خوردن چه چیزی باعث کیست تخمدان می شود؟!

استفاده بیشتر سبزیجات، گیاهان و گوشت تازه باعث مقاومت بدن در ایجاد کیست تخمدان می شود، همچنین استفاده از گیاهان کوهی، رازیانه، بومادران، زنجبیل و عصاره یونجه که گیاهان هورمونی هستند، از ایجاد کیست تخمدان جلوگیری می کند…


یک جراح و متخصص زنان با بیان اینکه اولین عامل در ایجاد کیست تخمدان در زنان مصرف کربوهیدرات‌ (مثل نان لواش، ماکارونی با آرد سفید) است، گفت: طبق تحقیقات ۱۵ تا ۲۰ سال اخیر، تغییر سبک زندگی و مصرف بیشتر مواد غذایی حاوی کربوهیدرات‌ها باعث افزایش کیست تخمدان در زنان شده است.

دکتر فاطمه زارعی گفت: کیست تخمدان توده مواج و نرمی است که در سطح تخمدان به وجود می آید و در صورت بزرگ بودن از طریق معاینه با دست پزشک نیز قابل لمس و همچنین در صورت کوچک بودن با روش سونوگرافی قابل مشاهده است. کیست تخمدان معمولا به دلیل تغییرات هورمونی و استفاده از رژیم غذایی نامناسب به وجود می آید.

وی در ادامه گفت: اکثر مواد غذایی مانند مرغ و تخم مرغ هورمونی، شیر حاوی مواد نگه دارنده، اشعه منتقل شده به مواد غذایی از طریق مایکروفر، فست فودها و انواع اسنک‌ها که حاوی کربوهیدرات، مواد افزودنی و نگه دارنده، هستند عامل ایجاد کیست تخمدان می‌باشند.

این جراح و متخصص زنان با اشاره به اینکه تمامی انواع کیست‌های تخمدان خطرناک نیستند، خاطرنشان کرد: اگر کیست تخمدان تک و در اندازه ۲٫۵ تا ۲۵ میلی متر باشد، از نوع ساده است و قابل درمان است، اما اگر از نوع ریز و بدخیم باشد و باعث دردهای لگنی، درد شدید قاعدگی و اختلال در اشتهای فرد شود، بعد از تشخیص طبقه بندی شده و درمان و جراحی انجام می‌شود.

زارعی افزود: سرطان تخمدان با بیماری پستان در ارتباط است و پیامدهای بیماری آن ۴ برابر بر روی پستان تاثیر می گذارد. کیست تخمدان خوش خیم با مصرف داروی تجویز شده توسط پزشک و تغییر در رژیم غذایی، قابل درمان است.

وی تصریح کرد: علائم وجود کیست تخمدان در افراد یا به صورت تک تک و یا همه علائم با هم بروز می کند. این علائم شامل اختلالات قاعدگی، خونریزی دائمی، لک بینی دائمی در طی ماه، درد در یک طرف یا دو طرف تخمدان، درد در کشاله ران، احساس سنگینی در لگن در صورت وجود کیست بزرگ و در افراد متاهل درد هنگام نزدیکی است.

این متخصص با بیان اینکه با تغییر رژیم غذایی می توان از ایجاد کیست تخمدان پیشگیری کرد، گفت: باید از مواد غذایی که باعث فعالیت هورمون‌های استروژن و پروژسترون می شود، استفاده کرد.

استفاده بیشتر سبزیجات، گیاهان و گوشت تازه باعث مقاومت بدن در ایجاد کیست تخمدان می شود، همچنین استفاده از گیاهان کوهی، رازیانه، بومادران، زنجبیل و عصاره یونجه که گیاهان هورمونی هستند، از ایجاد کیست تخمدان جلوگیری می کند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ساوه خاطرنشان کرد: کیست تخمدان هرگز باعث ناباروری نمی شود اما بیماری‌های تخمدان، باروری را به تعلیق می اندازد و یا آن را خدشه دار می کند.

زارعی در پایان افزود: به مادرانی که فرزندشان نزدیک سن بلوغ است، توصیه می شود که وضعیت بهداشتی، فعالیت بدنی و رژیم غذایی دختران خود را کنترل کنند و از مواد غذایی تازه حاوی سبزیجات و گیاهان که در طب سنتی قابل اهمیت است مانند سویا، رازیانه، آب تره و شنبلیله را بیشتر مصرف کنند.

همچنین تا حدودی تلاش کنند تا بیشتر از مواد غذایی اصیل مانند گردو، پسته و بادام استفاده کنند و سبک زندگی خود را به سمت استفاده هر چه کمتر از کربوهیدرات‌ها پیش ببرند تا زندگی سالم‌تری داشته باشند.

منبع خبر : ایسنا

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.