علائم عفونت پستانها در شیردهی!

اولین علایم عفونت پستانها عبارتند از: درد، تورم، قرمز شدن و حساسیت بیش از حد. شما ممکن است حال عمومی تان خوب نباشد و تب داشته باشید، همچنین ممکن است مثل مواقعی که دچار آنفولانزا شده اید به درد عمومی بدن و سر درد مبتلا شوید…

عفونت پستانها اغلب در خانم های ۱۸ تا ۵۰ ساله دیده می شود، اما امروزه از میزان آن به مقدار قابل توجهی کاسته شده است. گرچه عفونت پستان در هر زمانی ممکن است رخ دهد اما بسیاری از عفونت های پستان در هنگام شیر دادن به نوزادان ایجاد می شوند.

علائم عفونت پستانها

شیر دادن از پستان: در شش هفته ی اول شیر دادن به نوزاد عفونت پستان شیوع بیشتری دارد، گرچه بعضی از خانم ها وقتی که کودک خود را از شیر می گیرند و دیگر به او شیر نمی دهند تازه به عفونت پستان دچار می شوند. در صورت امکان باید از وقوع عفونت پستان جلوگیری شود زیرا همیشه پیش گیری بهتر از درمان است. اگر شما هنگام شیر دادن به کودکتان دچار مشکل هستید و احساس راحتی نمی کنید، این مشکل را با پزشک خود در میان بگذارید.

اولین علایم عفونت پستان عبارتند از: درد، تورم، قرمز شدن و حساسیت بیش از حد. شما ممکن است حال عمومی تان خوب نباشد و تب داشته باشید، همچنین ممکن است مثل مواقعی که دچار آنفولانزا شده اید به درد عمومی بدن و سر درد مبتلا شوید. ممکن است قبل از این که عفونت ایجاد شود از بروز ترکها و شکافهایی در نوک پستان یا پوست اطراف آن آگاهی داشته باشید.

اگر شما قبلا دچار مشکلی در یکی از پستان هایتان شده اید و به خاطر عدم تخلیه ی شیر، پستان متورم شده است، احتمال وجود عفونت در آن بسیار زیاد است و این وضعیت بدین خاطر رخ می دهد که جریان شیر به طور طبیعی هرگونه میکروب مزاحمی را شسته و به خارج می برد، اما در مواقعی که شیر جریان نداشته و تخلیه نمی شود، این میکروب ها در پستان باقی می مانند. بسیاری از مادران متوجه شده اند که شیر دادن از یک پستان خیلی راحت تر از پستان دیگرشان است و معمولا خانمهای راست دست، راحت تر هستند که از پستان چیشان به نوزاد شیر دهند.

در این موارد آن پستانی که کمتر از آن شیر می دهند، دچار پرشدگی شده و در نتیجه مستعد ایجاد عفونت می شود لذا بهتر است که از هر دو پستان به طفل خود شیر بدهید. اگر شما مشکوک هستید که پستانتان دچار عفونت شده، هرچه زودتر به پزشک مراجعه کنید. پزشک احتمالا داروی آنتی بیوتیک مناسب تجویز خواهد کرد که برای شیر دادن هم مشکلی ایجاد نکند.

اهمیت زیادی دارد که از همان پستان دچار عفونت شده نیز به نوزاد خود شیر بدهید، زیرا تخلیه ی کامل شیر از آن، خطر ایجاد آبسه در پستان را کم می کند. کودک شما از خوردن میکروب هایی باکتری ها که در شیرتان وجود دارد آسیبی نخواهد دید زیرا این میکروب ها به آسانی در اثر وجود اسیدی که در معده ی کودکان وجود دارد کشته خواهند شد و از بین می روند.

اگر به هر دلیلی قادر به شیر دادن نیستید باید با استفاده از دست یا با کمک یک شیر دوش، شیر پستان را تخلیه کنید. اگر با مصرف داروهای آنتی بیوتیک عفونت پستان سریعا برطرف نشد، احتمال زیادی وجود دارد که در پستانتان آبسه ایجاد شده باشد. در چنین مواردی پزشک مجبور است که اقدام به تخلیه ی آبسه کند.

عمل تخلیه ی آبسه، عمل جراحی بسیار ساده ای است که با تزریق آمپول بی حس کننده انجام می شود. امروزه با استفاده از سوزن های خیلی باریک اقدام به تخلیه ی آبسه ی عفونی می کنند و این روش را اصطلاح مکش یا آسپیراسیون مینامند. ممکن است لازم باشد که چند بار تکرار شود. تا همین اواخر جراحان مجبور بودند که برای بیرون آوردن آبسه، برشی روی پوست بدهند تا بتوانند آن را بیرون بیاورند. البته گاهی اوقات نیز بعضی از پزشکان از این روش استفاده می کنند و همین که آبسه تخلیه شد، شما می توانید به شیر دادن کودک خود ادامه دهید و هیچ دلیلی ندارد که در آینده به چنین وضعیتی دچار شوید.

سایر عفونتهای سینه: خانم هایی که از پستان خود شیر نمی دهند، گاهی اوقات دچار عفونتی می شوند که معمولا در منطقه ای نزدیک به نوک پستان قرار دارد. این خانم ها معمولا در سنین ۲۵ تا ۳۵ سالگی هستند و حدود ۹۰% آنها سیگاری می باشند. عاملی در دود سیگار باعث صدمه زدن به مجاری شیری اصلی در زیر نوک پستان می شود و موجب عفونت آن می گردد. این بیماری که اصطلاحا به آن (ماستیت پری داکتال) گفته می شود، باعث درد و قرمزی در منطقه ی اطراف نوک پستان می گردد و گاهی اوقات در زیر آن توده ای نیز ایجاد می شود.

به طور طبیعی آنتی بیوتیک ها باعث از بین رفتن عفونت می شوند اما اگر با مصرف آنتی بیوتیک ها عفونت برطرف نشد، احتمالا آبسه ایجاد شده است و در چنین مواردی مجبور هستید که با مراجعه به پزشک اقدام به تخلیه ی آبسه کنید. متأسفانه به علت این که آیسه باعث برداشتن مجاری آسیب دیده نمی شود، احتمال زیادی وجود دارد که دوباره این مشکل عود کند.

گاهی اوقات مجاری شیر به قدری شدید آسیب دیده اند که یک سوراخ ایجاد می کند و باعث خروج مایعاتی از آن می شود که از التيام آن جلوگیری می کند، این وضعیت را اصطلاحا «فيستول مجاری پستانی» می نامند. اگر شما به این مشکل دچار شده اید یا از بروز عفونت های مکرر ناراحت هستید ممکن است نیاز به یک عمل جراحی کوچک برای برداشتن مجاری آسیب دیده داشته باشید تا مشکلاتتان به خوبی برطرف شود. بروز عفونت در سایر قسمت های پستان به غیر از نوک پستان زیاد شایع نمی باشد، با این حال در صورت ایجاد چنین عفونت هایی با تجویز داروهای آنتی بیوتیک توسط پزشک به راحتی این عفونت ها از بین خواهند رفت.

اشتراک‌گذاری
یک نظر
  1. نشانه‌های معمول عفونت سینه یا پستان عبارت از درد و قرمزی سینه است. عفونت پستان یا ماستیت که ممکن است به علت وجود باکتری‌ها و ضعیف شدن سیستم دفاعی بدن در نتیجۀ اضطراب، خستگی مفرط یا ترک خوردن نوک پستان باشد، ممکن است همراه با تب، لرز، خستگی، سردرد یا حالت تهوع و استفراغ نیز باشد. اگر هر یک از این نشانه‌ها را داشتید، لازم است با پزشکتان تماس بگیرید، زیرا ممکن است نیاز به درمان با آنتی‌بیوتیک داشته باشید. در صورت عفونت پستان، باز هم می‌توانید از هر دو سینه شیر بدهید، چون ورم پستان روی شیر شما تأثیری نمی‌گذارد. قرار دادن حولۀ گرم و مرطوب روی ناحیۀ مبتلا به رفع ناراحتی کمک می‌کند و کمپرس سرد بعد از شیردهی نیز در کاهش احتقان یا پرخون‌شدگی سینه مؤثر است. سوتین و لباس‌های تنگ نپوشید، استراحت کنید و مقدار زیادی مایعات بنوشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.