علائم لخته شدن خون در زنان باردار/ احتمال لختگی خون در چه کسانی بیشتر است؟!

لخته خون در بارداری به علت کند شدن جریان خون در اثر فشارهای رحم اتفاق می‌افتد. 

برخي زنان در دوران بارداري در معرض خطر لخته شدن خون قرار دارند. بايد خاطرنشان كرد عوامل متعددي وجود دارد که خطر لخته شدن خون را در زنان باردار افزايش مي دهد، در مطالعات انجام شده اين موضوع تاييد و براي جلوگيري از اين اتفاق پيشنهاداتي ارائه شده است.

در گروه اين عوامل بايد به زنان بارداري اشاره كرد كه سن شان از ۳۵ سال بيشتر بوده و داراي اضافه وزن يا چاقي هستند ضمن اين كه اگر در معرض دود دخانيات باشند اين ريسك بالاتر مي رود. 

علاوه بر اين وجود بيماري هايي مانند ديابت به تشكيل رگ هاي واريسي كمك كرده و مبتلايان به بيماري التهابي روده نيز با افزايش خطر آتي در اين زمينه روبه رو هستند

اين يافته به پزشکان كمك مي كند زنان در معرض خطر را شناسايي كنند و اقدامات لازم به منظور جلوگيري از لخته شدن خون را در آن ها به كار گيرند چراكه لخته هاي خون نواحي ريه، قلب، مغز و … را در گير خواهد كرد و اين مشكل خطرناك زنان را تا مرز خطر مرگ پيش مي برد. 

براي اين بررسي، محققان به تجزيه و تحليل پرداختند. براساس اين مطالعه در ميان مادران جديد، چاق بودن تا چهار برابر با خطر توسعه لخته خون همراه بوده است همچنين خطر در ميان کساني که تا به حال زايمان سزارين يا تولد نوزاد نارس را تجربه كرده و در دوران بارداري سه مرتبه يا بيشتر دچار خونريزي شده بودند تا دو برابر بيشتر از حد طبيعي بوده است. 

از سويي زناني كه طي زايمان فرزندشان مرده به دنيا آمده است نزديك به شش برابر بيشتر با احتمال ابتلابه لخته خون مواجه بوده اند كه به طور رسمي اين بيماري با نام ترومبوآمبولي وريدي (VTE) شناخته مي شود.
محققان معتقدند ارتباط قوي بين مرده زايي، تولد نارس و لخته شدن خون به طور خاص در زنان باردار وجود دارد.
با وجود اين كه مشكل تشكيل لخته خون در زنان باردار نادر است اما لخته شدن خون يکي از علل اصلي مرگ و مير در مادران باردار در سال هاي اخير و البته در کشورهاي در حال توسعه شناخته شده است. 

بنابراين بايد زنان باردار به صورت دقيق تحت نظر پزشك متخصص قرار گيرند تا در صورت احتمال بروز لخته شدن خون تحت انجام اقدامات پيشگيرانه از قبيل تزريق براي رقيق كردن خون به صورت روزانه يا يك روز در ميان قرار گيرند تا با كمك اين شيوه مقرون به صرفه از مشكلات بعدي و صرف هزينه هاي هنگفت جلوگيري به عمل آيد.

 زنان باردار ۶ برابر بیشتر در معرض ایجاد لخته‌های خون در رگ‌های درونی بدن قرار دارند؛ وضعیتی که به آن ترومبوز ورید عمیق (DVT) گفته می‌شود. مهم ترین عارضه‌ی ناشی از DVT درمان نشده، آمبولی ریوی است. این مساله زمانی اتفاق می‌افتد که یک لخته‌ی خون به درون ریه‌ها راه می‌یابد.

خون شما معمولا برای انجام وظایف مهمی لخته می‌شود:

یکی از این موراد برای جلوگیری از خونریزی و کمک به بهبودی بدن در هنگام جراحت است. DTV زمانی اتفاق می‌افتد که بدن شما در مکان و زمان اشتباه فرمان انجام فرآیند لخته سازی را صادر می‌کند. اکثرا افراد سالخورده با این لخته‌ها مواجه می‌شوند؛ اما خانم‌های باردار نیز در معرض آن (لخته خون در بارداری) قرار دارند، زیرا فشارهای رحم جریان خون در بدن‌شان را کندتر می‌کند؛ همچنین فاکتورهای منعقد کننده‌ی خون در جریان خون خانم‌های باردار بیشتر از افراد عادی است.

علاوه‌براین شما در بارداری تحرک کمتری نسبت به قبل خود دارید و این عدم تحرک خود یکی از فاکتورهای بروز DVT به حساب می‌‌آید. اگر شما سابقه‌ی بروز لخته در فامیل داشته باشید، وزن‌تان بیشتر از افراد معمولی باشد به یا عفونت حاد دچار شوید ریسک بروز DVT در شما بیشتر می‌گردد.

خوشبختانه علائم لخته خون در بادراری (DVT) کاملا واضح و قابل تشخیص است. پا یا ناحیه‌ی کشاله‌تان سرد و رنگ‌پریده می‌شود، اما ناحیه‌ای که لخته در آن شکل گرفته باد می‌کند و قرمز و داغ می‌شود. راه رفتن برایتان دردناک می‌گردد و خم کردن انگشتان پا به سمت زانو برایتان دردناک خواهد بود.

اگر این علائم را در خود مشاهده می‌نمایید سریعا با پزشک خود تماس بگیرید تا تشخیص از طریق اولتراسوند انجام گرفته و اقدامات درمانی لازم را دریافت نمایید. اقدامات درمانی معمولا شامل بستری شدن و تجویز هپارین (یک داروی بی‌خطر در بارداری که جریان خون را رقیق می‌نماید) است. احتمالا باید استفاده از این دارو را تا مدتی پس از زایمان ادامه دهید.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *