مصرف آب دوغ خیار در دوران بارداری چه فوایدی دارد؟!

خوردن آب دوغ خیار در بارداری، مصرف آب دوغ خیار در دوران بارداری،  آب دوغ خیار و لاغری،  میزان کالری آب دوغ خیار،  ایا اب دوغ خیار چاق کننده است،  تاثیر خوردن خیار بر جنین،  سبزی آب دوغ خیار چیست ، آب دوغ خیار سنتی،  تاثیر خوردن خیار بر زیبایی جنین

آبدوغ خیار یکی از غذاهای تابستانی کشورمان است که طرفداران بسیاری دارد. در گذشته این غذا یک غذای خیلی ساده محسوب می شده است ولی امروزه با اضافه کردن موادی مثل خامه ، کشمش ، گل محمدی و مغز گردو به صورت یک غذای مجلسی تهیه می شود.

اگر در تهیه آب دوغ خیار از تمام گروه های مواد غذایی استفاده شود، می توان به یقین رسید که این غذا سالم ترین و مناسب ترین غذای فصل گرما به شمار می آید.

خواص ماست پروبيوتيک در بارداری

نسل جديد ماست، عبارت از ماست‌هايي است كه پروبيوتيكي بوده و داراي باكتري‌هايي هستند كه وجودشان به سلامت كلي و به خصوص دستگاه گوارش كمك مي‌كند. يكي از ويژگي‌هاي اين ماست‌ها كاهش كلسترول بد خون است؛ به خصوص اگر از نوع كم‌چرب باشد. 

ماست محصولی حاوی مواد مغذی فراوانی می باشد.

کلسیم. از آنجایی که ماست محصول لبنی است حاوی کلسیم می باشد. کلسیم نه تنها برای استخوان ها ضروری است بلکه برای رشد جنین نیز لازم است.
پروبیوتیک. باکتری موجود در ماست به رشد جنین کمک میکند و مزایای زیادی نیز دارد. این باکتری هضم را راحت می کند و باعث می شود در طول بارداری مشکلات گوارشی نداشته باشید.

به یاد داشته باشید از خوردن ماست غیر پاستوریزه بپرهیزید. انواع دیگر ماست که نباید بخورید عبارتند از: ماست پر چرب و سایر محصولات لبنی پر چرب. چربی اشباع شده برای هیچ کس خوب نیست به خصوص خانم باردار. خوردن این نوع ماست باعث مشکلات قلبی، گوارشی و افزایش وزن می شود. بنابراین همیشه ماست کم چرب یا بدون چربی بخرید.

خواص كشمش در بارداری

مي‌دانيد كه انگور يكي از ميوه‌هاي پرپتاسيم است اما كشمش تهيه شده از آن پتاسيم بيشتري دارد؛ به طوري كه هر ۱۰۰ گرم آن موجب دريافت ۱ گرم از اين ماده معدني مي‌شود. به اين دليل، بهتر است كساني كه فشار خون بالا دارند به جاي هر شيرين‌كننده‌اي از اين ميوه خشك استفاده كنند.

کشمش مزایای زیادی در بارداری دارد که در ادامه ذکر شده است :

جلوگیری از کم خونی

معمولا در بارداری بخاطر کمبود آهن، مادر دچار کم خونی می شود. در این حالت به منابع آهن برای رشد جنین نیاز دارید. می توانید از مکمل ها استفاده کنید اما بهتر نیست از مواد غذایی طبیعی استفاده کنید؟ کشمش غنی از آهن و ویتامین ب است. اگر کشمش بخورید می توانید از کم خونی در بارداری جلوگیری کنید و خستگی و علائم مربوط به آن را از بین ببرید.

کاهش یبوست

بیشتر خانم ها در بارداری از مشکلات گوارشی و یبوست رنج می برند. این مشکلات به خاطر تغییرات هورمونی است. اما مقدار کمی کشمش این مشکلات را حل می کند. کشمش حاوی فیبر است و باعث راحت تر شدن حرکات روده می شود. 

افزایش اشتها

کاهش اشتها در خانم باردار به خصوص در سه ماهه اول و سوم بارداری اتفاق می افتد. در سه ماهه اول بارداری حالت تهوع مانع از غذا خوردن می شود. در سه ماهه سوم بارداری، رشد رحم مانع از غذا خوردن می شود. کشمش حاوی فیبر، منیزیم و پتاسیم است که باعث افزایش اشتها می شود.

سلامت دندان

لثه متورم در بارداری مشکلی رایج است. خوردن کشمش به خاطر اسید اولانیک باعث سلامتی دندان و لثه می شود.

جلوگیری از سرطان و بیماری های قلبی عروقی

در بارداری بدن تغییرات زیادی می کند. تمام این تغییرات باعث استرس می شود که می تواند منجر به سرطان یا بیماری های قلبی عروقی شود. کشمش به خاطر خواص آنتی اکسیدان مانع از این بیماری ها می شود.

تامین انرژی

در بارداری، خستگی یکی از مشکلات رایج است. کشمش به خاطر قند و گلوکزی که دارد باعث تامین انرژی می شود.

کمک به رشد استخوان ها و بینایی جنین

خوردن کشمش در بارداری به جنین نیز کمک می کند. ویتامین آ موجود در کشمش برای بینایی جنین مفید است. همچنین کلسیم موجود در آن باعث قوی شدن استخوان های جنین می شود.

خواص گردو در بارداری

يكي از مغزهاي ارزشمندي كه هر دو عدد آن ۴۵ كيلوكالري انرژي داشته و يك واحد چربي به حساب مي‌آيد، گردوست. اين ماده غذايي كه چرب است اما مصرف به اندازه‌اش كلسترول خون را پايين مي‌آورد، از بروز عفونت به خصوص در كساني كه سيستم ايمني ضعيفي دارند مثل بچه‌ها، خانم‌هاي باردار، سالمندان و آنهايي كه به دليل بيماري ضعيف هستند، جلوگيري مي‌كند.

ضریب هوشی جنین هایی که مادران آن ها در دوران بارداری گردو مصرف کرده اند بالاتر است همچنین مادارن آن ها از بیمار یهای روده ای و سوء هاضمه در امان خواهند ماند.

اين ماده غذايي به خاطر داشتن مس، ماده معدني‌اي كه به بهبود وضعيت سيستم ايمني كمك مي‌كند ارزشمند است زيرا اين ماده معدني در ساخت اينترلوكين تركيبي كه كمبودش موجب ضعف سيستم ايمني شده دخالت دارد و زمينه ابتلا به عفونت‌هاي باكتريايي و ويروسي را پايين مي‌آورد. پس از اين به بعد، روزانه ۲ تا ۳ عدد گردو ميل كنيد تا سيستم ايمني قوي‌تري داشته باشيد. 

خواص خیار در بارداری

خیار کم کالری است و باعث افزایش وزن نمی شود. مقدار زیادی آب در خیار وجود دارد که از کم آب شدن بدن در طول بارداری جلوگیری می کند. مقدار بالای آب (۹۵% حجم خیار را آب تشکیل می دهد) و تنوع مواد مغذی در کنار کالری کم، خیار را به میوه ای مناسب برای زنان باردار تبدیل نموده است.

پوست خیار غنی از فیبر است. بنابراین باعث رفع یبوست در بارداری می شود. خیار غنی از آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین آ، ث و کاروتن بتا می باشد. این آنتی اکسیدان ها ایمنی بدن را افزایش میدهند و به از بین بردن عفونت ها کمک می کنند.

خیار غنی از ویتامین ث، ب یک، ب دو، ب سه، فولیک اسید، روی، پتاسیم، منیزیم و آهن است که برای رشد جنین مناسب می باشند.

خیار حاوی ویتامین ب است که باعث بهتر شدن حالت روحی می شود. هنگامی که حال روحی مادر خوب است جنین نیز بهتر رشد می کند.

باید در طول بارداری الاستیسیته پوست افزایش یابد. کولاژن موجود در خیار باعث افزایش الاستیسیته می شود.

خیار قند خون را پایین نگه می دارد. سدیم و مواد معدنی موجود در خیار به تنظیم فشار خون نیز کمک می کنند.

خواص سبزی خوردن در بارداری

نیازهای تغذیه ای مادران باردار به خصوص در طول سه ماهه سوم بارداری که در آن رشد جنین روند سریع تری به خود میگیرد، افزایش می یابد. بنابراین مصرف برخی مواد غذایی از جمله سبزیجات که از منابع سرشار ویتامین، مواد معدنی و فیبرها به شمار می روند. در این دوران ضرورت بیشتری می یابد.

مصرف ویتامین B9 ، اسید فولیک یا فولات نیز نامیده می شود در اولین روزها و هفته های پس از لقاح نقش بسیار مهمی در رشد مغز و سیستم عصبی جنین دارد.

مواد لازم آب دوغ خیار ۴ نفره

دوغ ۱ لیتر
ماست چکیده ۳۰۰ گرم
خامه ۵۰ گرم
گردو ۱۰۰ گرم
کشمش ۱۰۰ گرم
سبزی خوردن ۳۰۰ گرم
خیار ۲ عدد

دستور طرز تهیه آبدوغ خیار
ابتدا یک کاسه بزرگ انتخاب می کنیم و ماست چکیده و خامه را داخل کاسه می ریزیم. ماست و خامه را خوب مخلوط می کنیم ، سپس دوغ را اضافه می کنیم. مایع آب دوغ خیار نباید خیلی غلیظ باشد ، اگر غلیظ بود کمی آب اضافه می کنیم.

مواد را خوب مخلوط می کنیم تا خامه و ماست کاملا در دوغ حل شوند. خیار را می توانیم به دو صورت خرد کنیم. روش اول رنده کردن است و روش دوم مانند سالاد شیرازی خیلی ریز خرد کنیم. در مرحله بعد باید سبزی را اضافه کنیم.

سبزی خوردن را به خوبی خرد می کنیم و داخل کاسه می ریزیم. توجه داشته باشید حتما در سبزی خوردن نعناع هم موجود باشد ، زیرا نعناع طعم و بوی خیلی خوبی به این غذا می دهد. در مرحله بعد گردو و کشمش را اضافه می کنیم.

مواد را خوب مخلوط می کنیم تا یکدست شوند. در مرحله آخر مانند آبگوشت مقداری نان داخل آب دوغ خیار ترید می کنیم و در یخچال می گذاریم تا خنک شود. در صورتی که می خواهید سریع سرو کنید می توانید چند قطعه یخ داخل آب دوغ خیار بیندازید. 

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *