عمر تخمک آزاد شده چقدر است؟!

تخمک آزاد شده از تخمدان معمولا تا ۲۴ ساعت قابلیت باروری دارد…

طول عمرتخمک آزاد شده چند ساعت است؟!

یک تخمک در وسط هر دوره جنسی ماهانه از یک فولیکول تخمدانی بداخل حفره شکمی دفع می شود و توسط یکی از لوله های رحمی وارد رحم شده و در صورتی که بوسیله اسپرم بارور شود تخم تشکیل و در رحم لانه گزینی می کند.

عمر تخمک آزاد شده

دوره جنسی در زنان با عادت ماهانه شروع می شود و به طور متوسط ۲۸ روز می باشد ولی حتی در افراد سالم این دوره از ۲۰ تا ۴۵ روز می تواند متغییر باشد. این دوره معمولا در ابتدا نامنظم است ولی کم کم منظم می شود و در زنهای سالم بین ۴۵ تا ۵۰ سال متوقف و دوره یائسگی شروع می شود. پس دوره باروری زن حدود ۳۰ تا ۳۵ سال می باشد.

تغذیه بد، کار زیاد و پر مشقت، فشار زندگی و رنج روحی به طور چشمگیری از طول این مدت می کاهد. 

تخمک بعد از خروج از تخمدان معمولا تا ۲۴ ساعت قابلیت باروری دارد تخمک با سرعت یک میلیمتر در ساعت در لوله رحم حرکت و به طرف رحم حرکت می کند در چند ساعتی که تخمک در ابتدای لوله رحمی است؛ بهترین شرایط برای لقاح را دارد و هر چه به رحم نزدیکتر شود قدرت باروری خود را از دست می دهد.

بعد از عمل انزال که معمولا شامل حدود ۵۰۰ میلیون اسپرم است تعدادی از اسپرم ها (حدود ۱۰۰۰ تا ۳۰۰۰ تا) در ظرف ۵ تا ۱۰ دقیقه به محل لقاح (انتهای لوله) منتقل می شوند. اسپرم هم حداکثر تا ۷۲ ساعت زنده می ماند. البته بیشتر آن در ۲۴ ساعت اول از بین می رود. بنابراین برای ایجاد لقاح زمان محدودی وجود دارد.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.