نزديكي در دوران بارداري از نظر شرعی اشکالی دارد؟!

طبق نظر علما، نزدیکی در زمان بارداری اشکال شرعی ندارد، ولی به خاطر برآمدگی شکم در این دوران، این عمل برای مادر و جنین داخل شکمش اگر همراه با فشار و سختی باشد، مضر است.

به علاوه میکروب های موجود در فرج و مهبل مادر ممکن است از راه واژن بالا رفته و باعث عفونت شوند و یا این که کیسه ی آب در اثر این عمل احیانا پاره شده و زایمان زودرس قبل از موعد معین صورت گیرد، یا موجب سقط جنین شود. پس سفارش می شود از چند هفته قبل از زایمان از آمیزش خودداری شود و نزدیکی در دوران بارداری با کاندوم باشد.

بهداشت برای مادر باردار جنبه ی جسمی ندارد، بلکه جنبه ی روانی آن نیز بسیار مهم است. مادر باید از هیجانات گوناگون، فکر و خیال بیهوده، اندوه و اوقات تلخی، افکار تیره و منفی و بسیاری عواملی که موجب برهم خوردن تعادل روحی و آرامش مادر می شود بپرهیزد.

هچنین انواع بیماری ها مثل: دیابت (قند) بیماری های عصبی و قلبی مادر می تواند باعث اختلالات روانی در فرزند شود. مادرانی که گرفتاری های شغلی یا روحی دارند و یا مادرانی که به علت فعالیت های زیاد از حد، خود را خسته تر از معمول می سازند به خود و فرزندشان ضرر می رسانند. 

مادران در دوران بارداری باید از کارهای سنگین بپرهیزند، ولی انجام کارهای سبک منزل یا بیرون منزل اشکالی ندارد.

همچنین انجام فعالیتهای ورزشی سبک، مانند راهپیمایی، شنا (تا ۶ هفته قبل از زایمان)، گردش روزانه در هوای آزاد (البته به شرط آن که شکم بزرگ مادر از دید مردم پنهان باشد تا چشم نخورد) بسیار مفید است.

در هنگام بارداری، ترشحات غدد عرق و چربی پوست زیادتر از معمول می باشد، و بدین وسیله مقداری از مواد قابل دفع بدن طفل و مادر به خارج راه می یابد. همچنین پوست بدن در ایام آبستنی احتیاج بیشتری به تنفس دارد.

بنابراین خانم ها نباید در آرایش صورت و استعمال کرم و پودر زیاده روی کنند و باید همیشه پوست خود را به وسیله ی نظافت و قرار گرفتن در هوای آزاد و معطر مواظبت کنند. استحمام برای زن در این دوران بسیار مفید است، ولی باید در حمام از آب ولرم یا خنک استفاده کنند، زیرا آب گرم برای خود و فرزندش ضرر دارد. زن باردار نباید آنقدر در حمام گرم بماند که پوست بدنش چروک شود، زیرا اولا: حمام گرم سبب لغزش جنین می شود، ثانیا: جنین به هوای سرد برای تنفس نیازمند است و در حمام گرم از این هوای سازگار محروم می گردد.

از شستشوی داخل مهبل (واژن) که نزد بعضی خانم ها معمول است به خصوص در دوران حاملگی باید پرهیز کرد، زیرا بی احتیاطی در این زمینه باعث عفونت و عواقب ناراحت کننده ای در این قسمت ها خواهد شد.

پستان در دوران بارداری دچار تغییراتی می گردد و بافت های چربی آن بیشتر می شود که بعد از زایمان به علت آب شدن چربی ها لاغر و زشت می شود. لذا به خانم ها توصیه میشود جهت حفظ زیبایی پستان ها در دوران بارداری هر روز پستان خود را با آب ولرم بشویند و خشک کنند.

هم چنین توصیه می شود زنان باردار از لباس های گشاد استفاده کنند و نباید از لباس ها و بندهای تنگ، متل: کش جوراب یا کمربند تنگ استفاده کنند، زیرا این کار از طرفی موجب جمع شدن خون در جاهای تنگ در زیر پوست و سیاه شدن آن می شود و از طرف دیگر نیز مادر از تنگی در لباسش احساس ناراحتی می کند و این موجب بیماری های عصبی در کودک می شود.

هم چنین مادر باید سعی کند جهت حفظ سلامت روانی خود و کودکش از رنگ های شاد و روشن مثل سفید در دوران بارداری استفاده کند تا باعث شادی در وجودش شود.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.