علائم ایجاد لخته خون در دوران بارداری چیست؟/ آمبولی یا لخته شدن خون در بارداری و خطر سکته!

وقتی که فرد در سلامتی کامل است، خون به تمام بخش های بدن می رسد، و رگ ها سالم هستند. اما اگر به دلایل مختلف خون رسانی به قسمت های مختلف بدن ناقص باشد، ممکن است فرد در درون رگهایش دچار انعقاد خون و درنهایت سکته شود.

درباره انعقادهای غیر طبیعی خون از جمله اختلال ترومبوز سیاهرگی عمقی که به عنوان مثال در پاها به دلیل عواملی چون چاقی، سیگار کشیدن، بارداری، سرطان، بیماری های ریه، مشکلات قلبی و التهاب ریه رخ می دهند، هشدار داده می شود .

ترومبوز سیاهرگی عمقی (به انگلیسی: Deep venous thrombosis ) به معنای تشکیل لخته خونی در دیواره داخلی یک سیاهرگ عمقی است. اختلال ترومبوز سیاهرگی عمقی که به DVT معروف است، غالبا سیاهرگ‌های اندام تحتانی را درگیر می‌کند.
در این گزارش آمده است: “در برخی موارد ممکن است عوامل وراثتی یا بی تحرکی باعث انعقاد خون شود”.

لخته خون در دوران بارداری چیست؟

یک لخته از پلاکت هایی در خونتان که روی هم انباشته شده تا توده ای در محل جراحت ایجاد کرده و باعث کاهش خونریزی شود، تشکیل شده است. خون هر فردی باید لخته شود (این کار باعث می شود در اثر ایجاد هر نوع جراحت برشی روی بدن تا حد مرگ خونریزی نکنید) اما در دوران بارداری افزایش سطح استروژن خون به این معنی خواهد بود که لخته های خون راحت تر ایجاد می شوند. لخته به خودی خود ضرورتا مشکلی را ایجاد نمی کند، بلکه این محل ایجاد لخته و علائم ناشی از آن است که می تواند میزان خطر آن را نشان دهد.

علائم ایجاد یک لخته خون در دوران بارداری چیست؟

در زنان باردار یکی از محل های اولیه ای که لخته های خون تشکیل می شوند در عروق عمیق پاها است. به این حالت ترومبوز ورید عمقی یا DVT هم می گویند، شما زمانی که یکی از پاهایتان به طور غیر طبیعی متورم تر از دیگری باشد متوجه آن خواهید شد. سایر علائم شامل درد در ناحیه پشت زانو که در لمس گرم احساس می شود، است. در نواحی دیگر هم علت اختلال در اکسیژن رسانی درد احساس خواهد شد.

آیا آزمایش های دیگری برای تعیین وجود لخته خون در دوران بارداری وجود دارد؟

در بسیاری از موارد پزشک با استفاده از سونوگرافی می تواند نواحی درگیر را مشاهده کند، اگر لخته خون در ریه ها باشد، پزشک می تواند سی تی اسکن مارپیچی انجام دهد.

چگونه به لخته خون در دوران بارداری مبتلا می شوید؟

تمامی زنان در خطر ایجاد لخته خون در دوران بارداری وجود دارند چرا که سطح استروژن به طور طبیعی در دوران بارداری افزایش می باید. اما آن هایی که روی تخت بستری هستند، مسافت های طولانی را با هواپیما یا اتومبیل پرواز می کنند، به طور مفرط چاق هستند یا استعداد ژنتیکی برای ایجاد این لخته ها را دارند همگی در خطر بالایی قرار دارند.

ایجاد لخته خون در دوران بارداری چه اثری در جنین خواهد گذاشت؟

بزرگ ترین خطری که لخته خون در دوران بارداری دارد این است که محل استقرارش کنده شده و به ریه ها مهاجرت کرده و موجب ایجاد وضعیت کشنده ای تحت عنوان امبولی ریوی شود. لخته خون در دوران بارداری می توانند برای نوزادتان نیز خطرناک باشند و این در صورتی است که در جفت تشکیل شوند که می توانند جریان خون را ترک کرده و به جفت وارد شوند.

بهترین راه برای درمان لخته خون در دوران بارداری چیست؟

اگر در طی بارداری لخته خون در شما ایجاد شده باشد، احتمالا دارویی که تجویز خواهد شد ضد انعقاد خواهد یود که از لخته شدن خون ممانعت به عمل می آورد، کمپرس گرم هم می تواند به درمان لخته خون در دوران بارداری که در نزدیکی سطح پوست باشد کمک کند.

برای پیشگیری از ایجاد لخته خون در دوران بارداری چه کارهایی می توان انجام داد؟

اگر به مسافرت های طولانی می روید (بیشتر از چند ساعت) هر ۲۰ دقیقه بلند شده و راه بروید ( احتمالا در همیی بازه زمانی نیاز به رفتن به توالت هم خواهید داشت که البته بستگی به این دارد که چقدر در مراحل انتهایی بارداری قرار داشته باشید).مقدار نمکی که در رژیم غذایی بارداری مصرف می کنید را کاهش دهید چرا که نمک زیاد باعث تورم پاهایتان می شود و سعی نکنید پاهایتان را به مدت طولانی به صورت ضربدری روی هم قرار دهید. اگر در خانه و روی تخت استراحت می کنید از بالشت زیر زانوهایتان استفاده نکنید و از پزشکتان بخواهید در مورد هر نوع نرمشی که خطر ایجاد لخته را کاهش می دهد به شما اطلاع رسانی کند.

عوارض ناشی از ترومبوز سیاهرگی عمقی به طور غیر طبیعی شامل این موارد است:
۱- درد
ترومبوز سیاهرگی عمقی در پاها در اغلب موارد با درد و ورم همراه هست. درد در این مورد ممکن است شدید یا کم باشد و به هنگام راه رفتن شدیدتر می شود.
۲- کبود شدن پوست
قسمتی از بدن که دچار عارضه ترومبوز سیاهرگی عمقی است، کبود می شود.
۳- تب
شخصی که مبتلا به ترومبوز سیاهرگی عمقی است به طور متناوب تب می کند و این بدان معناست که بیماری در حال پیشرفت است و باید هر چه سریعتر درمان شود.
۴- ورم کردن ساق پا
ورم کردن ساق پا یکی دیگر از نشانه های ابتلا به ترومبوز سیاهرگی عمقی است و نشان می دهد که بخش وسیعی از بدن آسیب دیده است. لذا بلافاصله باید برای بررسی علت ورم به پزشک مراجعه کرد. 

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *