباع قند ساکارز یا همان شکر در آب به وجود می‌آید که طی مکانیزمی فیزیکی تابع زمان و دما، متبلور شده و به صورت کریستال‌های زیبا شکل می‌گیرد. نبات در مقایسه با سایر آبنبات ها خاصیت ملین و ضد نفخ بالایی دارد و ماده اولیه آن ساکاروز است که با قند و شکر یکسان است.

طبع نبات

طبع نبات نسبت به قند گرم تر است و اگر نبات را بسوزانید یک ماده قهوه ای رنگ مایل به سیاه ایجاد می شود که مزه ای تلخ دارد و به دلیل قابض بودن برای درمان اسهال مفید است.

مطلب پیشنهادی: دادن نبات داغ و عرق نعناع به نوزاد چه مضرات و فوایدی دارد؟

خواص نبات

نبات به دلیل داشتن ساکاروز زیاد خیلی زود جذب می شود و باعث تقویت عضلات می شود و سوخت و ساز بدن را افزایش می دهد و اگر یک تکه کوچک نبات را در دهان بگذارید و به آرامی بمکید سرفه شما قطع می شود و خش صدا و سینه و درد آن برطرف می شود.

خاصیت ضد نفخ نبات

گاهی برای شما پیش می‌آید که دچار دل درد و دلپیچه شده‌اید. یا حتی نفخ دارید. نبات به عنوان مسکن و ضد نفخ به کار شما می‌آید.

در مجموع نبات طبق تحقیقاتی که تا به حال انجام شده بسیار مقوی, نشاط آور , ضد نفخ می باشد . علاوه بر این از گذشته چای نبات تجویز بسیار موثری داشته است. هنگامی که چای نبات ، قهوه شیرین شده با نبات، شیر نبات و یا هر نوع نوشیدنی گرم دیگر میل شود آرامش و نشاط را برای شما به ارمغان می آورد.

نبات برای قطع آبریزش دهان

یکی از خواص و فایده های مهم نبات جلوگیری از جاری شدن آب دهان می باشد ، بخصوص افرادی که آب دهانشان در خواب جاری می شود توصیه می شود از ترکیب های مختلف نبات ، نبات زعفرانی ، نبات سفید بصورت شاخه یا نبات چوبی در نوشیدنی های گرم استفاده کنند چای نبات می تواند علاج خوبی برای رفع جاری شدن آب دهان افراد در خواب و در بیداری باشد. در گذشته برای افرادی که بعلت کهولت سن یا حوادث ناگوار دچار کم حواسی می شدند چای نبات داغ و آبجوش نبات داغ توصیه می شده . از فواید دیگر نبات درمان کم حواسی می باشد.

نبات زعفرانی مسکن درد ناشی از انقباض ماهیچه هاست ، نبات داغ در تسکین درد پشت ، کاهش درد کمر ، رفع درد های ناحیه شکم ، علاج پادرد بسیار موثر بوده و برای افراد مبتلا به این درد ها توصیه می شود. چرا که نبات در دسترس ترین داروی بدون ضرر خواهد بود.

از آنجا که از نشانه های بلغم ، فلج شدن قسمتی از بدن ، پیسی و لقوه و رعشه می باشد لذا مصرف مرتب نبات، چای نبات ، قهوه و نبات ، آب جوش نبات و نبات داغ جهت رفع بلغم پیشنهاد می شود. علاج و درمان کرم های کدو یا کرمک در انتهای روده بزرگ نیز شکل های متفاوت مصرف نبات توصیه شده است.

طبع نبات سرد است یاگرم

خواص نبات و مزیت‌های دارویی نبات

نبات دارای طبعی گرم است و استفاده از آن در درمان افراد سرد مزاج بسیار مفید است. در مقایسه با انواع آبنبات‌ها نبات خاصیت ضد نفخ و ملین بالایی دارد و به دلیل قابض بودن آن برای درمان و بهبود اسهال بسیار مفید است.

کاهش خستگی و خواب آلودگی با نبات

از فواید و خواص نبات می‌توان رفع خواب آلودگی و خستگی را بیان کرد. از بین بردن خواب آلودگی در هنگام رانندگی بسیار مهم است که نبات این کار را انجام می‌دهد به همین دلیل است که به رانندگان به ویژه کسانی که در شب رانندگی می‌کنند یک فنجان چای نبات را توصیه می‌کنند.

نبات برای تقویت حافظه

در زمان‌های گذشته به افراد کهن سال که دچار کم حواسی می‌شدند آب جوش نبات یا چای نبات را توصیه می‌کردند؛ نبات به دلیل خواص و فواید خوبی که دارد برای درمان کم حواسی و همچنین تقویت حافظه مفید و موثر است.

فواید نبات برای کاهش درد

از دیگر خواص نبات خاصیت کاهش درد بدن است. نبات موجب کاهش و تسکین درد معده و همچنین درد ناشی از انقباض ماهیچه‌ها می‌شود.

علاوه بر این‌ها نبات داغ برای کاهش درد کمر، تسکین درد پشت، بهبود پا درد و رفع درد‌های ناحیه شکم بسیار مفید و موثر است و مصرف آن به افرادی که مشکلات فوق را دارند، توصیه می‌شود.

از دیگر خواص نبات این است که از دسترس‌ترین ماده دارویی بدن محسوب می‌شود.

نبات برای درمان اسهال

 نبات دارای خاصیت ضد نفخ و ملین بالایی دارد و در مقایسه با قند نیز طبع گرم تری دارد. اگر نبات را در ظرفی روی حرارت قرار دهید تبدیل به ماده‌ای قهوه‌ای مایل به مشکی می‌شود که طعم بسیار تلخی دارد و دارویی فوق العاده موثر برای درمان اسهال محسوب می‌شود.

افزایش انرژی و نشاط با نبات

طبق تحقیقاتی که بر روی نبات صورت گرفته است به این نتیجه رسیده اند که این بلور‌های زیبا و پرخاصیت ضد نفخ، ملین و مدر، نشاط آور و بسیار مقوی است.

علاوه بر این از زمان‌های گذشته تا به امروز نبات را برای درمان دل درد مورد استفاده قرار می‌دادند؛ نبات در رفع خستگی‌های مفرط فکری و جسمی ناشی از فعالیت‌های جنسی زیاد بسیار موثر و مفید است.

با مصرف نبات با هر ماده‌ دیگری مانند چای، شیر، آب جوش و یا هر نوشیدنی گرم دیگری نشاط و آرامش را برای خود به ارمغان آورید.

سایر خواص درمانی نبات

  • نبات موجب از بین بردن و رفع سردی، نرمی و سفیدی پوست بدن می‌شود.
  • نبات از دیر هضم شدن مواد غذایی پیشگیری می‌کند.
  • از دیگر خواص نبات می‌توان خاصیت ضد آروغ زدن و ضد ترش کردن آن را نام برد.
  • نبات به دلیل خاصیت‌های خوبی که دارد خشونت صدا را بر طرف می‌کند و همچنین درد سینه و سرفه را بهبود می‌بخشد.
  • برای درمان تکرر ادرار می‌توانید از نوشیدنی‌های گرم نبات داغ استفاده کنید.
  • مصرف نبات موجب کاهش نشانه های، نقرس، بلغم و فلج شدن قسمتی از بدن می‌شود. از این رو مصرف نبات داغ یا آب جوش نبات و یا نبات داغ برای رفع بلغم توصیه می‌شود.
  • خواص دارویی نبات موجب درمان تنگی نفس، کرم‌های کدو و تپش قلب و یا حتی کرمک در انتهای روده بزرگ نیز می‌شود.
  • مصرف این ماده مغذی را به کارمندان و کارگران به دلیل اینکه دسترسی خوبی به مواد غذایی ندارند و به طور معمول دچار ترش شدن دهان می‌شوند و همچنین رفع بوی بد دهان توصیه می‌شود.

هشدار در مورد مصرف بیش از حد نبات

افراد نباید بیش از مقدار معمول از نبات‌ها استفاده کنند، زیرا مصرف بیش از حد هر ماده‌ای برای بدن زیان‌آور است. حتی اگر آن ماده ویتامین باشد. پس مصرف قند و شکر و نبات هم به میزان زیاد مضر است و تفاوتی بین آن‌ها وجود ندارد به خصوص در کسانی که مشکل افزایش قندخون دارند.

منبع خبر : برگرفته از topnaz،yjc

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *