نگران پاره شدن بخیه های زایمان طبیعی هستم!

من ۲ روز پیش زایمان طبیعی کردم. ببخشید شکمم سفته و راحت نمیتونم مدفوع کنم.. می ترسم اگه زور بزنم بخیه های پرینه باز بشه و پاره بشه؟ چکار باید بکنم؟؟

پاسخ مشاور:

نگران نباشید. کند شدن حرکات روده بعد از زایمان طبیعی است. پاره شدن بخیه های زایمان طبیعی با اجابت مزاج صورت نمی گیرد. سعی کنید به جای فشار و زور زدن از غذاهای نرم و آبکی و ملین و مخصوصاً شیر گرم استفاده کنید. 

بسیاری از خانم ها متوجه میشوند تا چند روز بعد از زایمان اجابت مزاج صورت نمی گیرد. این فقدان در عملکرد روده ممکن است به این خاطر باشد که چیز زیادی نخورده اید، یا به دلیل انجام اپیدورال یا سایر مسکن ها باشد که گاهی حرکت روده ها را کند می کند. چند روزی طول می کشد بدن شما به حالت عادی برگردد. بسیاری از خانم ها به دلیل آنکه نمی خواهند بخیه های ترمیم اپیزیوتومی آنها پاره شود، از اجابت مزاج واهمه دارند، بنابراین در نهایت از اجابت مزاج خودداری می کنند.

ولی خودداری از اجابت مزاج فکر درستی نیست. هیچ دلیلی برای ترس از پارگی بخیه ها وجود ندارد. اپیزیوتومی شما با بخیه های محکم در چند لایه ترمیم شده است. پاره شدن بخیه ها بسیار مشکل است، مخصوصا با اجابت مزاج در اینجا روشهایی برای راحت تر شدن اجابت مزاج آورده شده است:

تا آنجا که می توانید در بخش بعد از زایمان راه بروید، راه رفتن جریان خون را در روده ها بهبود می بخشد و می تواند در از بین بردن آثار باقیمانده از اپیدورال کمک کند.

سعی کنید از ملین هایی مانند کولیس مصرف کنید. سعی کنید زیاد به این مسئله فکر نکنید. کارها به موقع انجام میشود.

در صورتی که بواسیر یا پارگی ای دارید که به پشت موضع مقعد میرسد، اجابت مزاج ممکن است دردناک باشد، می توانید با استفاده از کرم بی حسی موضعی و با مصرف ملین این ناراحتی را کاهش دهید. همچنین ممکن است کمی قبل از زمانی که انتظار اجابت مزاج می رود، مایل به مصرف یک مسکن باشید.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *