قرمز شدن سينه در شيردهی نشانه چیست؟

سینه هام کاملاً سفت، ملتهب و قرمز شدند.. حدود ۱۰ روز از زایمانم میگذره.. چرا این اتفاق افتاده؟ قرمز شدن سينه در شيردهی چه علتی داره؟؟؟

شما به احتمال زیاد دچار عفونت سینه شدید. زیرا التهاب و قرمزی سینه به همراه تب از نشانه های عفونت سینه در شیردهی است. 

قرمز شدن سينه در شيردهي

عفونت های سینه یا به عبارتی دیگر ماستیت تقریبا در ۲ درصد از تمام زنان شیرده اتفاق می افتد. معمولا باکتری دهان نوزاد موجب عفونت هایی می شود که به احتمال زیاد دو تا چهار هفته بعد از زایمان بروز می کند (ولی زودتر یا دیرتر نیز می تواند اتفاق بیفتد). 

عفونت ها در خانم هایی شایع تر است که برای اولین بار شیر می دهند و نوک سینه هایشان ترک خورده یا شقاق دارد، و کسانی که سینه هایشان هنگام شیر دادن کاملا خالی نمیشود.

علایم ماستیت یا عفونت سینه شامل سینه ی قرمز، گرم و سفت، تب بالا (معمولا بیش از ۳۸/۳ درجه ی سانتی گراد) و کسالت (مانند زمانی که آنفولانزا شده اید و تمام بدنتان درد می کند) است.

عفونت در سینه ممکن است پراکنده یا در یک قسمت خاصی از سینه جمع شده باشد که به آن لوبول می گویند.

در صورتی که عفونت در یک جا جمع شده باشد، ممکن است قرمزی مانند یک منطقه ی سه گوش بر روی قسمت عفونی سینه ظاهر شود. در صورت بروز چنین علایمی فورا با پزشک خود تماس بگیرید.

او به طور حتم برای شما یک آنتی بیوتیک تجویز خواهد کرد و حتی ممکن است از شما بخواهد برای معاینه به مطب مراجعه کنید در حالی که دچار عفونت هستید، به شیر دادن به نوزاد خود ادامه دهید. با وجود اینکه باکتری احتمالا از دهان نوزاد منتقل شده، آسیبی به او نمی رساند. اگر شیر دادن را قطع کنید، سینه پر می شود و حتی ناراحتی شما را شدیدتر می کند.

استامینوفن (مانند تایلنول)، ایبوپروفن یا کمپرس گرم می تواند در حالی که آنتی بیوتیک ها اثر می کند (معمولا در حدود دو روز)، در تسکین درد مؤثر باشد.

به مقدار زیاد مایعات بنوشید، و تا حد امکان استراحت کنید تا به نیروهای طبیعی بدن خود برای بهبودی، امکان فعالیت بدهید. برای اطمینان از عدم بازگشت مجدد عفونت، داروهای تجویز شده ی خود را به طور کامل مصرف کنید.

آبسه ی سینه چیست؟

در صورتی که ماستیت فورا درمان نشود یا در صورتی که مجرای شیر مسدود بماند، می تواند به آبسه در سینه منجر شود.

در حقیقت، آبسه های سینه از ۱۰ درصد از تمام موارد ماستیت شکل می گیرد. علایم آبسه ی سینه، درد شدید، گرما و ورم روی موضع آبسه، و تب شدید (بالای ۳۸/۳ درجه سانتی گراد) است.

گاهی اوقات دکترها می توانند با آنتی بیوتیکها آبسه ها را درمان کنند، ولی اغلب آبسه لازم است از طریق جراحی بیرون کشیده شود.

در صورتی که دچار آبسه در سینه ی خود شدید، می توانید از سینه ی دیگر خود به شیر دادن ادامه بدهید، ولی باید شیر دادن از سمتی را که آبسه کرده قطع کنید تا مشکل رفع شود. قبل از شروع به شیر دادن از همان سمت، از دکتر خود سؤال کنید.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *