میزان قند خون نرمال بعد از غذا در بارداری باید چند باشد؟

قند دو ساعت بعد از غذا در بارداری باید زیر عدد ۱۲۰ باشد و میزان قند ناشتا باید زیر ۹۲ باشد. تشخیص دیابت بارداری بر اساس نتایج تست‌های آزمایشگاهی و با تشخیص پزشک صورت می‌گیرد.

برنامه غذایی مناسب، فعالیت بدنی کافی و تزریق انسولین که با تشخیص و تجویز دکتر صورت پذیرد، از بهترین راه‌های درمان دیابت بارداری است. رعایت نکات تغذیه‌ای برای کنترل هرچه بهتر قندخون الزامی است.

نیازهای تغذیه‌ای زنان با دیابت بارداری بایستی از تمامی شش گروه اصلی غذایی تأمین شود، نان، غلات، سبزیجات، میوه‌ها، شیر و لبنیات، گوشت، جانشین‌ها و چربی، شش گروه اصلی تأمین کننده غذایی هستند.

روزانه حداقل سه تا چهار واحد از گروه میوه‌ها، دو تا سه واحد از گروه شیر و لبنیات و چهار تا پنج واحد سبزیجات برای این مادران ضروری است.

ترکیبات مواد غذایی شامل کربوهیدارت‌ها، پروتئین‌ها و چربی‌ها «درشت مغذی» و مواد مهم دیگری مانند ویتامین‌ها و مواد معدنی «ریزمغذی‌ها» هستند.

کربوهیدرات‌ها منبع اصلی تأمین انرژی برای بدن محسوب می‌شوند که بیشتر از مواد نشاسته‌ای مانند نان، برنج، سیب زمینی، ماکارونی و … قابل دریافت است. مصرف انواع کربوهیدارات‌ها به مقدار مجاز نه تنها ممنوع نیست، بلکه ضروری نیز می‌باشد.

خانم های باردار حداقل نیمی از رژیم غذایی شان را به هیدرات های کربن اختصاص داده و از مصرف چربی های اشباع شده و روغن های جامد پرهیز کنند. نان سبوس دار، پاستا، غلات و سیب زمینی مواد غذایی مفید هستد که البته باید به طور متعادل مصرف شوند. استفاده از غلات و مواد غذایی سرشار از فیبر مانند سبزیجات خام و پخته هم باید حتما در وعده های غذایی خانم های باردار وجود داشته باشد.

مواد غذايي که باعث افزايش اضافه وزن نمي‌شود و يا سطح قند خونتان را افزايش نمي‌دهند را مي‌توانيد آزادانه مصرف کنيد. به عنوان مثال: توت‌فرنگي، ليمو، ليمو ترش، خيار، کاهو، سبزيجات (به جز سيب زميني، ذرت، حبوبات). سعي کنيد در روز ۲ واحد از سبزيجات استفاده نمائيد.

در اغلب اوقات سعي کنيد آب را به عنوان نوشيدني انتخاب کنيد. گاهي اوقات با اضافه نمودن ليموترش مي‌توانيد طعم متفاوتي براي خود ايجاد کنيد.

پودر دارچین به کاهش قندخون کمک می‌کند

دارچین مصرف دارویی زیادی دارد. ترکیبات موجود در دارچین از جذب قند در خون جلوگیری می‌کند و نوسانات قندخون را به حداقل می‌رساند، در ضمن حساسیت انسولین را نیز بهبود می‌بخشد.

کشمش و بادام

منیزیم کمک زیادی در تنظیم قندخون می‌کند. عملکرد آن هنوز مشخص نشده است ولی کاهش میزان منیزیم به نوعی با ابتلا به دیابت نوع ۱ و ۲ مربوط است.

کشمش و بادام حاوی منیزیم هستند. پس بهتر است هر دو را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

برای تنظیم قند خون مواد غذایی پروبیوتیک‌دار بخورید

پروبیوتیک‌ها، باکتری‌های زنده هستند که به آن‌ها باکتری‌های خوب می‌گوییم. این باکتری‌ها در شکم و روده هستند و به حفظ سلامت گوارش بدن کمک می‌کنند.

باکتری‌های مفید و خوب متابولیسم بدن را تنظیم می‌کنند و میزان قندخون را در حد سالم نگاه می‌دارند. ماست طبیعی می‌تواند نمونه‌ای از پروبیوتیک‌ها باشد.

اهمیت گوارش در حفظ سلامت سطح قندخون بدن بسیار مؤثر است. بنابراین با مصرف میکروب‌های مفید و مکمل‌های پروبیوتیک،‌ گوارش خود را درست کنید.

قدرت فیبرها را فراموش نکنید

فیبرها باعث افزایش ناگهانی سطح قندخون نمی‌شوند. فیبرها دو دسته‌اند محلول در آب و غیر قابل حل در آب، فیبرهای غیرمحلول به سلامت دستگاه گوارش کمک می‌کنند.

فیبرهای محلول نیز باعث بهبود سطح قندخون می‌شوند.

به میزان قند موجود در مواد غذایی توجه کنید

از نوشیدن نوشابه به طور کلی خودداری کنید. نوشابه‌های انرژی‌زا را نیز از برنامه غذایی‌تان حذف کنید. به برچسب محصولات غذایی که مصرف می‌کنید توجه کنید.

تمشک و توت فرنگی

این توت‌ها نقش مؤثری در کاهش قندخون دارند. شما می‌توانید آن‌ها را جایگزین برخی از میوه‌ها کنید و به کاهش قندخون خود کمک کنید.

علاوه بر این توت‌ها سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها هستند که برای بدن بسیار مفیدند.

تخم‌مرغ بخورید

یک تخم‌مرغ کامل، منبع پروتئین و حاوی آهن است تخم‌مرغ کولین دارد و به رشد مغزی جنین نیز کمک می‌کند.

برای تنظیم قند خون چربی‌های سالم مصرف کنید

همه چربی‌ها مضر نیستند و بدن ما به چربی‌های مفید نیاز دارد. برخی از چربی‌ها باعث ایجاد التهاب می‌شوند و باید از مصرف آن‌ها پرهیز کنید.

این چربی‌ها اغلب در مواد غذایی سرخ شده و فرآوری شده وجود دارند. برخی از انواع چربی‌ها بسیار سودمند و مفیدند، مثل روغن نارگیل و روغن زیتون.

اسیدهای چرب برای مدت زمان بیشتر شما را سیر نگاه می‌دارند و از هوس‌های ناسالم غذایی هم دور می‌مانید.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.