تاثیر رابطه زناشویی بر کیست تخمدان

رابطه زناشویی بعد از عمل کیست تخمدان

سلام من تازه متوجه شدم که کیست تخمدان کوچک دارم و در حال درمان با قرص ال دی هستم می خواستم بدونم نزدیکی و رابطه زناشویی با وجود کیست تخمدان اشکال داره یا نه؟!، تاثیر رابطه زناشویی بر کیست تخمدان چکونه خواهد بود؟ بهترین زمان نزديكي بعد از عمل كيست تخمدان چه زمانی است؟

كيست تخمدان و نزديكي

پاسخ مشاور:

نزدیکی معمول با وجود کیستهای ریز تخمدان اشکالی ندارد اما ممکن است برای شما کمی دردناک باشد. گاهی اوقات کیست‌های بزرگ ممکن است در حین مقاربت یا بعد از آن دچار پارگی شوند. این یکی از شایع‌ترین دلایل پارگی کیست است. خانمهایی كه كیست تخمدان دارند و دارو مصرف می كنند، باید از حركات ورزشی جهشی و كششی، دوومیدانی، شنا، یوگا و نظیر آن پرهیز كنند. در واقع هر كاری كه فشار به لگن بیاورد ممنوع است. پس از دوره درمان هم كه پزشك تعیین می كند، دوباره مراجعه كنند تا از درمان كامل خود مطلع شوند و در صورت جواب ندادن درمان و بهبود نیافتن، بررسی های آزمایشگاهی دقیقتر از آنها به عمل آید.

مطلب پیشنهادی: کیست های تخمدان: انواع، علائم، عوامل و روش های تشخیص و درمان آن

نزديكي بعد از عمل كيست تخمدان

عقب افتادن پریود یکی از موضوعات شایع بعد از عمل کیست تخمدان است که خود این موضوع می تواند بر روابط زناشویی بعد از عمل کیست ( لاپاراسکوپی) تاثیربگذارد. و موضوع دیگری که روابط زناشویی بعد از عمل کیست تخمدان را تحت شعاع قرار می دهد خونریزی های بعد از عمل است، که این خونریزی ها می تواند شبیه به اتفاق افتادن پریودی باشد. این خونریزی ها تا مدت ۳ هفته بعد از عمل کیست تخمدان می تواند ادامه دار باشد اما با گذشت زمان معمولا فرد به بهبودی می رسد. علاوه بر اینها استرس عمل جراحی و نگرانی های بعد از آن از عامل تاثیرگذار بر روابط زناشویی بعد از عمل لاپاراسکوپی است.

زمان نزديكي بعد از عمل كيست تخمدان

بنا به صحبت های صورت گرفته در بند فوق، پزشکان توصیه می کنند تا ۵ روز بعد از عمل لاپاراسکوپی از نزدیکی کردن پرهیز کنید و همچنین باید بدانید که بعد از سپری کردن این مدت بازهم احتمال بروز خونریزی بر اثر بر قراری رابطه زناشویی وجود دارد. که در این صورت توصیه می شود موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید.

کیست تخمدان چیست؟

تخمدان‌ها جزیی از دستگاه تناسلی زنانه هستند که در پایین شکم در هر دو سمت رحم قرار دارند. دو تخمدان در بدن بانوان وجود دارد که تخمک و همچنین هورمون‌های استروژن و پروژسترون تولید می‌کند. کیسه مملو از مایع یا همان کیست گاهی در یکی از تخمدان‌ها شکل می‌گیرد. کیست در اکثر موارد بدون درد است و علامتی ندارد.

علائم کیست تخمدان

کیست تخمدان غالباً علامتی ندارد. با این حال با بزرگ شدن کیست علائمی مانند موارد زیر بروز می‌یابد:

  • ورم کردن یا نفخ کردن شکم
  • دفع دردناک
  • درد لگن قبل از سیکل قاعدگی یا در طول عادت ماهانه
  • آمیزش دردناک: آمیزش های دردناک می تواند علامتی از کسیت های رحمی باشد. بیماری التهاب لگن و یا سرطان لگن نیز چنین علامتی را بهمراه دارد. به طور کلی آمیزش های دردناک را نباید نادیده گرفت.
  • درد کمر یا ران
  • حساسیت و دردناک بودن سینه‌ها
  • حالت تهوع و استفراغ

علائم شدید کیست تخمدان که به درمان فوری نیاز دارد عبارت است از:

  • درد شدید یا تیز لگن
  • تب
  • ضعف و سستی یا سرگیجه
  • تنفس سریع

این علائم نشان دهنده پاره شدن کیست یا پیچ‌خوردن تخمدان است که هر دو مورد باید به سرعت درمان شود تا عوارض جدی بروز نیابد.

مطلب پیشنهادی: درمان خانگی کیست تخمدان با داروهای گیاهی و علائم پارگی کیست تخمدان

رابطه زناشویی بعد از عمل کیست تخمدان

پارگی کیست تخمدان چه علائمی دارد؟

کیست تخمدان ضایعه‌ای سمی و مایع مانند است. کیست تخمدان ممکن است در هر مرحله از زندگی یک زن ایجاد شود. بطور کلی، کیست تخمدان هیچ نشانه‌ای ندارد. اگر علائمی هم وجود داشته باشد، معمولا خفیف است. برخی از علائم آن عبارتند از: بی‌نظمی‌های قاعدگی، درد ناگهانی در کمر و لگن و درد در زمان رابطه جنسی. مشکل زمانی شروع می‌شود که کیست تخمدان پاره شود. احتمال پارگی کیست تخمدان در زنانی که تخمدان پلی‌کیستیک دارند، بالاتر است. اگر پارگی کیست با خونریزی همراه باشد، شرایط اورژانسی است و ممکن است به جراحی نیاز داشته باشد. پارگی کیست تخمدان عارضه‌ای است که باعث خونریزی داخلی و درد شدید در ناحیه لگن می‌شود.

علائم پارگی کیست تخمدان

  1. درد شدید شکم: پارگی کیست باعث ایجاد درد شدید، ناگهانی و برای برخی زنان، درد خفیف در ناحیه زیر شکم می‌شود. این درد معمولا در سمتی از بدن که کیست پاره شده است، حس می‌شود.
  2. خونریزی: پارگی کیست معمولا در زمان قاعدگی اتفاق می‌افتد. خونریزی ناشی از کیست پاره شده، یک مساله مکرر و شناخته شده است. اگر خونریزی زیاد باشد می‌تواند برای فرد خطر آفرین شود. به گفته محققان کیست‌های مجرای لوتئال، دیواره‌های عروقی دارند که می‌تواند باعث افزایش خونریزی شود.
  3. فشار و اتساع شکم: کیست‌های تخمدان بخش زیادی از فضای داخل شکم را اشغال می‌کنند. این کیست‌ها به اندام‌های مجاور فشار وارد کرده و نفخ ایجاد می‌کنند. پس از پاره شدن کیست تخمدان، از این فشار کاسته می‌شود. ولی با نشت مایع به فضای داخل شکم، تورم ادامه دارد و حتی ممکن است باعث نفخ بیشتر شود.
  4. سرگیجه
  5. حالت تهوع
  6. استفراغ
  7. دمای پایین بدن از دیگر نشانه‌های پارگی کیست تخمدان هستند.

دلایل پارگی کیست تخمدان

امکان پارگی کیست‌های بزرگ بیشتر است. پارگی کیست تخمدان می‌تواند علل متفاوتی داشته باشد:

۱- نوسانات هورمونی و چرخه قاعدگی، شایع‌ترین علت پارگی کیست است.

۲- خطر بروز کیست در دوران بارداری افزایش می‌یابد. اگر کیست تخمدان بدون ضربه و خود به خود پاره شود می‌تواند خطرآفرین باشد. بخصوص اگر بعد از حاملگی رخ دهد. برای زنانی که فاکتور انعقاد خون در آن‌ها کم است، احتمال پارگی کیست افزایش می‌یابد.

۳- مقاربت جنسی: گاهی اوقات کیست‌های بزرگ ممکن است در حین مقاربت یا بعد از آن دچار پارگی شوند. این یکی از شایع‌ترین دلایل پارگی کیست است.

۴- یبوست: پیچش و کشش بر اثر حرکات روده به کیست‌ها فشار وارد می‌کند و ممکن است باعث پارگی آن‌ها شود.

۵- حرکات ناگهانی حین ورزش کردن و حتی خم شدن برای برداشتن اشیا ممکن است موجب پارگی کیست تخمدان شود.

بسیاری از عوامل دیگر می‌‌توانند علائم پارگی کیست تخمدان را نشان دهند. از این قبیل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آپاندیس
  • حاملگی خارج از رحم
  • خونریزی داخلی مانند خونریزی کبد و طحال

پارگی کیست تخمدان معمولا به درمان خاصی نیاز ندارد، ولی گاهی برای کاهش درد، داروهای ضددرد و مسکن تجویز می‌شود.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *