نزديكي يک روز قبل از تخمك گذاری/ ممکنه باردار بشم؟!

اگر یک روز قبل از تخمک گذاری نزدیکی کنم امکان حاملگی وجود داره؟

اسپرم قادر است حتی تا ۳ روز در رحم زنده بماند و در انتظار تخمک باشد. بنابراین با نزديكی يك روز قبل از تخمك گذاری احتمال بارداری وجود دارد.

روز تخمک گذاری در یک سیکل قاعدگی طبیعی اواسط آن است. بطور مثال در یک سیکل قاعدگی ۲۸ روزه، روز چهاردهم روز تخمک گذاری است.

نزديكي يك روز قبل از تخمك گذاري

بارداری چگونه اتفاق می افتد؟

یکی شدن نطفه مرد (اسپرم) با نطفه زن (تخمک) را بارور شدن می نامند. برای بارور شدن باید نطفه مرد و نطفه زن در یک زمان در لوله شیپوری وجود داشته باشند.

اهمیت زمان یکی شدن اسپرم و تخمک برای بارداری: موقعی که اسپرم ها به لوله شیپوری می رسند، اگر تخمک بالغ وجود داشته باشد، اسپرم در تخمک نفوذ پیدا میکند و باروری یا لقاح انجام می گیرد، ولی اگر تخمک وجود نداشته باشد، اسپرم ها در حدود ۴۸ ساعت به انتظار تخمک زنده می مانند، سپس از بین می روند. بنابراین اگر آمیزش جنسی قبل از تخمک گذاری انجام گیرد، امکان باروری اسپرم و تخمک وجود دارد و حاملگی رخ خواهد داد.

تقسیم سلول بارورشده 
زمانی که اسپرم وارد تخمک می شود، دم آن از بین می رود و سر اسپرم بزرگ شده و با هسته تخمک یکی می شود و با هم یک سلول تشکیل می دهند. تمام سلولهای بدن انسان دارای ۴۶ کروموزوم می باشند. کروموزوم ها الیاف بسیار نازک و ظریفی هستند که داخل هسته سلولها قرار دارند و ژنها که تعیین کننده خصیصه های انسان هستند، روی این کروموزومها قرار گرفته اند. یکی شدن اسپرم و تخمک که هر کدام دارای ۲۳ کروموزوم هستند موجب می شود که سلول اولیه شروع حیات انسان نیز دارای ۴۶ کروموزوم گردد (۲۳ کروموزوم از اسپرم و ۲۳ کروموزوم از تخمک).

این سلول اولیه که آن را زیگوت مینامند پس از ۱۲ تا ۲۰ ساعت شبیه سازی میگردد و یک سلول به دو سلول شبیه یکدیگر تبدیل می شود. سپس در تقسیم دوم به ۴ سلول و در تقسیم سوم به ۸ سلول تبدیل می گردد.

تقسیم سلولی ادامه پیدا می کند تا به صورت توده ای از سلول در می آید که اندازه آن در حدود نوک مداد می باشد.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *