علت کم شدن روابط زناشویی/ ۱۳ عاملی که باعث سرد مزاجی می شود!

همسرم رابطه برقرار نمی کند و خیلی سرد مزاج شده.. شاید ماهی یک بار رابطه زناشویی داشته باشیم.. علت کم شدن روابط زناشویی و سرد مزاجی او چیست؟

دلایل سردی مزاج و کاهش تمایلات جنسی

۱٫ استرس
بدن انسان به خوبی نسبت به استرس واکنش نشان نمی دهد. استرس احساسی می تواند بر عملکرد فیزیکی از جمله لذت و عملکرد جنسی اثر بگذارد. اولین قدم برای درمان استرس شناسایی عوامل استرس زا موجود است. شاید روش کمک به خود جواب گو باشد ولی بعضی از افراد نیاز به مراجعه به مشاور یا پزشک دارند.

علت کم شدن روابط زناشویی

۲٫ شریک عاطفی
لذت جنسی و روابط زناشویی مانند رقص تانگو به دو شریک نیاز دارد. هر دو شریک نیاز دارند که صمیمیت و نزدیکی را احساس کنند خصوصا زنان نیاز دارند که صمیمی بودن را احساس کنند. ارتباطات ضعیف، احساس خیانت، عدم اعتماد، دعواها و سرزنش های مکرر می تواند رابطه ای بدون ارتباط و صمیمیت ایجاد کند. اگر شریک ها متوجه شدند که مسئله مشکل تر از آن است که بتوانند خودشان آن را حل کنند، مشاوره می تواند راه حل مشکل آنها باشد.

۳٫ الکل
مصرف الکل همیشه راه حل هر مشکلی نیست. اگرچه الکل می تواند کم رویی را کاهش دهد اما می تواند عملکرد زناشویی و شور جنسی را نیز کم کند. شاید شریک تان مستی را خیلی درک نکند و این کار نقطه انحراف او شود. الکل یک ماده اعتیاد آور است و شاید برای ترک مصرف آن به کمک نیاز پیدا کنید.

۴٫ خواب خیلی کم
مانند هر نوع فعالیت فیزیکی بدن تجدید قوا شده عملکرد را افزایش می دهد. کمبود خواب شامل عدم خواب صحیح می تواند دلیل کاهش تمایل به روابط زناشویی باشد. آپنه خواب دلیل اصلی کمبود خواب و شور جنسی می باشد. اگر شما یا شریک تان به این مورد مشکوک شدید نیاز به مراقبت پزشکی دارید.

۵٫ داشتن بچه
پدر و مادر بودن یک شغل تمام وقت است بنابراین شما نیاز دارید زمانی را بدون بچه یا کودکی در کنارتان بگذرانید. طوری برنامه ریزی کنید که کل روز فقط برای صمیمیت و نزدیکی با شریک تان باشد، چون این کار به خلاقیت فکری شما نیاز دارد برای مثال زمان خوابیدن کودک رابطه داشته باشید یا مثلا پرستار کودک استخدام کنید بنابراین پدرها و مادرها می توانند قرار رابطه زناشویی داشته باشند.

۶٫ دارو
عوارض جانبی بسیاری از داروهای تجویزی شامل کاهش لذت جنسی و تمایل جنسی است. بعضی از نمونه ها عبارت اند از:

داروهای فشار خون بالا شامل قرص های پیشاب آور (ادرار اور) و بتا بلاکر (داروهای مهار کننده گیرنده های بتا)
داروهای سرما خوردگی که حاوی آنتی هیستامین ها و دکونژستانت هستند
داروهای ضد افسردگی
قرص های ضد بارداری
داروهای شیمی درمانی
اگر این داروها دلیل کاهش تمایل جنسی باشند، پزشک می تواند داروهای متناوبی که احتمالا عوارض جانبی کم تری دارند را به شما پیشنهاد بدهد.

۷٫ تصور بد نسبت به اندام
میل جنسی به عنوان یک احساس جنسی می باشد. بسیاری از مردم عزت نفس پایین در مورد اندام خودشان دارند و همین موضوع می تواند بر عملکرد و لذت جنسی آنها اثر بگذارد. اولین قدم برای افزایش عزت نفس و اعتماد به نفس راضی و شاد بودن نسبت به خودتان است. یک شریک حمایت گر همیشه می تواند به شما کمک کند.

۸٫ چاقی
یک سوم مردم امریکا تحت تاثیر چاقی هستند و افزایش وزن بیش از حد می تواند لذت ها را به دلیل کاهش هیجانات جنسی، عدم عملکرد و عزت نفس ضعیف محدود کند. آنچه که در مورد خودتان احساس می کنید با میزان لذت بردن شما از رابطه زناشویی مرتبط است.

۹٫ مشکلات نعوظ
عدم توانایی در نعوظ (ED) نه تنها می تواند بر توانایی داشتن مقاربت اثر بگذارد بلکه بر میزان احساسی که مرد در مورد توانایی عملکردش دارد هم اثر می گذارد. راه حل های زیادی برای درمان اختلال نعوظ (ED) وجود دارد و پزشک می تواند برای کمک به شما راه حلی را پیدا کند که برای شما و شریک تان بهترین راه باشد.

۱۰٫ کاهش تستوسترون
اگرچه سطوح تستوسترون به تدریج در مردها با افزایش سن کاهش می باید اما لزوما هیچ رابطه ای میان سطوح هورمون و لذت های جنسی وجود ندارد. این مشکل فقط یک عامل بالقوه برای کاهش لذت جنسی است و شاید پزشک بخواهد به دنبال دلایل دیگری علاوه بر کاهش تستوسترون باشد.

۱۱٫ افسردگی
افسردگی بر تمام زوایای زندگی از جمله عملکرد تمایل جنسی هم اثر می گذارد. کاهش لذت از انجام فعالیت های روزانه اغلب به درمان هایی مانند مشاوره و احتمالا دارو نیاز دارد. متاسفانه برخی از داروهای ضد افسردگی هم شور جنسی را کم می کنند. اگر کاهش عملکرد زناشویی به خاطر علائم افسردگی بوده باشد، دکتر و درمان شناس نیاز به دانستن این مشکل دارند.

۱۲٫ یائسگی
یائسگی می تواند باعث بروز تغییرات فیزیکی شود که این تغییرات بر آمیزش جنسی از جمله خشکی واژن و آمیزش همراه با درد اثر می گذارد. درمان هایی برای افزایش میل و عملکرد جنسی بعد از یائسگی در دسترس هستند.

۱۳٫ عدم صمیمیت
معاشقه بین شریک ها صرفا بیش تر از برقراری یک رابطه زناشویی است. صمیمیت و نزدیکی بخش مهمی از یک رابطه عاشقانه سالم هستند. اگر لذت جنسی به مرحله هشدار رسید شاید زمان تزریق عشق به رابطه است. در آغوش کشیدن، پیام دادن به یک دیگر و زمان های مناسبتی را با هم گذراندن می تواند برای شروع این جرقه و برقراری رابطه مفید باشد. 

اشتراک‌گذاری
2 نظر
  1. آیا اختلالات جنسی می‌تواند در زندگی زناشویی سردی ایجاد کند؟
    برای پاسخ به این سؤال باید توجه کنیم به‌طور کلی سه هدف اساسی در ازدواج وجود دارد:
    ۱- به دنبال همسری هستیم که در کنار او به آرامش برسیم.
    ۲- غرایز جنسی‌مان ارضا شود.
    ۳- فرزند داشته باشیم.
    حال باید ببینیم کسانی که برای تداوم زندگی‌شان نگرانیم یا در شرف طلاق هستند، در تحقق کدام هدف مشکل دارند؟ اگر هدف اول محقق نشود، حتی اگر غرایز جنسی ارضا شود و زن و شوهر دارای فرزند هم باشند، باز هم آن زندگی چشم‌انداز روشنی نخواهد داشت.
    در حالی‌که اگر انسان آرامش داشته باشد برای تأمین غرایز عاطفی خود تلاش خواهد کرد و درصورت وجود اختلال در ارضای غرائز خود در پی درمان می‌رود و حتی ممکن است اگر دارای فرزند نشوند کودکی را به فرزندی قبول کنند.

  2. بیشتر افرادی که تمایلات جنسی کمتری دارند این سوال را می‌پرسند، اما معمولا مسئله کمتر از آنچه تصور می‌کنند و می‌ترسند درد سرساز خواهد بود. از آنجایی که برنامه ریزی برای رابطه جنسی از تنش و استرس در رابطه کم می‌کند، کیفیت رابطه بهتر و تقویت می‌شود و همین زمینه را برای تقویت تمایلات جنسی در کسی که کمتر خواهان فعالیت‌های جنسی است فراهم می‌نماید، یعنی از نظر روحی و روانی، هیجان و کشش بیشتری برای جنبه‌های جنسی رابطه خواهد داشت.
    نکته: البته هیچ برنامه ریزی برای رابطه جنسی همیشگی نمی‌تواند باشد. کارشناسان توصیه می‌کنند برای تقریبا شش ماه برنامه ریزی کنید و اگر نتیجه مناسب نبود، دوباره با همسرتان برای تغییر برنامه مذاکره و توافق کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *