جلوگیری از آپاندیسیت در نوجوانان

معرفی علائم آپاندیسیت در نوجوانان و بررسی روشهای درمانی آن

بدن شما سیستم پیچیده ای دارد. تا زمانیکه همه قسمت های آن به خوبی کار می کنند، عملکرد بدن در سطح مطلوب است. اما زمانیکه بخشی دچار اختلال شود، همه بدن تحت تاثیر قرار می گیرد. برای مثال آپاندیسیت. زائده آپاندیس یک اندام کوچک ابتدایی است که می تواند مشکلات زیادی ایجاد کند!

آپاندیسیت می تواند در هر فردی و هر سنی اتفاق بیفتد. دردی که با التهاب زائده آپاندیش همراه است می تواند حتی قوی ترین افراد را هم مغلوب کند. در موارد نادر، این مشکل حتی می تواند عوارض جدی به دنبال داشته باشد. به همین دلیل مهم است که آپاندیسیت را جدی بگیرید و به دنبال دریافت فوری کمک پزشکی باشید.

آپاندیسیت چیست؟

آپاندیس یک زائده کوچک است که در سمت راست پایین شکم قرار دارد. اغلب کارشناسان اعتقاد دارند که یک اندام ابتدایی است و امروز هیچ هدف کاربردی ندارد. اما بر طبق مطالعات جدید، آپاندیس ممکن برای تولید باکتری های خوب، و منظم نگه داشتن گوارش شما مفید باشد.

هر شکی که درباره عملکرد زائده آپاندیس باشد، همه کارشناسان روی یک نقطه اتفاق نظر دارند، اینکه التهاب آپاندیس اتفاق خوبی نیست. شرایطی که طی آن زائده آپاندیس دچار التهاب می شود آپاندیسیت نامیده می شود.همانطور که قبلاً ذکر شد، آپاندیسیت می تواند هر زمانی اتفاق بیفتد. اما افراد بین سن ۱۰ تا ۳۰ سال بیشترین قربانیان آن هستند. در حقیقت، نوجوانان بیشترین گروهی سنی در معرض بروز آپاندیسیت هستند.

آپاندیسیت چیست؟

علت آپاندیسیت در نوجوانان چیست؟

هنوز مشخص نیست که دقیقاً چه چیزی باعث بروز آپاندیسیت می شود. چیزی که بیشتر کارشناسان روی آن توافق دارند این است که آپاندیسیت ارثی است. اگر شما یا خانواده همسر شما دارای سابقه آپاندیسیت حاد هستند، فرزند نوجوان شما نیز در معرض آن است. سایر عواملی که می تواند موجب بروز آپاندیسیت شود شامل باکتری ها، ویروس ها، قارچ ها و انگل ها است. همه این میکروارگانیسم ها می تواند باعث عفونت و التهاب زائده آپاندیس شود. مشکلاتی مانند بیماری کرون نیز می تواند باعث بروز آپاندیسیت شود.

علائم اولیه آپاندیست در نوجوانان:

برخی علائم آپاندیسیت در نوجوانان شامل موارد زیر است:

  • درد: درد شایع ترین نشانه آپاندیسیت است. اگر فرزند شما از درد در شکم گلایه کرد که از وسط شکم به سمت راست پایین شکم می رود، احتمال دارد دچار التهاب آپاندیس باشد.
  • حالت تهوع و استفراغ: نوجوانانی که آپاندیس دارند همچنین ممکن است احساس تهوع و استفراغ داشته باشند.
  • یبوست: یبوست مزمن ناشی از مصرف فیبر پایین نیز یکی از علائم آپاندیسیت در نوجوانان است.
  • اسهال: اگر نوجوان شما دچار آپاندیسیت باشد، ممکن است اسهال شود.
  • تب: اگر شک دارید که فرزندتان آپاندیسیت دارید، مراقب تب او باشید.
  • حساسیت و تورم: حساسیت و تورم در سمت راست شکم یکی دیگر از علائم رایج آپاندیسیت است.
  • کاهش اشتها: یکی دیگر از علائم اولیه آپاندیسیت، کاهش اشتها است. اگر فرزند شما اشتهای خوبی برای غذا خوردن داشته است و اخیراً به طور ناگهانی دچار کاهش اشتها شده است، باید مراقب سلامتی او باشید.
  • بالا رفتن میزان گلبول های سفید: اگر گمان می کنید که نوجوان شما دچار آپاندیسیت شده است، او را برای آزمایش خون ببرید. نوجوانانی که زائده آپاندیس ملتهب دارند، میزان گلبول های سفید بیشتری در خون را دارند که نشان دهنده مبارزه بدن با عفونت است.

اگر شک دارید که فرزندتان آپاندیسیت دارد او را پیش پزشک ببرید. وقتی صحبت از آپاندیس می شود، زمان بسیار با ارزش است. ترکیدگی زائده آپاندیس می تواند عوارض زیادی برای بسیاری افراد ایجاد کند و در موارد شدید می تواند کشنده باشد.

چگونه آپاندیسیت در نوجوانان تشخیص داده می شود؟

چگونه آپاندیسیت در نوجوانان تشخیص داده می شود؟

برخی از اقداماتی که ممکن است برای تشخیص آپاندیسیت بکار برود، عبارتست از:

  • معاینه فیزیکی
  • بررسی سابقه پزشکی
  • آزمایش خون برای بررسی تعداد گلبول های سفید
  • آزمایش ادرار
  • سونوگرافی
  • سی تی اسکن
  • جراحی لاپاراسکوپی

چگونه آپاندیست در نوجوانان درمان می شود:

هنگامیکه پزشک مطمئن شد که نوجوان شما دچار آپاندیست است، ممکن است گزینه های درمانی زیر را توصیه کند:

  • جراحی: عمل جراحی رایج ترین گزینه برای درمان آپاندیسیت است. هر دو لاپاراسکوپی و عمل جراحی باز می تواند به درمان آپاندیس ملتهب کمک کند.
  • آنتی بیوتیک ها: بیشتر افراد فکر می کنند که برای درمان آپاندیسیت جراحی لازم است. اما این درست نیست! پزشکان بسیاری آپاندیسیت را با آنتی بیوتیک درمان می کنند.

برای جلوگیری از آپاندیسیت در نوجوانان چه کاری می توان انجام داد؟

اگر شما سابقه خانوادگی آپاندیسیت دارید، باید برخی از اقدامات را انجام دهید تا اطمینان یابید که فرزند نوجوان شما در امنیت است. در اینجا به برخی از تغییرات مفید در سبک زندگی اشاره می کنیم که می تواند در طولانی مدت به کاهش احتمال آپاندیسیت کمک کند:

  • غذا خوردن: البته غذا خوردن مهم است اما مهمتر از آن زمان غذا خوردن است! توجه داشته باشید که فرزند شما حتماً در ساعات منظم غذا بخورد. همچنین مهم است که فرزندتان غذا را به خوبی بجود و به آرامی قورت بدهد تا دستگاه گوارش سالمی داشته باشد.
  • نوشیدن: برای سالم بودن باید به میزان زیادی آب نوشید. پس از فرزند خود بخواهید در طول روز حداقل هشت لیوان آب بنوشید.
  • ورزش: آیا فرزند شما بیشتر وقت آزاد خود را جلوی تلویزیون می گذراند؟ او را تشویق به ورزش و فعالیت بدنی کنید.
  • دارو: اجازه ندهید که نوجوان شما از قرص های آسپرین و سایر قرص های ضد التهابی به شکل نادرستی استفاده کند. این قرص ها می توانند لایه داخلی دستگاه گوارش را تحریک کرده و باعث بروز آپاندیسیت شوند.
  • حرکات روده ای: بسیاری از نوجوانان آنقدر مشغول تفریحات خود می شوند که نیازشان به توالت رفتن را سرکوب می کنند.  به فرزند خود بیاموزید که چرا باید در سریعترین زمان ممکن به توالت برود. متوقف کردن حرکات روده ای می تواند به دستگاه گوارش نوجوان آسیب بزند.

معرفی علائم آپاندیسیت در نوجوانان و بررسی روشهای درمانی آن

آپاندیسیت می تواند باعث درد حاد شود و به سلامتی نوجوان شما صدمه بزند. بنابراین، اگر او از درد شکمی گلایه داشت، با پزشک تماس بگیرید. اگر درد در سمت راست شکم است، مراجعه حضوری به پزشک ضروری است. وقتی صحبت به آپاندیسیت می رسد، نمی توانید خیلی مراقب باشید. بنابراین خطر نکنید و به بیمارستان بروید.

آیا نوجوان شما آپاندیسیت داشته است؟ پزشک چه تجویزی ارائه داده است؟

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *