قیمه نثار: یک غذای خوش آب و رنگ ایرانی

مناسب برای :۷ نفر

زمان آماده سازی : بیش از ۲ ساعت

قیمه نثار غذای خوش آب و رنگ ایرانی، با طعمی مطبوع و قدیمی است. ظاهر رنگارنگ این غذا اشتهای میهمانان شما را تحریک می کند. اگر روی این غذا را با زعفران تزئین کنید بدون شک به مناسب ترین غذا برای یک  میهمانی رسمی تبدیل می شود. این مقدار غذا برای۷ تا ۸ نفر کفایت می‌کند و در مدت ۲ ساعت و ۳۰ دقیقه آماده می‌شود.

مواد لازم:

گوشت مغز ران گوسفندی           

۵۰۰ گرم

برنج

۶ پیمانه

زرشک

۲ قاشق غذاخوری

شکر

۱ قاشق غذاخوری

پیازداغ

۲ قاشق غذاخوری

رب گوجه فرنگی

۱ قاشق غذاخوری

خلال پرتقال شیرین شده

۱ قاشق غذاخوری

خلال بادام

۱ قاشق غذاخوری

خلال پسته

۱ قاشق غذاخوری

گلاب

۱ قاشق غذاخوری

دارچین و هل و زیره

۱ قاشق چایخوری

کره

۱۰۰ گرم

زعفران حل شده غلیظ

۱ قاشق چایخوری

نمک و فلفل و زردچوبه

به میزان لازم

طرز تهیه:

  • برنج را طبق دستور چلوی سادهٔ آبکشی درست می‌کنیم.

  • گوشت را به صورت قیمه خرد می‌کنیم و در روغن با کمی نمک، فلفل، زردچوبه و پیاز داغ و رب گوجه تفت می دهیم. پس از اینکه گوشت آب انداخت و آب آن جمع شد و به روغن افتاد، حرارت را ملایم کرده و دو پیمانه آب روی آن می‌ریزیم و می‌گذاریم بپزد.

  • خلال بادام را در آب گرم خیس می‌کنیم تا کمی نرم شود. سپس نیمی از آن را داخل گوشت می‌ریزیم و می‌گذاریم تا گوشت کاملاً بپزد. بقیه خلال بادام را پس از خیس خوردن در کمی کره تفت می‌دهیم و کنار می‌گذاریم.

  • خلال پسته را کمی در گلاب خیس می‌کنیم و سپس در مقداری کره تفت می‌دهیم.

  • زرشک را می‌شوییم و در آب گرم خیس می‌کنیم تا نرم شود. سپس آن را در کمی کره تفت می‌دهیم و وقتی خوب نرم شد، شکر را روی آن ریخته و از روی حرارت بر می‌داریم.

  • وقتی گوشت کاملاً پخت و برنج نیز دم کشید، نیمی از برنج را داخل ظرفی می‌ریزیم و زعفران آب کرده را روی آن ریخته و به آرامی مخلوط می‌کنیم به طوری که تمام برنج ها زعفرانی شوند و له نشوند.

  • برنج سفید را در ظرفی که می‌خواهیم غذا را سرو کنیم می‌ریزیم و گوشت را روی آن و سپس برنج زعفرانی را روی گوشت ریخته و خلال بادام، پسته، زرشک و رنده پوست پرتقال را نیز روی برنج زعفرانی ریخته و سرو می کنیم.

اشتراک‌گذاری
2 نظر
  1. فوق العاده مقوی و خوشمزه است. ما برای مهمانهای عزیز کرده درست می کنیم!

  2. روش خشک کردن گوجه‌فرنگی را توضیح دهید.
    گوجه‌فرنگی سفت را حلقه‌حلقه کنید و روی آن سبزی معطر مثل آویشن و رز ماری بریزید. گوجه‌ها را کنار هم در سینی فر بچینید و برای سه ساعت درون فر با دمای ۱۲۰ درجه سانتی‌گراد بگذارید. بعدازآن در محیط خشک بگذارید و روی آن کمی نمک دریا بریزید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *