عوارض شیر خشک سویا چیست؟/ شیر خشک سویا و بلوغ زودرس!

دانشمندان می‌گویند تغذیه نوزادان با شیرخشک‌هایی که حاوی پروتئین سویا به جای شیرگاو و محصول‌های لبنی است می‌تواند سبب بلوغ زودهنگام کودکان شود‏‎.‎‏..

عوارض شیر خشک، عوارض شیر خشک سویا، شیر خشک و بلوغ زودرس، عوارض شیر خشک بیومیل،  عوارض شیر خشک آپتامیل،  عوارض شیر خشک برای کودکان،  عوارض شیر خشک نیدو،  عوارض شیر خشک گیگوز،  عوارض شیر خشک ببلاک کامفورت

محققان می‌گویند در انتخاب شیر خشک مناسب برای تغذیه نوزاد، افزون بر وجود مواد مغذی برای کمک به رشد او، جنسیت نوزاد هم باید در نظر گرفته شود تا در آینده کودک مبتلا به برخی بیماری‌های مزمن نشود‏‎.‎‏

آنها در جدیدترین پژوهش‌های خود دریافتند بهترین تغذیه برای سلامت نوزادان شیر مادر است، اما اگر به دلایلی امکان تغذیه نوزاد با شیر مادر ممکن نیست، پزشکان باید در تجویز و پیشنهاد شیرخشک به مادران احتیاط کنند‏‎.‎‏

دانشمندان می‌گویند تغذیه نوزادان دختر با شیرخشک‌هایی که حاوی پروتئین سویا به جای شیرگاو و محصول‌های لبنی است می‌تواند سبب بلوغ زودهنگام دختر در آینده شود‏‎.‎‏

دلیل این هم وجود مقادیر زیادی از ترکیب‌های هورمونی مانند استروژن در پروتئین سویا است که در دگرگون سازی هورمون‌های بدن دختران و بروز بلوغ زودرس آن‌ها موثر است‏‎.‎‏

تداخل هورمونی، بلوغ زودرس و مواردی از این دست در دختران سبب بروز مشکل‌هایی همچون ناباروری، سرطان سینه و اختلال‌های غده تیروئید در نوجوانی و بزرگسالی می‌شود.‏

محققان اعلام کردند که غلظت ایزوفلاوونوئیدها در گردش خون نوزادانی که منحصراً با شیر خشک حاوی سویا تغذیه می‌شوند، ۱۳۰۰۰ تا ۲۲۰۰۰ برابر بیشتر از غلظت‌های استرادیول در نوزادانی است که با شیر خشک تهیه شده از شیر گاو تغذیه می‌شوند.

بلوغ زودرس ناشی از مصرف سویا در پسران نیز ریسک ایجاد سرطان بیضه را در بزرگ‌سالی افزایش می‌دهد. مطالعه جدید دانشگاه هاروارد همچنین نشان داده است که فیتواستروژن های سویا می‌تواند باعث کاهش چشمگیر میزان اسپرم در منی مردان شود.

مطالعه مشترک دانشگاه کورنل و لانگ آیلند نشان داد که نوزادانی که شیر فرمولای سویا مصرف کرده‌اند، ۲ برابر بیشتر از سایر کودکان مبتلا به دیابت نوع ۱ شده‌اند.

شیر خشک حاوی سویا علاوه بر این که تأثیرات منفی هورمونی اعمال می‌کند، ۱۰۰۰ برابر بیشتر از فرمولای معمولی آلومینیوم دارد.

مطالعات متعدد همچنین حاکی از تأثیر ایزوفلاوونوئیدهای سویا در اختلال عملکرد تیروئید و ایجاد گواتر است.

سویا همچنین حاوی مقادیر زیادی مواد ضد مغذی است از جمله این مواد ممانعت کننده‌های آنزیمی هستند که با باند شدن به تریپسین و سایر آنزیم‌ها از عملکرد آن‌ها ممانعت کرده و از جذب پروتئین جلوگیری می‌کنند.

در مطالعات حیوانی، رژیم‌های غنی از ممانعت کننده‌های تریپسین، باعث ایجاد و حاد شدن مشکلات پانکراس از جمله سرطان پانکراس می‌شود.

سویا همچنین حاوی هماگلوتنین است، ماده‌ای که باعث تشکیل لخته خون و تحریک چسبیدن گلبول‌های قرمز به یکدیگر می‌شود که نه تنها مشکلات قلبی عروقی می‌آفریند بلکه باعث کاهش اکسیژن رسانی به بافت‌ها می‌شود.

بدین ترتیب ممانعت کننده‌های تریپسن و هماگلوتینین باعث کاهش رشد در کودکان می‌گردند.

با توجه به مشکلات جدی که ایزوفلاوونوئیدهای سویا می‌توانند ایجاد کنند، سازمان غذا و داروی آمریکا و نیز انجمن قلب آمریکا برای جلوگیری از بروز عوارض منفی، مصرف تنها ۲۵گرم سویا را برای بالغین توصیه نموده است و مطالعات بیشتری نیز لازم است تا اثرات منفی مصرف فرمولای سویا را در نوزادان بررسی نماید.

منابع سویای دریافتی آرد سویا، روغن مایع سویا، لسیتین (به عنوان امولسیفایر در صنایع غذایی)، کنسانتره پروتئین سویا، توفو و سس سویا است.

از شیر خشک‌های با پایه سویا استفاده نکنید مگر به تجویز پزشک!

سویا یک پروتئین گیاهی است که مانند شیر گاو برای هضم بهتر توسط شیر خواران تغییر داده شده و ویتامین‌ها و مواد معدنی به آن اضافه می‌شود. شیر خوارانی که به لاکتوز (نوعی قند که کربوهیدرات اصلی موجود در شیر مادر و شیر گاو است) حساسیت دارند ممکن است به شیر خشک‌های با پایه سویا بهتر جواب دهند ولی تنها در صورتی باید از این نوع شیر خشک‌ها استفاده کرد که پزشک استفاده از آن‌ها را توصیه کند.

تقریباً نیمی از کودکانی که به شیر خشک گاو حساسیت دارند به شیر خشک سویا نیز حساسند. همچنین، جذب کلسیم و مواد غذایی دیگر از شیر خشک سویا کمتر است، از این رو باید از انواعی استفاده کرد که مواد غذایی بیشتری به آن‌ها اضافه شده است. بهترین کسی که می‌تواند شیر خشک مناسب را برای کودک تجویز کند پزشک است.

چگونه می‌تواند عدم تحمل لاکتوز را متوجه شد؟ عدم تحمل حقیقی لاکتوز در کودکان نادر است.

علائم آن عبارتند از: درد و تورم شکم، دفع گاز و اسهال. در صورتی که کودک چنین مشکلاتی داشته باشد باید به پزشک مراجعه کرد. بعضی علائم عدم تحمل لاکتوز و حساسیت به شیر گاو مشترکند و برای اطمینان باید به پزشک مراجعه کرد. پزشک برای تشخیص، احتمالاً از آزمایش مدفوع برای کنترل وجود بعضی اسیدها و مواد دیگر در مدفوع استفاده می‌کند.

کودکانی که مشکل دیگری ندارند معمولاً متعاقب یک اسهال به طور موقت تحت رژیم شیر سویا قرار می‌گیرند. اسهال سبب تغییر آنزیم‌ها در روده کودک شده و هضم لاکتوز را بسیار مشکل می‌کند. این شایع‌ترین نوع عدم تحمل لاکتوز در شیرخواران است. تغذیه شیرخوار با شیر خشک سویا برای یک مدت، این فرصت را به آنزیم‌های روده می‌دهد که به حالت طبیعی برگردند.

هر چند ممکن است شنیده باشید که شیر خشک‌های سویا در تسکین کودکان کولیکی مؤثرند ولی محققین شواهدی دال بر اثبات این ادعا پیدا نکرده اند.

منبع خبر : ettelaat، tebyan

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *