عوارض عکس رنگی از رحم/ عکس رنگی رحم چقدر درد داره؟!

عوارض عکس رنگی از رحم چیه؟ درد عکس رنگی رحم چقدره؟!

سلام به تشخیص دکترم باید عکس رنگی رحم انجام بدم چون با کلومیفن و لتروزول و متفورمین بعد از ۸ ماه باردار نشدم و همسرم هم سالم هستش. دکترم گفت شاید لوله های رحمت چسبندگی دارن و حتماً باید عکس رنگی رحم بندازی ولی ترس زیادی دارم چون شنیدم دردش خیلی زیاده. آیا دردش قابل تحمله و اینکه عوارض عکس رنگی از رحم چی هستش؟؟

پاسخ مشاور نی نی نما:

درد عکس رنگی رحم در افراد مختلف متفاوت هست اما آن چیزی که اکثر بیماران توصیف می کنند درد عکس رنگی رحم شبیه درد شدید پریودی است. قبل از انجام آن معمولاً مسکن یا شیاف دیکلوفناک تجویز می شود که می تواند درد را کمی کاهش بدهد. مراکزی نیز وجود دارند که عکس رنگی را تحت بیهوشی سبک انجام می دهند. 

از عوارض عکس رنگی از رحم به غیر از درد می توان به عفونت و تب، خونریزی و لکه بینی چند روزه و یا افت فشار خون، تهوع و خارش به دلیل آلرژی به مایع کنتراست اشاره کرد. البته تهوع بعد از عکس رنگی می تواند به علت خوردن غذای سنگین قبل از انجام عکس رنگی رحم هم باشد.

عوارض عکس رنگی از رحم، درد بعد از عکس رنگی رحم،  عفونت بعد از عکس رنگی رحم

آمادگی برای انجام عکس رنگی رحم:

۱- مناسب ترين زمان براي عكسبرداري از رحم ۲ روز بعد از پاكي و قبل از تخمك گذاري مي باشد. در اين زمان اندومتر ترميم يافته دهانه عروق بسته شده و خطر خونريزي بيمار را تهديد نمي كند و از طرف ديگر چون تخمك گذاري نشده بيمار باردار نخواهد بود. در این فاصله بیمار نباید آمیزش و نزدیکی داشته باشد.

۲- بيماراني كه لكه بيني دارند نبايد ۲ روز بعداز قطع خونريزي عکس رنگی رحم انجام دهند زيرا تجمع خون در حفره رحم تفسير عكس را مشكل مي نمايد. همچنين بيماراني كه زخم دهانه رحم يا عفونت واژن دارند نيز نمي توانند عكسبرداري انجام دهند.

۳- لازم است بيمار قبل از مراجعه غذاي سبك خورده تا پس از تزريق دارو دچار عوارضي مثل تهوع و استفراغ نگردد.

همچنين بعلت بروز درد درحين عمل عكسبرداري فرد مي تواند با نظر پزشك خود نيم ساعت قبل از عمل عکس رنگی   از شياف مسكن یا همان شیاف دیکلوفناک استفاده نمايد.

در عکس رنگی رحم یا هيستروسالپنگوگرافی، یک ماده رنگی توسط یک لوله نازک از طریق واژن به داخل رحم ریخته می شود، از آنجا که رحم و لوله های فالوپ به هم متصلند، ماده رنگی در لوله های فالوپ هم جاری می شود. سپس، با استفاده از پرتوهای اشعه ایکس (فلوروسکوپی) که از ماده رنگی داخل رحم و لوله های فالوپ عبور می کند عکس برداری می شود.

پزشک با استفاده از تصاویر، اختلالاتی از قبیل آسیب و ساختارهای غیر نرمال رحم (مانند آسیب، پولیپ، فیبروئید، چسبندگی و یا آسیب توسط شیء خارجی)، لوله های فالوپ یا انسداد که مانع از حرکت تخم از طریق لوله فالوپ به رحم می شود را شناسایی می کند. همچنین، انسداد می تواند مانع از حرکت اسپرم در لوله فالوپ شده و مانع از باروری شود. هيستروسالپنگوگرافي همچنین، مشکلات موجود در داخل رحم که مانع از اتصال تخمک بارور (لانه گزینی) به دیواره رحم می شود را نیز نشان می دهد.

اشتراک‌گذاری
32 نظر
  1. ?از عوارض عکس رنگی از رحم به غیر از درد می توان به عفونت و تب، خونریزی و لکه بینی چند روزه و یا افت فشار خون، تهوع و خارش به دلیل آلرژی به مایع کنتراست اشاره کرد.?یعنی در مواقع لازم، انجام آن توصیه می شه؟؟

  2. مناسب ترين زمان براي عكسبرداري از رحم ۲ روز بعد از پاكي و قبل از تخمك گذاري مي باشد…
    *شرایطی که قبل از گرفتن عکس رنگی باید ایجاد کنیم: میتونه یک هفته بعد از شروع عادت ماهیانه باشه اما قبل از زمان تخمک گذاری انجام شه چون بدونند باردار نیستیم (بین روز ۹ تا روز ۱۱ سیکل قاعدگی). اگه لگن التهاب داشته باشه نباید عکس گرفت و یک شب قبلش ، بهتره روده تخلیه شه… توکل به خدا

  3. :هزینه عکس رنگی رحم به بیمارستان یا مرکز درمانی که مراجعه می‌کنید و نوع دستگاه و استفاده از بی‌حسی بستگی دارد. فاکتور مهم دیگر بیمه درمانی شماست. در بیمارستانهایی که طرف قرارداد بیمه باشند هزینه عکس رنگی از دهانه رحم تا یک دهم قیمت آزاد کاهش خواهدیافت.

  4. هیستروسالپینگوگرام یا آزمایش HSG (عکس رنگی) نوعی اشعه ایکس است که داخل رحم و لوله های فالوپی را نشان می دهد تا ناهنجاری هایی که مانع باردار شدن می شوند را ببینند. به داخل دهانه رحم رنگینه تزریق میکنند تا رحم و لوله ها به آسانی با اشعه ایکس دیده شوند.
    اگر تکه های ریز طبیعی لوله های تان را تا حدودی مسدود کرده باشد پزشک باید رنگینه را با فشار بیشتری به بدن وارد کند تا بتواند انسداد را از میان بردارد و البته باید درد بیشتری را تحمل کنید، بسیاری از پزشکان توصیه می کنند که حدود یک ساعت قبل از انجام آزمایش داروی مسکنی مانند ایبوپروفن بخورید.
    ?

  5. اول استرس تعطیل باشه بعدش هم باید بدونیم عکس گرفتن یکسری رعایت میخاد تا زیر درد شدید نباشیم: به این صورت که روز بعد از پاکی از پریود باشه و قبل از عکس گرفتن نزدیکی نداشته باشیم حتما ۱ ساعت قبل از گرفتن عکس ۱ مسکن خورده باشیم.

  6. ببخشید من پریودهام ۳روزه است ب خاطرهورمون پرولاکتین تیروئید ک دارم من چ موقع باید بدم عکس رنگی

    1. بلافاصله بعد از پاک شدن تحت نظر پزشک می توانید عکس رنگی انجام بدهید.

  7. باسلام ایا برا کیست وتنبلی عکس رنگی لازم هست درکل عکس رنگی رحم بیشتر برا چه بیماری توصیه میکنن

    1. سلام برای کسانی که نازائی دارند و تخمک گذاری دارند و اسپرم همسرشان نیز سالم است انجام عکس رنگی از رحم و لوله های رحمی توصیه می شود.

  8. ایا عکس رنگی همان سونو کالرداپلر است؟

  9. چنانچه خانمی در پایین ناحیۀ لگنی خود عفونت داشته باشد، این عفونت را منتشر کرده و افزایش می دهد به همین دلیل جهت جلوگیری از این امر قبل از آنکه فرد عکس رنگی را تهیه کند به وی آنتی بیوتیک داده میشود.

  10. عفونت های لگن را از شایع ترین علل آسیب لوله های رحمی که سبب ایجاد اختلال در باروری زنان می شود، متأسفانه این عفونت ها در بیشتر موارد بی علامت هستند که در واقع برخی از باکتری هایی هستند که سیستم تناسلی زنان را درگیر می کند و علایم بالینی خاصی ندارد و حتی ممکن است درد زیر شکم هم وجود نداشته باشد که در ۵۰ درصد موارد عفونت های لگنی سبب ایجاد التهابی شده که باعث تخریب مخاط لوله می شود و ممکن است فرد به هنگام اقدام به بارداری تازه متوجه این اختلال شود.

  11. در رحم دوشاخ و تک.شاخ که خونرسانی مناسبی وجود دارد، درمانی پیشنهاد نمیشود. با این حال به علت افزایش احتمال زایمان زودرس در این دونوع ناهنجاری، پزشک مراقبت بیشتری بکار میگیرد.

  12. ??عمده ترین علت چسبندگی لوله ها ، عفونت های داخل لگن است.
    کاربرد این عکس جهت موارد زیر است :
    ✔ارزیابی باز بودن لوله های رحمی
    ✔فیبروم و پولیپ های رحم

  13. ‍ عکس رنگی رحم( هیستروسالپینگوگرافی) چیست؟

    عکس رنگی رحم یک نوع اشعه ایکس است که به رحم زن (رحم) و لوله های فالوپ(ساختارهایی که تخمک را از تخمدان به رحم منتقل می کنند) تابانده می شود. این نوع اشعه ایکس از مواد کنتراست استفاده می کند به طوری که لوله های رحم و فالوپ به وضوح در تصاویر اشعه ایکس نشان داده می شوند. نوع اشعه ایکس مورد استفاده فلوروسکوپی نامیده می شود که یک تصویر ویدئویی به جای یک تصویر ثابت ایجاد می کند.
    رادیولوژیست می تواند رنگ را با حرکت اشعه در سیستم تولید مثل ببیند. سپس وجود انسداد در لوله های فالوپ یا سایر اختلالات ساختاری در رحم مشاهده می شود.

  14. عکس رنگی از رحم درد دارد؟

    معمولاً با انجام هیستروسالینگوگرافی درد و کرامپ های رحمی متوسط یا کمی شدید به مدت ۱۰ – ۵ دقیقه ایجاد می شود. اما در بعضی از خانم ها این کرامپ ها می تواند تا چند ساعت نیز طول بکشد. برای کاهش و جلوگیری از این انقباضات رحمی می توان از داروهای کاهنده درد در زمان شروع قاعدگی مثل ژلوفن استفاده کرد. بایستی به بیماران اطلاع رسانی شود که یکی از اعضای خانواده یا یکی از دوستان شان به عنوان همراه در زمان انجام هستروسالینگو گرافی به همراه داشته باشند تا در زمان دردهای رحمی و این کرامپ ها به آن ها کمک کنند.

    البته بیهوشی سطحی که در برخی مراکز انجام می شود نیز می تواند عکس رنگی را بدون درد همراه سازد.??

  15. آیا هیستروسالینگوگرافی شانس باروری را افزایش می دهد؟

    اتفاق نظر در مورد این که هیستروسالینگوگرافی شانس باروری را افزایش می دهد وجود ندارد. در بعضی از مطالعات، افزایش مختصری در بارداری، پس از انجام یک HSG نرمال گزارش شده است، اما بیشتر دکتر ها HSG به دلایل تشخیصی انجام می دهند.?

  16. عفونت: شایع ترین مشکلات شناخته شده در ارتباط با HSG عفونت است. این مشکل زمانی که بیمار از عفونت های لوله ای قبلی مانند عفونت کلومیدیایی رنج می برده اند، دیده شده است. در موارد نادر عفونت باعث آسیب به لوله های رحمی شده که نیاز به قطع لوله های رحمی وجود دارد. بیمار بایستی پزشک خود را در زمانی که درد فزاینده و تب در ۲ – ۱ روز پس از HSG را تجربه می کند مطلع سازد.

  17. ⚠میزان در معرض اشعه قرار گرفتن در HSG بسیار کم است و کمتر از میزان استفاده شده در تست های کلیوی و روده ای است. حتی اگر بیمار در همان ماه باردار شود، این در معرض اشعه بودن، باعث آسیب رسانی نمی شود. اگر حاملگی مطرح باشد HSG نبایستی انجام شود.

  18. هزینه عکس رنگی رحم با بیمه سلامت رو کسی میدونه هزینه کلی ش همراه با بیهوشی و غیره میخوام دستم بیاد

  19. ?? من یه جا خوندم نوشته بود:
    ? سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۷ خبرداد؛
    کسانی که مشکل ناباروری و نازایی دارند مشمول بیمه سلامت قرار می گیرند

  20. من باردار شدم اگه میدونستم مشکلم با این حل میشه زودتر اقدام میکردم چون حس میکنم همین عکس رنگی باعث شده چسبندگی عین لوله خودکار باز بشه.

  21. لکه بینی دارم قرص میخورم که زخمم عفونی نشه اگه خوردن مایعات زیاد باشه چسبندگی ممکنه برنگرده؟

  22. من عکس رحم گرفتم اما باردار نشدم…

  23. برا چسبندگی خفیف خیلی موثره تا شدید

  24. سلام من ۷۰روزه پریود نشدم قراربود برم عکس رنگی بگیرم الان چیکارکنم

    1. سلام باید اول تست بارداری انجام بدهید اگر منفی بود باید به پزشک مراجعه نمایید تا برای شما دارو تجویز شود.

  25. فریدون امیری پارسا پاسخ

    سلام / آیا بارداری خارج از رحمی هم میتواند علت دردهای شدیدی مانند کیست تخمدان باشد !؟؟ یعنی آیا احتمال دارد پزشکی جنین خارج از رحم را باکیست اشتباه بگیرد !؟؟

    1. سلام خیر همچین احتمالی وجود ندارد از طریق آزمایش بتا و سونوگرافی کاملا به راحتی قابل افتراق می باشد.

  26. سلام.من نیم ساعت پیش از عکس رنگی برگشتم. میخوام کامل براتون توضیح بدم حسب وظیفه . من بسیاروحشت داشتم بیشترازونچه تصورکنید…ازیک روزقبل هردوازده ساعت یکباریک کپسول داکسی سایکلین مصرف کنید. نکته اول: شب قبل انجام عکس حبوبات وغذای نفخ دارنخورید و حتی الامکان روده هاتون عاری ازمدفوع باشه. نکته دوم: حتماحتما قبل انجامش یک قرص ژلوفن بخورید،نکته سوم؛ هندزفری همراهتون باشه ویک موزیک ملایم گوش بدید..نکته چهارم: اگرسرمایی هستیدجوراب ضخیم بپوشیدکه یخ نزنید .ابتدا یک امپول هیوسین به من زدن که همشک کننده عضلات وهم ضددردبود.حقیقتابگم من به هیچ عنوان دردی نداشتم. فقط موقع گذاشتن دستگاه چندلحظه حسی مثل پاپ اسمیرروتجربه کردم.ولی واقعا خنده ام گرفته بود که چقدرالکی ترسیدم. تنهاچیزی کهاذیتم میکرد سرما بودکه پاهام یخ زده بود و حس کاذب دسشویی رفتن…عکس اولوگرفت گفت لوله سمت راستت بستست و گفت میخادداروروبافشارواردکنه. گفت ممکنه دردداشته باشی،اما من اصلااذیت نشدم. و وقتی دارورو واردکرد درجالوله ام بازشد. بخدا دردش یک دهم دردپریود هم نبود. فقط یادتون باشه یه جوراب ضخیم بپوشیدچون من یخ زدم ازسرما بخاطرتزریق داروها. خانمه میگفت تحمل کن که بازکنم لوله هاتو ومجبوربه جراحی نشی،یک ساعی طول کشید ودرنهایت لوله هام بازشد‌.ان شاالله شماهم با نتیجه مثبت انجام بدید.

  27. عکس رنگی از رحم از جمله تکنیک های خاص آزمایش رادیولوژیست که عوارض جانبی زیادی را برای بیمار به دنبال خود نخواهد داشت. ولی از جمله معایب و عوارض نادر آزمایش عکس رنگی از رحم می توان به ایجاد احساس استرس و اضطراب کاذب، درد موقتی آن، عفونت و یا لکه بینی و خونریزی در برخی از مواقع اشاره کرد. همچنین در صورت تداوم احساس درد و یا بروز تب در چند روز بعد از آزمایش عکس رنگی از رحم، باید هر چه زودتر پزشک خود را از این مسائل آگاه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *