بالش شیردهی چیست

بالش شیردهی چیست ؛ نکات خرید ، فواید ، مضرات و نحوه استفاده از آن

بارداری فقط نیمی از ماجرا است و بیشتر زمینه آماده سازی برای مادر شدن است. بعد از زایمان تان، یکی از تجربیات چالش برانگیز شما شیردهی است. در حالی که بعضی از مادران خوش شانس هستند که تجربه شیردهی بی دردسری دارند ، اما بسیاری دیگر در این زمینه با مشکلاتی روبرو می شوند. تغذیه با شیر مادر تا زمانی که هر دو با هم هماهنگ شوید می تواند برای شما و کودک تان مسئله چالش برانگیزی باشد. این هماهنگی ممکن است حدود ۴-۶ هفته طول بکشد و استفاده از یک بالش شیردهی می تواند به راحتی شما در طول این دوره کمک کند.

مطالب پیشنهادی: چگونه اندازه و شکل سینه ها بر میزان شیر و شیردهی تاثیر می گذارد؟

بالش شیردهی چیست؟

  • مرحله ۱: برای کسانی که بالش شیردهی با قلاب دارند ، آن را در سمت پهلو بگذارید تا بتوانید قلاب را به راحتی محکم کنید.
  • مرحله ۲: بالش را تا سطح سینه خود بالا ببرید تا کودک نیازی به تلاش کردن برای دهان گرفتن نوک پستان نداشته باشد.
  • مرحله ۳: اگر احساس می کنید که کودک به راحتی تغذیه می کند می توانید کمی به عقب خم شوید.
  • مرحله ۴: بالش شیردهی به دلیل سنگینی وزن کودک کمی فرو خواهد رفت. اگر فرو رفتن کودک برای چفت شدن کودک با نوک سینه  باعث بروز مشکل می شود ، می توانید بالشهای معمولی را زیر و بین بالش و پاهای خود بگذارید.
  • مرحله ۵: با کمک دستی که آزاد است کودک را  قنداق کنید یا سر او را برای چفت شدن مناسب با نوک سینه تنظیم کنید.

نحوه استفاده از بالش شیردهی

فواید استفاده از بالش شیردهی

  • شیردهی به حالت نشسته: بسیاری از خانم ها ترجیح می دهند که بنشینند و به فرزندان خود شیر دهند. این کار یک سیستم پشتیبانی برای نزدیک شدن نوزراد به مادر فراهم می کند تا کودک به راحتی  بتواند نوک پستان را به دهان بگیرد.
  • کاهش درد بدن: درد پشت و گردن از عوارض جانبی مرتبط با خمیدگی در زمان شیردهی است. این اتفاق در زمان شیردهی رخ می دهد زیرا شما باید کودک خود را در زمان تغذیه تا سطح سینه بالا بیاورید. بالش شیردهی هرگونه نیاز به قوز کردن یا خمیدگی بیش از حد را از بین می برد.
  • بالش های مرسوم به Edge Over: بالش شیردهی کودک اغلب مجهز به قلاب برای کمک به بستن آن بر روی بدن شما است. برخی از آنها دارای جیب هستند که می توانند مفید باشند زیرا شیردهی تحرک شما را کاهش می دهد.
  • بهبود وضعیت کودک: بیشتر بالش های شیردهی دارای یک سطح بالا آمده برای قرار دادن سر کودک هستند. این سطح بالا امده نه تنها به چفت شدن مناسب کودک به نوک پستان کمک می کند بلکه باعث کاهش عمل ریفلاکس می شود.
  • بالش شیردهی چند کاره: از بالش شیردهی همچنین می توانید برای دمر خواباندن نوزاد tummy time وهمینطور تکیه گاهی برای او استفاده کنید.
  • پدران می توانند از بالش شیردهی استفاده کنند: چه کسی می گوید مردان نمی توانند در بزرگ کردن بچه ها کمک کنند؟ برای آن دسته از پدرانی که می خواهند با بطری به کودکشان شیر بدهند ، بالش شیردهی می تواند یک گزینه عالی باشد.
  • استفاده از بالش شیردهی در بارداری: این بالش ها به اندازه کافی متنوع هستند که می توانند قبل از تولد کودک نیز مورد استفاده قرار بگیرند، زیرا می توانند به عنوان بالش های بارداری نیز استفاده شوند.

فواید استفاده از بالش شیردهی

معایب استفاده از بالش شیردهی

  • شمشیر دو لبه: استفاده نادرست از بالش پرستاری می تواند باعث چفت شدن نامناسب کودک در هنگام فرو رفتن در بالش شود و دهان گرفتن نوک پستان برای او سخت باشد.
  • جاگیر بودن: مادرانی که همیشه در حال مسافرت هستند ، ممکن است حمل بالش به هر کجا که می روند دشوار و دست و پا گیر باشد.
  • نداشتن اندازه استاندارد: زنان با انواع مختلف سایز بدن به بالش های شیردهی در اندازه های متنوع نیاز خواهند داشت. فقدان یک معیار استاندارد ممکن است پیدا کردن اینکه کدام یک از این بالش ها برای مادر مناسب هستند ، دشوار باشد.

معایب استفاده از بالش شیردهی

نکاتی برای خرید بالش شیردهی

  • اندازه: دقیقاً مانند خرید لباس ، بالش های شیری نیز مواردی هستند که به راحتی متناسب با اندازه شما هستند. اگر خیلی شل باشند ، ممکن است سر بخورند وچفت شدن کودک را با مشکل روبرو کنند. اما اگر بالش خیلی کوچک باشد ، ممکن است بین ران و بالش فاصله داشته باشد و به دلیل سنگینی وزن کودک به سمت پایین سر بخورد.
  • شکل: این بالش ها در اشکال و اندازه های مختلفی ارائه می شوند که هرکدام مزایای خاص خود را دارند. به عنوان مثال ، بالش ‘O’شکل  برای حمایت از قسمت کمر مناسب است در حالی که یک بالش هلالی شکل برای حمایت از سر کودک مناسب است. بالش های سفت و محکم برای نوزادان کوچک بسیار خوب است زیرا کمتر در ان فرو می روند در حالی که بچه های بزرگتر برای فضای بیشتر پاها به بالش های نرم نیاز دارند.
  • قابل حمل بودن: ممکن است مادر هایی که در حال مسافرت هستند راحت نباشند یک بالش بزرگ را با خود ببرند. اگر در رفت و امد هستید ممکن است خرید مدل های کوچک و قابل حمل مفید خواهد بود.
  • عایق در برابر لکه: نوزادان نامرتب هستند و داشتن بالشی که به راحتی شسته نشود لکه هایی را برجای می گذارد. فقط خریدانواع بالش هایی که به راحتی شسته می شوند را در مد نظر داشته باشید.
  • بافت پارچه: نوزادان پوست حساسی دارند بنابراین بهتر است از خرید بالش هایی که مواد مصنوعی مانند پلی استر دارند خودداری کنید زیرا ممکن است باعث تحریک و بثورات پوستی شوند. پنبه یک گزینه سالم است که می تواند مورد استفاده قرار گیرد. همچنین باید از خرید بالش های ضد حریق و بدون چین و چروک خودداری کرد (آنها حاوی فرمالدئید هستند و ممکن است سرطان زا باشند).
  • نظرات خوب: با دوستان خود ، مادرانی که برای  اولین بار از این بالش ها استفاده می کنند صحبت کنید و نظرات آنلاین را بررسی کنید. بعضی اوقات ، ممکن است یک محصول روی کاغذ عالی به نظر برسد اما در موقعیت واقعی عملکرد ضعیفی داشته باشند.
  • گیره: این موارد بالش را ایمن نگه داشته و به شیردهی کمک می کنند.

برخی اقدامات ایمنی

بالش شیردهی نیاز به نظارت مداوم از طرف شما دارد زیرا خطر اختناق مغزی(اسفیکسی) را به همراه دارد. اسفیکسی به معنای مرگ در اثر کمبود اکسیژن رسانی به مغز است. این اتفاق زمانی رخ می دهد که کودک به حالت روی شکم خوابیده باشد و نتواند از این موقعیت خطرناک بهبود پیدا کنند. به عنوان یک اقدام احتیاطی ، والدین می توانند بالش های شیردهی را از تخت نوزاد خارج کنند. بالش شیردهی به منظور افزایش تجربه شیردهی با ارائه پشتیبانی ساختاری و همچنین آزاد کردن دست مادر شیرده طراحی شده است. از آنجا که برای هر نوع بدن بالش تغذیه ای وجود دارد ، می توانید قبل از خرید بالش ،از لحاظ فیزیکی یک بالش را امتحان کنید.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.