مراحل زایمان طبیعی + عکس!

 مراحل زایمان طبیعی چگونه است؟!

زایمان طبیعی به مجموعه مراحلی گفته می شود که در طی آن نوزاد، جفت و پرده های جنینی از کانال زایمانی خارج می شوند.
زایمان با دردهای زایمانی شروع می شود. با تولد نوزاد ادامه می یابد و با خروج جفت پایان می پذیرد و سه مرحله مختلف دارد.

مرحله اول زایمان : مرحله اول، بازشدن دهانه رحم است که ممکن است از چند ساعت تا دو روز طول بکشد. علت باز شدن دهانه رحم انقباضات رحمی است. این انقباضات سبب دردهای زایمانی می شوند. در آغاز مرحله اول، فاصله دردهای زایمانی در حدود ۱۵ دقیقه و مدت هر درد چند ثانیه است، اما به تدریج فاصله دردها کمتر شده، مدت دردها بیشتر می شود. به طوری که در آخر این مرحله، فاصله بین دو درد به دو تا سه دقیقه و هر درد در حدود یک تا یک و نیم دقیقه طول می کشد. به تدریج با انقباضات رحمی سربچه به دهانه رحم فشار می آورد تا آن را باز کند. در این مرحله کیسه جنینی که محتوی مایع آبکی است خود به خود یا توسط پزشک یا ماما پاره می شود و مایعی که جنین در آن شناور بوده جاری می گردد.

مرحله دوم زایمان : مرحله دوم زایمان جریان واقعی تولد است که ممکن است از ده دقیقه تا یک ساعت و نیم طول بکشد. در این مرحله است که نوزاد از بدن مادر خارج می شود و زندگی مستقل خود را آغاز می کند. و در مرحله دوم زایمان مادر می تواند با زور زدن در موقع درد به خروج نوزاد کمک کند. به این ترتیب که در موقع درد نفس عمیق بکشد و درست مانند حالتی که اجابت مزاج دارد به ناحیه پایین شکم خود فشار بیاورد. زور زدن در فاصله بین دردها بی فایده است و کمکی به خروج نوزاد نمی کند. و در بعضی زایمان ها به علت اینکه عضلات اطراف مهبل سفت هستند، مرحله دوم زایمان طولانی می شود. در این صورت پزشک برای جلوگیری از وارد آمدن فشار بر سر جنین و تسریع زایمان، مجرای زایمانی را با قیچی می برد تا مجرای زایمانی وسیع تر شده، سر کودک به راحتی خارج شود. بعد از خروج نوزاد محل بریده شده را به وسیله نخی که خود به خود جذب می شود می دوزند. برای جلوگیری از درد و ناراحتی مادر در موقع بريدن و دوختن بخیه ها از بی حسی موضعی استفاده می شود.

لازم است به مادران یادآوری شود که از این بریدگی و بخیه خوردن در موقع زایمان ترسی نداشته باشند، چون اگر پزشک مجرای زایمانی را نبرد، مجرای زایمانی در موقع خروج نوزاد خود به خود و به طور نامنظمی پاره می شود و گاه با اینکه مخاط و قسمت های سطحی سالم هستند عضلات زیر مخاط پاره شده، موجب شل شدن مجرای زایمانی و عوارض دیگر می شود.

مرحله سوم زایمان : پس از به دنیا آمدن نوزاد در مرحله دوم، انقباضات رحمی خفیف تر می شود و مادر احساس کاهش درد و آرامش می کند. این انقباضات خفیف تا خروج جفت ادامه پیدا می کند. جفت معمولا به طور خود به خود از جدار رحم جدا شده، تا نیم ساعت بعد از تولد نوزاد خارج می شود. گاه لازم است که جفت را با ماساژ روی شکم با دست خارج کرد (این کار توسط پزشک زنان يا ماما انجام می شود).

بعد از خروج جفت، پزشک دهانه رحم و مهبل را در صورت وجود پارگی بخیه می زند.
پس از پایان مرحله سوم، مادر به مدت ۲ تا ۴ ساعت تحت کنترل قرار می گیرد و در این مدت از نظر وجود خونریزی مورد مراقبت قرار می گیرد و علایم حیاتی و فشار خون وی ثبت می شود تا از ثابت شدن علایم حیاتی و رضایت بخش بودن حال عمومی وی اطمینان حاصل شود.

عکس مراحل زایمان طبیعی

 مراحل زایمان طبیعی 

اشتراک‌گذاری
3 نظر
  1. تکنیک چرخاندن جنین مربوط به هفته ۳۶ به بعد برای تغییر وضعیت بریچ میباشد.
    ?باردارانی که تا هفته ۳۶ جنینشون نچرخیده و با کمک ورزش هم تغییری حاصل نشده با این تکنیک که فقط در بیمارستان و توسط پزشک انجام میشه میتونند شانسشون رو برای انجام زایمان طبیعی امتحان کنند.

  2. ? در نوزادانی که به روش سزارین متولد می‌شوند، خطر ابتلا به دیابت نوع اول، ابتلا به آسم و آلرژی بسیار بالاتر از نوزادانی است که به روش زایمان طبیعی به دنیا می‌آیند.

    ?حتی تحقیقات نشان می‌دهند سندروم مرگ ناگهانی نوزادان در ماه‌های نخست، در نوزادانی که به شیوه سزارین متولد می‌شوند تا سه برابر بیشتر است.

    ?همچنین افسردگی مادران سزارینی دو برابر مادرانی است که به روش زایمان طبیعی وضع حمل کرده‌اند.

  3. ماساژ پرینه

    ?انجام ماساژ پرینه قبل از زایمان_طبیعی در مادران باردار، میتواند او را برای به دنیا آوردن نوزاد خود آماده تر نموده و کمک کند تا بدن مادر با کشش ها و سوزن سوزن شدن در حین زایمان طبیعی آشنا شود.
    ?زنانی که ماساژ پرینه را به طور مرتب در آخرین هفته های بارداری خود انجام می دهند، سوزش کمتری در مهم ترین مرحله زایمان طبیعی احساس خواهند کرد.
    ?همچنين ماساژ پرينه برای بهبود #خون­رسانی و در نتيجه كاهش عوارض ناشی از زايمان طبيعی و بی ­اختياری ادراری صورت می­گيرد.

    ?روش انجام ماساژ پرینه :
    بعد از شست و شوی دست ها و پس از آغشته کردن انگشت سبابه و میانی به ماده لغزنده (کی- وای ژل) و وارد کردن انگشتان به اندازه ۵-۴ سانتی متر به واژن، ماساژی در ناحیه پرینه بین ساعت ۳ و ۹ بطور متناوب انجام دهید.
    این ماساژ بهتر است از هفته ۳۸ بطور مرتب انجام و تکرار شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.