فشار خون بارداری و تجویز آسپرین/ عوارض آسپرین بر جنین!

هفته دوازدهم بارداری هستم و چون در بارداری قبلی فشار خون داشتم و سردرد می گرفتم. دکترم برام آسپرین تجویز کرده.. می خواستم بدونم ضرر نداره مصرف آسپرین در بارداری برای جنین؟؟

پاسخ مشاور نی نی نما:

باید پذیرفت که همه داروها دارای عوارض و فواید هستند؛ آسپرین هم با توجه به شرایط شما فواید بیشتری نسبت به عوارض آن دارد؛ آسپرین از انعقاد خون جلوگیری می کند و خطر فشار خون بارداری و عوارض آن مثل سردرد را در شما کاهش می دهد. 

یکی از عوارض احتمالی آسپرین می تواند کم وزنی جنین و یا مشکلات قلبی نوزاد باشد.

فشار خون بارداری و تجویز آسپرین

نتایج یک پژوهش آمریکایی نشان می دهد که دوز پایین آسپرین (از ۶۰ تا ۸۰ میلی گرم در روز) خطر بروز فشار خون بارداری، پره اکلامپسی یا مسمومیت بارداری را به میزان ۲۴ درصد کاهش می دهد.

هیچ یک از اثرات مثبت آسپرین باعث نمی شود که شما خودسرانه و بدون نظر پزشک شروع به مصرف آن کنید.
محققان بر این باور هستند که آسپرین باعث جریان بهتر خون شده و از بروز لخته های خونی میکروسکوپی در بدن پیشگیری می کند. این لخته های ریز که به دلیل فشار خون بالا بروز می کنند، می توانند در زنده ماندن جنین و مادر نقش داشته باشند.

به عقیده ی متخصصان، خانم هایی که در معرض خطر هستند (به واسطه ی سابقه ی خانوادگی، سن بالای مادر و غیره) می توانند از دوز پایین آسپرین برای مقابله با این مشکل بهره مند شوند. 

محققان معتقدند آسپیرین یکی از موثرترین داروهای موجود است و ممکن است با مصرف آن قبل از خواب بر تاثیرش افزوده شود. 

پره اکلامپسی، بیماری جدی است که برای درمان آن داروی آسپرین تجویز می شود. همان طور که می دانید این بیماری بالقوه خطرناک بوده و باعث مبتلا شدن زنان حامله به مشکل فشار خون بالا خواهد شد. علاوه بر ا ین، با مبتلا شدن مادر باردار به بیماری پره اکلامپسی، او با افزایش وزن ناگهانی پروتئین در ادرار خود مواجه می شود. مواجه شدن مادر با این شرایط منجر به بروز اختلال در کار جفت شده و عرضه خون و اکسیژن را به جنین داخل رحم او محدود می کند. همچنین، در نظر داشته باشید كه اگر شدت این بیماری در زن حامله بیشتر باشد، ممکن است در هنگام زایمان هم باعث از دست رفتن مادر باردار گردد.

نکته دیگر در مورد بیماری پره اکلامپسی این است که اگر مادر مبتلا به این بیماری وزن اضافه داشته و دارای سابقه فشار خون بالا و یا دیابت باشد، میزان این مشکلات شدت م ی یابد. لازم به ذكر است كه در سه ماهه سوم از دوران بارداری، این عوارض بیشتر دیده می شود. بنابراین، در چنین شرایطی مصرف قرص آسپیرین در دوزهای کم، حدود ۶۰-۸۰ میلی گرم در روز می تواند به طور موثر ی خطرات مرتبط با بیماری پره اکلامپسی را به شدت کاهش دهد. البته اگر این بیماری در اوایل دوران حاملگی در مادر باردار تشخیص داده شود، مصرف دوز کم داروی آسپرین پس از پایان هفته دوازدهم از دوران بارداری آغاز می شود. 

زردچوبه داروی ضدانعقاد خون طبیعی

نتایج بیش از ۵۰۰۰ پژوهش انجام شده نشان می‌دهد که زردچوبه برای سلامتی و حتی زیبایی فوق‌العاده است. محققان در پژوهش‌های خود به این نتیجه رسیده‌اند که زردچوبه مانند داروهای ضدانعقاد خون عمل می‌کند. اگر خودتان را مستعد گرفتگی عروق می‌دانید حتماً زردچوبه را دریابید. حتماً می‌دانید که از داروهای ضدانعقاد خون برای پیشگیری از مسدود شدن و تشکیل لخته‌های خونی استفاده می‌کنند.

نتایج پژوهشی که در روزنامه‌ی Arzneimittelforschung به چاپ رسیده است نشان می‌دهد که «کورکومین» موجود در این ادویه تأثیری مشابه با آسپرین دارد که یک داروی معروف ضدانعقاد خون است. زردچوبه همچنین یک داروی طبیعی و ضدالتهاب برای افرادی است که نیاز به داروهای ضدآرتریت دارند. البته حواستان باشد اگر مشغول مصرف دارو هستید بهتر است نظر پزشک خود را در خصوص مصرف زردچوبه جویا شوید. 

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *