رحم دوشاخ قوی درمانش چیه؟/ آیا رحم دو شاخ باعث نازایی می شود؟!

خواهش میکنم جوابمو بدیید رحم دوشاخ قوی درمانش چیه؟  اگر عمل باز شود منجر به نازایی نمیشه؟ غیر از عمل چه راهی توصیه میشه؟

پاسخ مشاور:

با عمل لاپاراسکوپی رحم دوشاخ را درمان می کنند و به کسانی توصیه می شود که سقط مکرر جنین در ۳ ماهه دوم بارداری داشته باشند هر رحم دوشاخی نیاز به عمل ندارد ۶۵ درصد افراد نیاز به عمل جراحی ندارند

 عمل باز ممکن است منجر به چسبندگی داخل لگنی شود.

 رحم دو شاخ رحمی است که تا حدی گرد بوده و به شکل قلب تشکیل شده است. این رحم دارای دو شاخ یا ناحیه در دو طرف فوقانی است. رحم دو شاخ باعث زایمان زودرس یا تأخیر در رشد جنین می‌شود. در صورتی که زیگوت در یکی از شاخ‌ها که فضای کافی برای رشد و نمو جنین ندارد، لانه گزینی کند، رشد جنین به تأخیر خواهد افتاد. به طور کلی در مراحل انتهایی بارداری سر جنین در قسمت پایین و نزدیک کانال زایمان قرار می‌گیرد اما در رحم دو شاخ سر جنین در بالا قرار می‌گیرد که این امر باعث زایمان بریچ (خروج پا از کانال زایمان به جای سر) یا عرضی می‌شود.

با این وجود یک خانم با رحم دو شاخ قادر به باروری طبیعی خواهد بود.

اشتراک‌گذاری
11 نظر
  1. سلام من خانومم مشکل رحم داره اونم رحمش دوشاخس از شما میخوام راهنماییم کنین با موقعیتی که الان دارم بیکارم و هزینه عملم خیلی بالایه بیمه نداریم لطفا اگر راهی داره که ما هم بچه دار بشیم راهنمایی کنید

    1. سلام رحم دوشاخ باعث ناباروری نمی شود فقط ممکن است ریسک سقط و زایمان زودرس را بالا ببرد آن هم با تحت نظر پزشک و تدابیر درمانی در دوران بارداری می توان ریسک آن را کاهش دهد.

  2. با سلام و خسته نباشید
    من رحم دوشاخ کامل دارم و حدودا ۶ ماه پیش در اولین بارداری خود سقط داشتم در ۱۶ هفتگی..به دکتر مراجعه کردم ک فرمودند درحال حاضر عمل حراحی را دیگر انجام نمیدهیم چون خطر پاره شدن رحم و …وجود دارد.گفت نیازی به عمل نیست چون رحمم ظرفیت نگهداری یک بچه را دارد.و فقط درهفته ۱۲ باید سرکلاژ کنم در بارداری مجدد.میخواستم نظر شما را بپرسم؟چند درصد احتمال سالم بدنیا آوردن جنین را دارم. خیلی زیاد ناراحتم و میترسم بچه دار نشوم.

    1. سلام نگران نباشید با انجام عمل سرکلاژ و داشتن استراحت نسبی و استفاده از دارو می توان از سقط و زایمان زودرس پیشگیری کرد.

  3. خیلی خیلی ممنون از راهنماییتون
    میخواستم بپرسم مگه برای جلوگیری از سقط هم دارو تجویز میشه؟
    ببخشید تفاوت ما با کسی ک دوقلو باردار میشود با رحم سالم.چیست؟یعنی نصف رحم ما ک ظرفیت نگهداری یک بچه را ندارد؟

    1. سلام بله برای کسانی که تهدید به سقط هستند برای پیشگیری از سقط دارو تجویز می شود خیر این طور نیست بستگی به شدت و نوع دوشاخ بودن رحم دارد .

  4. خیلی خیلی ممنون از راهنماییتون
    میخواستم بپرسم مگه برای جلوگیری از سقط هم دارو تجویز میشه؟
    ببخشید فرق ما با کسانی که با رحم سالم دو قلو میارن چیست؟یعنی رحم ما ظرفیت نگهداری یک بچه را ندارد؟ بخدا خانم مشاور من بخاطر این مساله که معلوم نیست بچه بیارم یا نه دلم میخواد از همسرم طلاق بگیرم

    1. نگران نباشید مشکل شما درمان دارد در صورت نیاز با انجام عمل سرکلاژ ویا گذاشتن حلقه پساری ومصرف دارو در دوران بارداری و داشتن استراحت نسبی ویا مطلق بسته به شرایط شما می توان از سقط و زایمان زودرس پیشگیری کرد خانم هایی بودند که با رحم دوشاخ بارداری موفق داشته اند حتی عمل سرکلاژ هم برای آن ها انجام نشده است بنابراین بهتر است استرس و نگرانی نداشته باشید و برای بارداری اقدام کنید.

  5. سلام
    من امروز سونو انجام دادم و تو سونو نشون داد که رحمم ۲شاخ کامله!!یه سقط ۵ هفته هم داشتم
    دکتر گفته باید حتما عمل بشم!!تو شیراز دکتر خوب سراغ دارید بهم معرفی کنید!!خیلی نگرانم

    1. سلام عزیزم منم همین مشکلو داشتم رفتم پیش دکتر البرزی که شیرازه خیلی دکتر خوبی هستش

  6. سلام من عکس رنگی گرفت که دکتر گفته رحم کامل دوشاخ و از نوع شدید هست و حتما باید عمل شود که گفته پیش هر کسی هم نرو فقط پیش دکتر آصف جاه برو
    لطفآ کمک کنید دکتر اصف کسی میشناسه کارش چطوری هست
    هزینش چقدره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *