علل خونریزی واژن در بارداری/ چه زمانی نگران لکه‌بینی‌ و خونریزی باشیم؟!

خانم های باردار در دوران بارداری شان با واکنش های عجیب و شدیدی از بدن مواجه میشوند و اغلب خانم های باردار از این واکنش ها ترس برمیدارند.خونریزی واژن در دوران بارداری یکی از واکنش هایی است که بدن از خود نشان میدهد و باعث میشود ترس بر دل خانم باردار بیفتد.چرا در دوران بارداری از واژن خونریزی داریم؟

اغلب زنان بارداری که دچار خونریزی واژن می شوند، خصوصا در سه ماهه اول بارداری (هفته های یک تا دوازدهه بارداری)، نوزادانی سالم به دنیا می آورند. با این وجود باید خونریزی از واژن را در این دوران جدی گرفت.خونریزی واژن در دوران بارداری یکی از مشکلاتی است که به شدت خانم‌ها را نگران می‌کند و اولین چیزی که در این شرایط به آن فکر می‌کنند سقط شدن جنین‌شان است. با اینکه از کنار خونریزی‌های این دوران نباید به آسانی گذشت اما این اتفاق در این دوران همیشه خطرناک نیست و منجر به سقط نمی‌شود. بنابر‌این ما عوامل خونریزی‌های بارداری را در دوره های مختلف دوران بارداری برایتان بیان کرده ایم.

علل خونریزی واژن در بارداری

۱- سه ماهه اول بارداری

– سرطان دهانه رحم

– تغییرات دهانه رحم شامل جریان خون بیشتر به سرویکس و نرم شدن آن باعث خونریزی واژینال بی خطر بعد از نزدیکی یا تست های لگنی می شود.

– بارداری خارج از رحم

– خونریزی در اثر لانه گزینی جنین در رحم، در اوایل بارداری طبیعی است که تقریبا ۱۰ تا ۱۴ روز بعد از لقاح و در اثر اتصال تخم بارور شده به دیواره رحم رخ می دهد.

– سقط

– بارداری مولار یا بارداری پوچ: یک اتفاق نادر است که در آن به جای جنین یک توده غیرعادی بعد از لقاح در داخل رحم شکل می گیرد.

– بعضی عفونت های دهانه رحم

۲- سه ماهه دوم بارداری

– سقط جنین
– جفت سرراهی
– جداشدن ناگهانی جفت
– بازشدن زودرس دهانه رحم که سبب زایمان زودرس می شود.
– زایمان زودرس که ممکن است سبب خونریزی کمی شود، خصوصا اگر همراه با انقباضات منظم، کمردرد و فشار لگنی باشد.
– مشکلات دهانه رحم مثل عفونت، التهاب یا تومور دهانه رحم
– پارگی رحم: یک اتفاق نادر، اما تهدید کننده زندگی که در آن رحم در محل زخم بر اثر سزارین قبلی دچار پارگی می شود.
به یاد داشته باشید که در هفته های آخر بارداری، ترشح غلیظ و چسبنده واژن که همراه با خون باشد، نشانه طبیعی نزدیک بودن زمان زایمان است.

۳- خونریزی واژینال طبیعی در اواخر زایمان

غیر از خونریزی هایی که می توانند سبب ناراحتی شوند، بعضی از خونریزی های واژن در اواخر بارداری طبیعی است.

با نازک شدن دیواره رحم و آمادگی آن برای زایمان، موکوسی که دهانه رحم را مسدود کرده است خارج می شود.

در این زمان شما متوجه ترشح چسبناکی خواهید شد که می تواند همراه کمی خون باشد.

این خونریزی نشانه طبیعی زایمان است که می تواند یک یا دو هفته بعد رخ دهد.

چه زمانی نگران لکه‌بینی‌و خونریزی باشیم؟
اگرچه لکه‌ بینی برای بعضی از خانم‌های باردار اتفاق می‌افتد، اما این اتفاق اغلب سلامت مادر و کودک را تهدید نمی‌کند و معمولا برای درصد کمی از خانم‌های باردار، لکه‌بینی بعد از عمل نزدیکی رایج است. بقیه هم ممکن است به دلایلی خونریزی داشته باشند که هیچ ربطی به حاملگی ندارد. دلایلی مانند عفونت یا پارگی دیواره آلت تناسلی. بسیاری از لکه‌بینی‌ها بی‌خطر هستند. اما خونریزی، هرچقدر هم که اندک، ممکن است نمایانگر مشکلاتی مانند سقط‌ جنین، حاملگی خارج از رحم یا بسته شدن دهانه رحم توسط جفت جنین باشد.

هشدار

به یاد داشته باشید که در هفته های آخر بارداری، ترشح غلیظ و چسبنده واژن که همراه با خون باشد، نشانه طبیعی نزدیک بودن زمان زایمان است.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.