خارج شدن باد از واژن نشانه بارداری است

خروج باد از واژن در اوایل بارداری | باد رحم در بارداری

سلام ، من ۵ ماهه باردارم و یه مشکل برام پیش اومده که روم نمیشه از کسی بپرسم. اخیرا باد از واژن من خارج میشه، آیا خارج شدن باد از واژن می تونه نشان دهنده یک مشکل باشه؟  من خیلی نگرانم که اتفاقی برای نی نی م افتاده باشه، آیا خروج باد از واژن در اوایل بارداری خطرناکه؟

خارج شدن باد از واژن در اوایل بارداری

در بسیاری از مقالات پزشکی به خارج شدن باد از واژن در اوایل بارداری اشاره ای نشده است. زمانیکه واژن تحت فشار قرار می گیرد، موجب می شود تا هوای جمع شده داخل آن، به شکل گاز و با نوعی صدا از واژن خارج شود. جای نگرانی وجود ندارد. هرچند که مشخص نیست چرا این مورد در بارداری بیشتر دیده می شود این احتمال وجود دارد که ترکیب بزرگ شدن شکم، شکلهای مختلف مقاربت، ورزش و فعالیت زیاد عضلات کف لگنی در این مسئله دخیل باشد.

برای اطلاعات بیشتر به لینک مراجعه کنید: خروج باد از واژن؛ علت و راه درمان خروج گاز از واژن چیست؟

خروج باد از واژن در پریودی

عده ایی از خانم ها در روزهای نزدیک به دوره قاعدگی  متوجه خروج باد از واژن می شوند که دلیل این موضوع می تواند این باشد که در دوران قاعدگی دهانه واژن باز میشود و رحم کمی منقبض می شود.

دلایل خروج باد از واژن چیست؟

گاز واژن (queefing) حالتی است که طی آن محبوس می‌شود. زمانی که گاز داخل واژن محبوس شود در نهایت با صدایی شبیه باد شکم از واژن خارج می‌شود. معمولا بروز این موضوع طبیعی است و به ندرت نشانی از مشکلات حاد سلامت می‌باشد. با این وجود گاهی اوقات این حالت می‌تواند نشانه‌ای از یک وضعیت غیرطبیعی باشد و نیاز به بررسی و درمان داشته باشد. در این مطلب به علت این موضوع و اینکه “چه زمانی نیاز به پیگیری و درمان آن خواهید داشت؟” خواهیم پرداخت.

علت خروج باد از واژن چیست؟

دلایل مختلفی وجود دارد که باعث خروج گاز از واژن می‌شود و لازم است که شما با آن‌ها آشنایی داشته باشید و بدانید که چه زمانی باید به پزشک مراجعه نمائید. برخی از علل بروز این عارضه به شرح زیر می‌باشد:

خارج شدن باد از واژن به دلیل رابطه جنسی

فعالیت جنسی یکی از دلایل عمده‌ی بروز این پدیده می‌باشد. حرکت رو به جلو و عقب آلت تناسلی مردانه داخل واژن می‌تواند باعث ورود هوا به داخل کانال واژن و جمع شدن گاز در آن شود. زمانی که عضلات داخل واژن شما در اثر ارگاسم منقبض شوند یا زمانی که آلت مردانه از داخل واژن به بیرون کشیده شود، گاز از داخل واژن آزاد و تخلیه می‌شود. این تخلیه‌ی هوا می‌تواند همراه با صدا و حالت کف‌ دار همراه باشد. رابطه جنسی دهانی با واژن نیز می‌تواند باعث محبوس شدن هوا در آن شود.

اختلال در عملکرد ماهیچه‌های کف لگن

انجام حرکات ورزشی: حرکات شما در تمرینات ورزشی باعث به دام افتادن هوا داخل واژن می‌شود.

فیستول واژن

فیستول واژن حفره‌ای غیرعادی در دستگاه تناسلی می‌باشد که ما بین واژن و عضوی داخلی دیگری از شکم یا اعضای داخل لگن ایجاد شده است. این عارضه دلیلی پنهانی است که ارتباط مستقیمی با فعالیت جنسی شما ندارد. انواع مختلفی از فیستول واژنی وجود دارد؛ نوع این فیستول بر اساس محل سوراخ یا شکاف داخل واژن و اینکه با چه عضوی در ارتباط باشد مشخص می‌شود. شایعترین نوع فیستول واژنی که مشاهده شده است، فیستول واژن به مثانه می‌باشد که به آن vesicovaginal fistula گفته می‌شود. سوراخ ایجاد شده در اثر این فیستول مابین مثانه و واژن می‌باشد.

در حالتی که خروج باد از واژن با بوی تند یا تکه‌های مدفوع همراه باشد می‌تواند نشانه‌ای از فیستول کولو واژینال (colovaginal fistula) باشد؛ شرایط خطرناکی که در آن شکافی بین واژن و کولون ایجاد شده است. این فیستول می‌تواند در اثر عمل جراحی، در حین زایمان، برخی از بیماری‌ها (نظیر بیماری کرون) و… بوجود آید. وجود این فیستول می‌تواند به عفونت مجاری ادراری نیز منجر شود.

احساس حباب در واژن در بارداری

راه پیشگیری از خروج باد از واژن

راه دقیق و قطعی برای پیشگیری از بروز این پدیده وجود ندارد چرا که این موضوع علامتی از شرایطی دیگر یا رابطه جنسی می‌باشد. با این حال انجام تمرینات کیگل می‌تواند به تقویت عضلات کف لگنی شما کمک کند و موثر باشد.

درمان های خانگی خارج شدن باد از واژن

  • اگر قصد انجام نزدیکی دارید قبل از آن به پشت دراز بکشید و با کف دست شکم خود را فشار دهید تا باد داخل کانل واژن خارج شود.
  • در زمان برراری رابطه جنسی از همسر خود بخواهید از حالت doggy style و وضعیتی که باسن شما در هوا قرار دارد، صرف نظر کند.
  • تمرینات کگال را در خانه انجام دهید تا عضلات کف لگنی شما تقویت شود.

چه زمانی برای خارج شدن باد از واژن به پزشک مراجعه کنیم؟

گاهی خارج شدن باد از واژن می تواند نشانه ایی از بروز یک مشکل جدی تر باشد که می بایستی برای بررسی بیشتر موضوع به پزشک مراجعه کنید. بعنوان مثال اگر فیستول بین واژن و سایر اندام ها شکمی مشکلی است که باید تحت نظر پزشک درمان شود. لذا توصیه میشود اگر خارج شدن باد از واژن با نشانه زیر همراه بود به پزشک مراجعه کنید:

  • اگر احساس درد و ناراحتی می کنید.
  • اگر خارج شدن باد از واژن با بوی بد همراه است.
  • اگر از واژن مدفوه خارج شد.
  • اگر در ناحیه واژن خون مشاهده کردید.
  • اگر بافت های واژن دارای التهاب و ورم است.
  • اگر جراحی های زنان و لگن و یاشکم انجام داده اید.
  • در صورت پرتو درمانی ناحیه لگن.
  • اگر به تازگی زایمان کرده اید.
اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *