عسل و دارچین: یک درمان قدرتمند یا یک دروغ بزرگ و غیرمحتمل؟

عسل و دارچین دو ماده طبیعی با فواید متعدد سلامتی هستند. برخی از اشخاص ادعا می کنند که وقتی این دو ماده با هم ترکیب می شوند، تقریبا می توانند هر بیماری را درمان کنند. اگرچه برخی از شواهد نشان می دهند که هر یک از این مواد دارای برخی خواص دارویی هستند، اما باور برخی از ادعاها مربوط به ترکیب عسل و دارچین سخت به نظر می رسد. در این مقاله، فواید عسل و دارچین مورد بررسی قرار گرفته و حقایق را از باورهای غلط جدا می کند.

عسل و دارچین: مواد طبیعی برای سلامتی بهتر

عسل مایعی شیرین است که توسط زنبورها تولید می شود. این ماده قرن ها است که به عنوان غذا و دارو مورد بررسی قرار گرفته است. امروزه اکثرا از این ماده در آشپزی و پخت و پز یا به عنوان شیرین کننده در نوشیدنی ها استفاده می شود.

دارچین، ادویه ای است که از پوست درخت دارچین تهیه می شود. افراد دارچین را برداشت کرده و آن را خشک می کنند، که پیچ خورده و به چیزی که به طور معمول با نام «چوب دارچین» شناخته می شود، تبدیل می شود. می توانید دارچین را به صورت چوب دارچین، یا آسیاب شده به صورت پودر یا به عنوان عصاره خریداری کنید.

هم عسل و هم دارچین فواید سلامتی زیادی دارند. با این وجود، برخی تصور می کنند که ترکیب این دو ماده سودمندتر خواهد بود. در سال ۱۹۹۵، یک روزنامه نگار کانادایی، مقاله ای منتشر کرد که لیست طولانی از بیماری هایی که در صورت مخلوط عسل با دارچین قابل درمان بودند را نشان می داد. از آن پس، ادعاهای جسورانه در مورد ترکیب عسل و دارچین دو برابر شده است.

این دو ماده کاربرد درمانی زیادی دارند، اما همه ادعاها مربوط به ترکیب آن دو از لحاظ علمی تایید نشده است.

نتیجه: عسل و دارچین عناصری هستند که هر دو می توانند به عنوان غذا و دارو مورد استفاده قرار بگیرند. با این وجود، تمام ادعاها مربوط به ترکیب عسل و دارچین از لحاظ علمی تایید نشده است.

فواید دارچین با پشتوانه علمی

دارچین یک ادویه محبوب در آشپزی و پخت و پز است که همچنین به عنوان مکمل نیز می تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

دو نوع عمده دارچین وجود دارد:

دارچین کاسیا

این نوع دارچین که با نام «دارچین چینی» نیز شناخته می شود، محبوب ترین نوع دارچین در سوپرمارکت ها است. این دارچین ارزان قیمت تر بوده، اما کیفیت دارچین سیلان را ندارد.

دارچین سیلان

این نوع از دارچین همچنین با نام «دارچین واقعی» شناخته می شود. یافتن این نوع دارچین بسیار دشوارتر از دارچین کاسیا است و عطر و طعم نسبتا شیرینی دارد.

فواید سلامتی دارچین به ترکیبات فعال موجود در روغن اساسی آن مرتبط است. بیشترین ترکیب دارچینی که مورد مطالعه قرار گرفته است، «سینامالدهید» است. این ماده همان چیزی است که به دارچین عطر و طعم تند و معطر می بخشد.

در این قسمت، برخی از چشم گیرترین مزایای دارچین ذکر شده است:

ممکن است التهاب را کاهش دهد

التهاب طولانی مدت خطر ابتلا به بیماری های مزمن را افزایش می دهد. مطالعات نشان می دهد دارچین ممکن است به کاهش التهاب کمک کند.

ممکن است به درمان بیماری های عصبی کمک کند

چند مطالعه آزمایشگاهی نشان دادند که دارچین ممکن است به کند شدن پیشرفت پارکینسون و آلزایمر کمک کند. این نتایج باید در مطالعات انسانی تایید شود.

ممکن است از شما در برابر سرطان محافظت کند

چند مطالعه حیوانی و آزمایشگاهی دریافتند که دارچین به جلوگیری از رشد و تکثیر سلول های سرطانی کمک می کند. با این وجود، نیاز است تا این مطالعات توسط انسان تایید شود.

برخی همچنین اظهار داشتند که دارچین ممکن است یک درمان طبیعی برای درمان اختلال بیش فعالی کمبود توجه (ADHD)، سندرم روده تحریک پذیر (IBS)، سندرم پیش از قاعدگی (PMS)، سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) و مسمومیت غذایی باشد.

با این وجود، شواهد کافی برای تایید این ادعاها در دست نیست.

نتیجه: دارچین یکی از سالم ترین ادویه های جهان است. هر دو نوع دارچین دارای فواید سلامتی هستند، اما در صورتیکه قصد دارید دارچین را به طور مداوم مصرف کنید، دارچین سیلان انتخاب بهتری است.

فواید سلامتی تایید علمی شده عسل

عسل علاوه بر اینکه یک جایگزین سالم برای شکر است، کاربردهای دارویی مختلفی نیز دارد. با این وجود، لازم به ذکر است که همه انواع عسل با هم یکسان نیستند.

اکثر فواید عسل به ترکیبات فعال که بیشتر در عسل با کیفیت بالا و تصفیه نشده وجود دارد، مربوط می شود.

در این قسمت، برخی از فواید سلامتی عسل که از لحاظ علمی تایید شده اند، شرح داده شده است:

ممکن است یک مهارکننده موثر سرفه باشد

مطالعه ای نشان داد که عسل در برطرف کردن سرفه های شبانه از دکسترومتورفان که ترکیب فعال در اکثر شربت های سرفه است، موثرتر است. اما هنوز هم تحقیقات بیشتری در این خصوص نیاز است.

یک درمان قدرتمند برای زخم ها و سوختگی ها

با بررسی شش مطالعه، مشخص شد که استفاده از عسل بر روی پوست، یک درمان قدرتمند برای زخم ها است.

همچنین تصور می شود که عسل به عنوان یک کمک کننده به خواب، تقویت کننده حافظه، یک داروی مقوی تقویت کننده جنسی، و یک درمان برای عفونت های مخمر و یک راه طبیعی برای کاهش وجود پلاکت ها بر روی دندان ها است، اما این ادعاها توسط منابع علمی تایید نشده اند.

خواص ترکیب عسل و دارچین برای سلامتی

نتیجه: عسل دارای خواص درمانی بسیاری است که به ظرفیت آنتی اکسیدان و خواص ضد باکتریایی آن مربوط می شود.

هم عسل و هم دارچین ممکن است در بهبود برخی از بیماری ها مفید باشند

تئوری این است که اگر هم عسل و هم دارچین به تنهایی می توانند کمک کننده باشند، پس ترکیب آنها می تواند حتی تاثیر قوی تری داشته باشد.

آنچه مشخص است، این است که بین فواید سلامتی عسل و دارچین چندین شباهت وجود دارد. هر دو در موارد زیر سودمند هستند:

عسل و دارچین ممکن است خطر بیماری های قلبی را کاهش دهد.

مخلوطی از عسل و دارچین می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهد. این بدان دلیل است که چندین عامل را کاهش می دهند که در افزایش خطر بیماری های قلبی به طور بالقوه نقش داشته اند. این موارد شامل افزایش سطح تراکم کلسترول لیپوپروتئین «بد» (LDL) و سطح تری گلیسرید بالا می شود. فشار خون بالا و سطح پایین کلسترول لیپوپروتئین با تراکم بالا (HDL) از عوامل دیگری است که می تواند خطر بیماری قلبی را افزایش دهد.

جالب است که عسل و دارچین روی همه این موارد تاثیر می گذارد. مطالعات نشان می دهند که مصرف عسل میزان کلسترولLDL بد را بین ۶ تا ۱۱ درصد و تری گلیسرید را تا ۱۱ درصد کاهش می دهند. عسل همچنین ممکن است سطح کلسترول خوب «HDL» را تا ۲ درصد افزایش دهد.

یک متاآنالیز نشان داد که دوز مصرفی روزانه دارچین سطح کلی کلسترول را به میزان متوسط ۱۶ میلی گرم در دسی لیتر، سطح کلسترول «بد» را به میزان ۹ میلی گرم بر دسی لیتر و تری گلیسرید را به میزان ۳۰ میلی گرم بر دسی لیتر کاهش می دهد. همچنین میزان جزئی افزایش در سطح کلسترول «خوب» مشاهده می شود (منبع معتبر ۱۹).

اگرچه این مطالعات با هم بررسی نشده اند، اما دارچین و عسل هر کدام به طور جداگانه بررسی شده و مشخص شد که باعث کاهش متوسط فشار خون می شوند. با این وجود، این مطالعه بر روی حیوانات انجام شده است.

علاوه بر این، هر دو غذا سرشار از آنتی اکسیدان هستند که فواید زیادی برای قلب دارد. آنتی اکسیدان های پلی فنول باعث بهبود جریان خون به قلب و جلوگیری از لخته شدن خون می شوند و خطر حمله قلبی و سکته مغزی را کاهش می دهند.

عسل و دارچین ممکن است به جلوگیری از بیماری های قلبی کمک کنند، زیرا هر دو باعث کاهش التهاب می شوند. التهاب مزمن یک عامل اصلی در ایجاد بیماری های قلبی است.

ترکیب عسل و دارچین برای بهبود زخم ها مفید است

هم عسل و هم دارچین دارای خواص درمانی خوبی هستند که می تواند در هنگام استفاده از مخلوط بر روی پوست، برای درمان عفونت های پوستی مفید باشد.

عسل و دارچین هر دو توانایی مبارزه با باکتریها و کاهش التهاب را دارند. اینها دو عاملی هستند که هنگام بهبودی پوست بسیار مهم هستند.

عسلی که بر روی پوست اعمال شود، با موفقیت سوختگی را درمان می کند. این ماده همچنین می تواند زخم پا دیابتی را درمان کند که یک عارضه جدی بیماری دیابت است.

دارچین به دلیل داشتن خواص ضد باکتریایی قوی، می تواند در بهبود زخم ها فواید بیشتری داشته باشد.

زخم پا دیابتی همچنین خطر عفونی شدن با باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک را افزایش می دهد. یک مطالعه آزمایشگاهی نشان داد که روغن دارچین به محافظت در برابر باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک کمک می کند. با این وجود، این مطالعه، روغن دارچین را مورد بررسی قرار داده است که بسیار غلظت بالاتری در مقایسه با پودر دارچین یافته شده در فروشگاه های مواد غذایی دارد. هیچ مدرک علمی وجود ندارد که پودر دارچین نیز همین اثر را داشته باشد.

عسل و دارچین ممکن است برای بیماران دیابتی خوب باشد

به خوبی ثابت شده است که مصرف دارچین به طور مرتب برای بیماران دیابتی مفید است. همچنین ممکن است به جلوگیری از دیابت کمک کند.

مطالعات بیشماری نشان داده اند که دارچین میزان قند خون ناشتا در افراد دیابتی را کاهش می دهد.

یکی از روش هایی که دارچین سطح قند خون را پایین می آرود، به واسطه افزایش حساسیت به انسولین است. دارچین باعث می شود سلول ها نسبت به هورمون انسولین حساس تر باشند و به انتقال قند از خون به داخل سلول ها کمک می کند.

عسل همچنین دارای برخی از مزایای بالقوه برای برخی از افراد دیابتی است. مطالعات نشان داده اند که عسل نسبت به قند، تاثیر کمتری بر روی سطح قند خون دارد .

علاوه بر این، عسل ممکن است سطح کلسترول بد «LDL» و تری گلیسرید در افراد مبتلا به دیابت را کاهش دهد، که سطح کلسترول خوب «HDL» را افزایش می دهد.

عسل و دارچین ممکن است در مقایسه با شکر مصنوعی برای شیرین کردن چای، سالم تر باشند. با این وجود، عسل هنوز هم حاوی میزان زیادی کربوهیدرات است، بنابراین افراد مبتلا به دیابت باید در حد متوسط از آن استفاده کنند.

عسل و دارچین سرشار از آنتی اکسیدان هستند.

هم عسل و هم دارچین منابع خوبی از آنتی اکسیدان هستند که برای سلامتی تان فواید زیادی دارد.

آنتی اکسیدان ها موادی هستند که شما را از مولکول های ناپایدار به نام رادیکال های آزاد که می توانند به سلولهای شما آسیب برساند، محافظت می کنند.

عسل سرشار از آنتی اکسیدان فنل است، که با کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی مرتبط بوده است.

دارچین نیز یک منبع قدرتمند از انتی اکسیدان ها است. در مقایسه با سیر ادویه ها، دارچین از لخاظ محتوای آنتی اکسیدانی در صدر جدول قرار دارد.

مصرف عسل و دارچین در کنار هم می تواند دوز قوی از آنتی اکسیدان ها را برای شما فراهم کند.

نتیجه: برخی از بیماری ها وجود دارد که ترکیب عسل و دارچین ممکن است به درمانشان کمک کند. ترکیب آنها ممکن است سلامت قلب را بهبود ببخشد، زخم ها را درمان کرده و ممکن است برای افراد دیابتی مفید باشد.

ادعاهای تایید نشده در مورد دارچین و عسل

مفهوم ترکیب دو ماده قوی برای ایجاد حتی یک درمان قوی تر منطقی است. با این وجود، هیچ مطالعه مستقیمی نشان نداده است که ترکیب دارچین و عسل یک ماده معجزه آسایی تولید می کند که قادر به درمان چندین بیماری است.

علاوه بر این، بسیاری از کاربردهای درمانی پیشنهادی برای عسل و دارچین، از لحاظ علمی تایید نشده است. در این قسمت، برخی از ادعاهای محبوب اما تایید نشده علمی برای دارچین و عسل ارائه شده است:

می توانند با علائم آلرژی زا مبارزه کنند

برخی از مطالعات به منظور توانایی عسل برای کاهش علائم آلرژی انجام شده است، اما شواهد مربوطه ضعیف است.

عسل و دارچین می توانند سرماخوردگی را درمان کنند

عسل و دارچین خاصیت ضد باکتریایی خوبی دارند، اما اکثر سرماخوردگی ها در اثر ویروس ها اتفاق می افتند.

عسل و دارچین می توانند آکنه ها را درمان کنند

اگرچه خاصیت ضد باکتریایی هر دو ماده برای پوست های مستعد ابتلا به آکنه مفید است، اما مطالعات انجام شده اثر ترکیب این دو را برای درمان آکنه بررسی نکرده اند.

یک ابزار کاهش وزن طبیعی هستند

چندین مطالعه نشان می دهد که استفاده از عسل به جای شکر ممکن است کمک کند تا وزن کمتری اضافه کنید، اما هیچ مدرکی برای اثبات اینکه ترکیب عسل و دارچین با هم می تواند به کاهش وزن تان کمک کند، وجود ندارد.

مالیدن مخلوط عسل و دارچین بر روی مفاصل می تواند درد ورم مفاصل را تسکین دهد

عسل و دارچین باعث کاهش التهاب می شوند، اما هیچ مدرکی وجود ندارد که ثابت کند استفاده از این مواد غذایی روی پوست باعث کاهش التهاب در مفاصل شود.

عسل و دارچین می توانند مشکلات گوارشی را برطرف کنند

ادعاهایی وجود دارد مبنی بر اینکه عسل می تواند معده را پوشانده و هم عسل و هم دارچین در این ترکیب با عفونت ضد باکتریایی در روده مبارزه می کنند. با این وجود، هیچ تحقیقی از این مساله حمایت نمی کند.

نتیجه: عسل و دارچین هر دو برای سلامتی مفید هستند، اما هیچ مدرک علمی در دست نیست که ترکیب آنها با هم اثراتش را چندین برابر می کند.

نحوه استفاده از عسل و دارچین برای بهبود سلامتی

بهترین راه برای استفاده از عسل در رژیم غذایی، استفاده از آن به عنوان جایگزینی برای شکر است. مطمئن شوید که عسل تصفیه نشده خریداری می کنید، زیرا اکثر عسل های بسیار فرآوری شده که در قفسه های سوپرمارکت ها به فروش می رسند، بی فایده هستند.

از عسل با احتیاط استفاده کنید، زیرا هنوز قند آن به میزان زیادی بالا است- «کمتر» از شکر معمولی.

همچنین باید بدانید که دارچین حاوی ترکیبی به نام کومارین است که در دوزهای زیاد می تواند سمی باشد. میزان کومارین در دارچین کاسیا نسبت به دارچین سیلان بسیار بیشتر است.

بهتر است تا دارچین سیلان را خریداری کنید، اما اگر قصد استفاده از نوع کاسیا را دارید، مصرف روزانه خود را به نصف قاشق چایخوری (۰٫۵ تا ۲ گرم) محدود کنید. با خیال راحت می توانید روزانه ۱ قاشق چایخوری (حدود ۵ گرم) دارچین سیلان مصرف کنید.

برای استفاده از عسل و دارچین برای درمان عفونت پوستی، عسل را با مقدار کمی روغن دارچین مخلوط کرده و مستقیماً آن را روی پوست عفونی مالش دهید.

سخن آخر

عسل و دارچین را می توان خورد و یا بر روی پوست اعمال کرد. اگر می خواهید بیشترین فواید این مواد غذایی را دریافت کنید، عسل تصفیه نشده با کیفیت و دارچین سیلان خریداری کنید.

پیام اصلی متن

عسل و دارچین هر دو دارای خواص درمانی متعددی به صورت جداگانه هستند که بسیاری از آنها توسط علم تایید شده است. هر دو این ترکیبات به طور خاص برای سلامت قلب و بهبود عفونت ها مفید هستند. با این وجود، هیچ مدرک علمی وجود ندارد که نشان دهند ترکیب عسل و دارچین یک ماده معجره آسا تولید می کند.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.