خوردن شاهتوت در دوران بارداری

آیا خوردن شاهتوت در دوران بارداری مفید است یا مضر؟

شاهتوت یک میوه خوشمزه تابستانی با فواید سلامتی بیشماری است. اما آیا مصرف شاهتوت برای زنان باردار بی خطر است؟ یا آیا در بین میوه هایی قرار دارد که باید از مصرف آن در دوران بارداری به طور کامل اجتناب کرد؟ اگر به این مساله فکر می کنید که شاهتوت را به رژیم غذایی بارداری تان اضافه کنید، اما مطمئن نیستید که آیا این میوه در دسته غذاهای بی خطر برای بارداری قرار دارد یا خیر، پس باید به خواندن این مقاله ادامه دهید. در این مقاله در مورد هر چیزی که باید در مورد مصرف شاهتوت در دوران بارداری بدانید، صحبت خواهیم کرد.

آیا زنان باردار می توانند شاهتوت مصرف کنند؟

اگر این سوال برای شما پیش آمده که آیا شاهتوت برای بارداری مناسب است یا خیر، جواب بله است، می توانید کاملا بی خطر شاهتوت را در دوران بارداری تان مصرف کنید، زیرا شاهتوت در دسته رژیم غذایی بی خطر در دوران بارداری قرار دارد. با این وجود، حتما قبل از مصرف آن را به طور کامل بشوئید تا اثر هر گونه آلودگی، سموم دفع آفتاب و باکتری ها یا دیگر آلودگی ها پاک شود. دلیلش این است که همه این مواد می توانند باعث مسمومیت غذایی در دوران بارداری شوند و ممکن است باعث نقص در هنگام تولد کودک شوند. یک چیز مهم دیگر که باید به خاطر داشته باشید، این است که همیشه شاهتوت تازه مصرف کنید، زیرا ممکن است شاهتوت مانده باعث گرفتگی معده و مسمومیت غذایی شود.

مواد مغذی موجود در شاهتوت

شاهتوت حاوی کربوهیدارت، فیبر، قند، پروتئین، آهن و کلسیم است. شاهوت همچنین کالری پایینی داشته و منبع مناسبی از ویتامین های C و A و E و آنتی اکسیدان است.

فواید مصرف شاهتوت در دوران بارداری

شاهتوت دارای فواید بیشماری برای زنان باردار است که در ادامه توضیح داده شده است:

۱٫ به بهبود هضم کمک می کند

بارداری ممکن است بر هضم غذا تاثیر گذاشته و سیستم گوارش را دچار کندی کند. شاهتوت دارای میزان زیادی فیبر است که به حل مشکلات هضم در دوران بارداری کمک می کند.

۲٫ برای سلامت استخوان های کودک مفید است

وجود میزان قابل توجه کلسیم و منیزیم در شاهتوت، آن را برای استخوان های کودک بسیار مفید می کند و بنابراین اضافه کردن این میوه به رژیم غذایی دوران بارداری به شکل گیری استخوان های سالم کودک کمک می کند.

۳٫ مفید برای سلامت قلب

مصرف شاهتوت نه تنها به عملکرد صحیح قلب مادر کمک می کند، بلکه برای سلامت قلب جنین نیز مفید است. اگر زنی باردار به بیماری قلبی مادرزادی مبتلا باشد، مصرف شاهتوت می تواند خطر انتقال این بیماری به کودک را کاهش دهد.

۴٫ مفید برای بینایی

مصرف منظم شاهتوت نه تنها برای بهبود بینایی مادر مفید است، بلکه برای بهبود سلامت چشم کودک متولد نشده نیز مفید است.

۵٫ به جلوگیری از نقص در هنگام تولد نوزاد کمک می کند

شاهتوت سرشار از فولات است، که آن را تبدیل به یک میوه مفید برای پیشگیری از انواع نقص در هنگام تولد می کند. همچنین، باعث کاهش خطر سقط جنین در زنان باردار می شود.

مواد مغذی موجود در شاهتوت

۶٫ به جلوگیری از خونریزی بیش از حد کمک می کند

شاهتوت حاوی میزان مناسبی از ویتامین K است که به دلیل خاصیت لخته شدن خون برای جلوگیری از خونریزی بیش از حد در دوران بارداری مفید است.

۷٫ به عملکرد بهتر رگ های خونی کمک می کند

مصرف روزانه شاهتوت برای عملکرد مناسب رگ های خونی بسیار مفید است و در نتیجه به جریان خون مناسب در مادر و نوزاد کمک می کند.

۸٫ به مبارزه با سرطان کمک می کند

وجود ریزمغذی های بسیار زیاد در شاهتوت برای از بین بردن سلول های سرطانی بسیار موثر است و بنابراین از شما و کودک در برابر عواقب مهلک این بیماری محافظت می کند.

۹٫ پیشگیری از ابتلا به سرطان سینه و سرطان دهانه رحم

شاهتوت و عصاره آن به طور موثری از پیشرفت سرطان سینه و دهانه رحم جلوگیری کرده و عصاره اش موثرترین عامل برای کاهش رشد سلول های سرطانی محسوب می شود.

فواید مصرف شاهتوت در دوران بارداری

آیا شاهتوت می تواند مضر باشد؟

دقیقا مانند هر چیز دیگری که جوانب مثبت و منفی خود را دارد، همین مساله در مورد مصرف شاهتوت در دوران بارداری نیز صدق می کند. در این قسمت برخی از ضررهای مصرف شاهتوت در دوران بارداری توضیح داده شده است:

۱- شاهتوت در معرض آلودگی های مختلفی از جمله فضله پرندگان بر روی درخت قرار می گیرد که ممکن است آلوده به میکروب هایی مانند سالمونلا، ایکولای و انواع قارچ ها و ویروس ها شود.

۲- همچنین در تهیه این میوه از سموم دفع آفات استفاده می شود و از آنجایی که این میوه فاقد پوست است، این سموم مستقیما وارد گوشت میوه شده و در صورت عدم رعایت فاصله زمانی استفاده از سم و مصرف میوه، شخص را در معرض خطر انواع بیماری های کبدی و سرطان ها قرار می دهد.

۳- اگرچه مصرف شاهتوت در دوران بارداری کاملا بی خطر است، اما اگر از بیماری های پانکراتیت حاد یا دیسکینزی رنج می برید و یا اگر دچار عدم تحمل اگزالیک هستید، ایده خوبی است که از مصرف شاهتوت در دوران بارداری اجتناب کنید.

۴- ممکن است باعث بروز واکنش آلرژی زا در زنان باردار شود

۵- اگر مقدار زیادی شاهتوت مصرف کنید، ممکن است باعث اسهال شود.

دستور تهیه شاهتوت سالم

حتما برای جلوگیری از بروز هر گونه بیماری مرتبط با آلودگی میوه، شاهتوت را قبل از استفاده به خوبی بشوئید. می توانید شاهتوت را به شکل تازه، خشک شده، منجمد، دسر و در پودینگ یا سالاد و فرم های دیگر مصرف کنید. در این قسمت، چندین دستور تهیه شاهتوت در دوران بارداری ارائه شده است.

۱- دو قاشق غذاخوری برگ های شاهتوت خشک شده را در نیم لیتر آب داغ ریخته و دم کنید. می توانید روزی سه لیوان از این نوشیدنی را برای غلبه بر بیماری دیابت مصرف کنید.

۲- برای حل مشکل گاستریت، ۵۰ گرم شاهتوت را نیم ساعت قبل از غذا مصرف کنید.

۳- دو قاشق غذاخوری توت سیاه را می توان به مدت ۱۵ دقیقه در یک پیمانه آب داغ دم کرد.

سخن آخر

شاهتوت یک میوه مفید خوشمزه برای مصرف در دوران بارداری است. حتما قبل از مصرف این میوه، آن را به طور مناسب شست و شو دهید؛ زیرا ممکن است در تماس با فضله پرندگان موجود در درخت به انواع میکروب ها و قارچ ها و ویروس ها آلوده شود. همچنین قبل از افزودن این میوه به رژیم غذایی دوران بارداری تان، حتما با پزشک در این خصوص صحبت کنید.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *