قرص استرادیول برای بارداری/ فراموش کردن قرص استرادیول؟!

استرادیول باید مطابق دستور بکار برده شود و دوز فراموش شده را به محض بخاطر آوردن مصرف نمائید. البته نه درست قبل از دوز بعدی و همچنین باید از دو برابر نمودن دوز های دارو اجتناب شود… در صورتی که باردار هستید، از داروی استرادیول استفاده نکنید..

فراموش کردن استرادیول، قطع استرادیول ، قرص استرادیول برای بارداری،  استرادیول و تخمک گذاری،  آمپول استرادیول و پروژسترون،  استرادیول چیست،  آمپول استرادیول برای قطع پریود،  استرادیول و پریود،  استرادیول و لکه بینی

قرص استرادیول چیست؟

قرص استرادیول والرات (Estradiol Valerate) نوعی استروژن می‌باشد. استروژن‌ها در زنان سالم موجب رشد و تكامل اندام جنسی، حفظ عملكرد طبیعی ادراری ـ تناسلی و افزایش ثبات عروق خونی (و در نتیجه جلوگیری از سرخ شدن و برافروختگی) می‌شوند.

این دارو به عنوان جانشین درمانی در كمبود هورمون استروژن و نیز در حالاتی نظیر هیپوگونادیسم، واژینیت آتروفیک، نارسایی اولیه تخمدانی، درمان علائم وازوموتور دوران یائسگی و پیشگیری از استئوپروز بعد از یائسگی به كار می‌رود. این دارو همچنین ممكن است در درمان خونریزی رحمی، سرطان پستان یا پروستات مصرف گردد.

استرادیول والرات به دو صورت قرص و آمپول در دسترس می‌باشد. 

استروژن چیست؟

در واقع استروژن نام یک هورمون در بدن نیست و این نام به دسته‌ای از هورمون‌ها اطلاق می‌شود.

سه هورمون استروژن مهم که در بدن خانم‌ها تولید می‌شوند، استریول، استرادیول و استرون هستند.

استروژن‌ها عمدتا در تخمدان‌ها ساخته می‌شوند و به نام هورمون‌های زنانه شناخته می‌شوند. البته آقایان نیز مقدار کمی از این هورمون را در بیضه‌های خود تولید می‌کنند.

استروژن در خانم ها در سیکل طبیعی تخمدان، در مرحله فولیکولی از تخمک آزاد می شود.

استرادیول از موثرترین استروژن‌های طبیعی است و احتمالاً هورمونی حقیقی است.

استروژن غالب‌ترین هورمون طی نیمه نخست هر سیکل قاعدگی است و در نیمه دوم نیز نقش چشمگیری دارد. چنانچه سطح هورمون استروژن در زنان سنین باروری کاهش پیدا کند نظم سیکل قاعدگی طبیعی ممکن است به هم بخورد و پوشش لایه‌های داخلی رحم برای لانه گزینی سلول تخم و رسیدن به حاملگی، رشد کافی را نداشته باشد.

به این ترتیب، فقدان استروژن با تاثیر بر لایه‌های داخلی رحم مانع از باروری می‌شود. اغلب اوقات، در چنین شرایطی، تخمک‌گذاری حتی ممکن است رخ ندهد.

از سوی دیگر، اگر یک زن سالم باشد، ولی تخمک‌گذاری در بدن او اتفاق نیفتد معمولا این شرایط به دلیل کاهش میزان هورمون استروژن تلقی می‌شود که تحت تاثیر دو فاکتور به وجود می‌آید:

تخمدان‌ها به خوبی دستور نمی‌گیرند و یا آنکه نمی‌توانند تخمک را آزاد کنند؛ بنابراین می‌توان گفت:

ترشح ناکافی هورمون استروژن بر تخمدان‌ها نیز اثرگذار بوده و مانع تخمک‌گذاری می‌شود. به طور کلی تخمدان‌ها از غده هیپوفیز و هیپوتالاموس برای ترشح هورمون استروژن دستور می‌گیرند و عواملی که مانع عملکرد درست این غدد شود نیز بر استروژن اثرگذار است.

در مطالعات گسترده، محققان به این نتیجه رسیده‌اند رژیم غنی از موادغذایی که سطح استروژن را در بدن افزایش می‌دهد مانند سویا، سیب، یونجه، سیب‌زمینی، برنج، گندم، آجیل، عسل، گیلاس، دانه کتان و سیب‌زمینی شیرین کمک زیادی به بهبود استروژن در بدن می‌کند. البته دارو‌های طبیعی مانند سویا و گیاه دونگ‌کوئی سطح استروژن را در بدن زنان بهبود می‌بخشد.

مقدار و نحوه مصرف استرادیول
میزان دقیق مصرف این دارو باید طبق نظر پزشک تعیین گردد. قرص‌های استرادیول به صورت پیوسته (هر روز) یا دوره‌ای (۲۱ یا ۲۵ روز اول هر ماه تقویمی) تجویز و استفاده می‌شود. دارو را هر روز در ساعت یكسانی مصرف كنید.

توجه: نتایج مطالعات نشان می‌دهد مصرف طولانی مدت استرادیول ممکن است احتمال بروز سرطان را افزایش دهد بنابراین لازم است بیمار تحت نظر باشد و اقدامات لازم جهت تشخیص به موقع انجام شود.

توجه: اگر یک نوبت را فراموش كردید، زمانیکه آن را به یاد آورید، مصرفش كنید. اگر تقریباً موقع نوبت بعدی رسیده است، نوبت فراموش شده را حذف كنید و به برنامه دارویی معمولتان بازگردید و مقدار دارو را دو برابر نكنید.

توجهات بیمار – خانواده:
به منظور پیشگیری از تهوع بهتر است دارو را همراه یا بلافاصله بعد از غذا مصرف نمائید.
تهوع بخصوص در هنگام صبح معمولا ۱ تا ۲ هفته بعد از شروع درمان برطرف می شود.
در صورت شدت یافتن یا مشکل آفرینی تهوع، مصرف غذاهای خشک و جامد موثر است.
در صورت بروز علائم و نشانه های احتباس مایعات (تورم قوزک پا و یا افزایش وزن)، اختلالات ترومبوآمبولیک(درد، تورم و حساسیت در اندام ها؛ سردرد؛ درد قفسه سینه؛ اختلال بینایی)، دپرسیون مغزی یا اختلال کبدی(زردی پوست یا چشم، خارش، تیرگی رنگ ادرار، بی رنگ شدن مدفوع) به پزشک اطلاع دهید.
در صورت شک به بارداری، مصرف دارو را متوقف نموده و به پزشک اطلاع دهید.
مصرف سیگار در طی درمان با این دارو باعث افزایش خطر بروز عوارض جانبی جدی آن خصوصا در خانم های بالای ۳۵ سال می گردد.
انجام معاینات فیزیکی پیگیر مانند کنترل فشار خون، معاینه پستان، شکم، لگن و پاپ اسمیر هر ۶ تا ۱۲ ماه بسیار اهمیت دارد.

هنگام مصرف استرادیول نباید
سیگار، توتون یا تنباکو مصرف کنید. این از اثرات استروژن ها می کاهد و خطر عوارض جانبی دارو را به ویژه در کسانی که زیاد سیگار می کشند یا در افراد بالای ۳۵ سال افزایش می دهد.

شرایط نگهداری دارو:
دارو را در ظروف دربسته و مقاوم به نور و رطوبت و درجه حرارت ۱۵ تا ۳۰ درجه سانتیگراد نگهداری نمائید.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *