عمل سزارین چقدر طول میکشه

مدت زمان عمل سزارین و اندازه طول برش سزارین

اگر به انتخاب خودتان و یا بنا به توصیه پزشک برای به دنیا آوردن فرزند خود می خواهید عمل سزارین انجام دهید، پس بهتر است کمی در رابطه مطالعه کنید تا بدانید که  عمل جراحی سزارین چقدر طول می کشد؟! اندازه برش سزارین چند سانت است؟، و خود را برای جراحی سزارین آماده کنید. در این مقاله ما از لحظه شروع عمل سزارین تا زمان بهبودی شما پس از عمل سزارین را به طور دقیق توضیح داده ایم و برای شما نکاتی که در این رابطه نیاز دارید را جمع آوری کرده ایم. ودر انتها یک فیلم از انجام عمل سزارین برای شما قرار داده ایم.

عمل سزارین چقدر طول میکشه؟

پاسخ مشاور:

جراحی سزارین در هفته ۳۹ بارداری باید صورت گیرد، مگر در مواقعی که جنین و یا مادر در خطر هستند که با تشخیص پزشک ممکن است زودتر اتفاق بی‌افتد. جراحی در حدود ۴۵ دقیقه تا ۱ ساعت به طول می‌انجامد. قبل از عمل جراحی، شما می‌توانید بیهوشی موضعی و یا عمومی داشته باشید. برای انجام عمل سزارین، جراح یک برش افقی در ناحیه پایین شکم ایجاد می‌کند و کودک در ۱۵ دقیقه اول جراحی از شکم مادر خارج می‌شود و زمان باقی‌مانده جهت بستن لایه‌های شکاف جراحی صرف می‌شود. این شکاف افقی بر روی پوست خواهد بود و عضلات شکمی بریده نخواهند شد، بلکه کنار زده می‌شوند و سپس بر روی رحم برش ایجاد می‌گردد و جنین از رحم خارج می‌شود. تمامی لایه‌های بریده شده با بخیه‌های قابل جذب دوخته خواهند شد. بعد از عمل جراحی حدود ۱ ساعت در واحد ریکاوری تحت نظر خواهید بود و سپس به بخش منتقل می‌شوید. معمولاً بعد از ۲۴ ساعت باید از بیمارستان ترخیص شوید.

مطلب پیشنهادی: مزایا و معایب زایمان طبیعی و سزارین؛ کدام بهتر است؟

پس از سزارين چه نوع مسكني دريافت مي كنم؟

اگر براي سزارين تحت بيهوشي عمومي قرار گرفته ايد و يا از طريق اپي دورال و اسپينال دوزهاي مرفين اضافي دريافت نمي كنيد. ممكن است به شما بلافاصله پس از جراحي تركيبات مخدر سيتميك تزريق شود. ممكن است هر چند ساعت داروي ضد درد بصورت تزريق يا شياف دريافت كنيد.
در هيچ شرايطي از اينكه درخواست مسكن كنيد خجالت نكشيد. شما نبايد در سكوت رنج ببريد و هر چه بيشتر صبر كنيد كنترل درد مشكل تر مي شود. بعلاوه، هر چه راحت تر و آرام تر باشيد شيردادن و براه افتادن براي خودتان آسان تر خواهد بود.

در اولين روزهاي پس از سزارين تا چه حد بهبودي حاصل مي شود؟

ممكن است بلافاصله پس از جراحي احساس گيجي و تهوع داشته باشيد. بسياري از مادران در سراسر بدن احساس خارش دارند بخصوص آنهايي كه از طريق اپي دورال يا اسپينال مواد مخدر دريافت كرده اند. در چنين صورتي به پزشك اطلاع دهيد تا داروي ضد خارش برايتان تجويز كند.
اگر بخواهيد نوزاد را شير دهيد مي توانيد در اولين فرصت ممكن اين كار را انجام دهيد. از پرستار بخواهيد كه به شما آموزش دهد چگونه در وضعيت خوابيده به پهلو به نوزاد شير دهيد.
ممكن است در محل برش سزارين احساس درد و بي حسي كنيد. محل برش ممكن است كمي برآمده و برجسته بوده و از رنگ پوست تان تيره تر باشد. عطسه، سرفه يا ساير فعاليت هايي كه در محل شكم فشار ايجاد نمايد، در روزهاي اول دردناك خواهد بود ولي روز به روز و رفته رفته بهتر خواهيد شد.
پرستار شما در ابتدا هر چند ساعت يكبار به بالين شما خواهد آمد كه وضع شما را كنترل كرده و به شما كمك نمايد. او علائم حياتي شما را كنترل مي كند، شكم شما را لمس مي كند تا ببيند آيا رحم سفت است و ميزان خونريزي واژن را بررسي مي كند. نظير هر زني كه به تازگي بچه اي بدنيا آورده است شما نيز داراي ترشحاتي از واژن خواهيد بود كه حاوي خون و بافت هاي اضافي كنده شده از حفره دروني رحم است. ممكن است اولين بار كه از جا برمي خيزيد مقداري زيادي از اين ترشحات خوني دفع شوند و تا ۳ يا ۴ روز اول به رنگ قرمز روشن خواهد بود.
همچنين پرستار به شما آموزش خواهد داد كه چگونه سرفه كنيد يا تمرينهاي منظم تنفس انجام دهيد تا مايعات جمع شده در ريه ها تخليه شود. اين امر در صورتيكه بيهوشي شما از نوع عمومي بوده باشد بسيار حائز اهميت است. (خطر ابتلا به پنوموني با اين عمل كاهش مي يابد). دقت كنيد كه هنگام سرفه (و نيز عطسه و خنده) دستها يا يك بالش روي محل زخم بگذاريد. اگر همه چيز روبراه باشد سرم و سوند ادراري در عرض ۱۲ ساعت پس از جراحي برداشته خواهد شد و شما به محض آنكه ميل به خوردن داشته باشيد مي توانيد غذا بخوريد.
در دو روز اول ممكن است از نفخ و تجمع گاز در شكم رنج ببريد. از آنجا كه حركات روده بعد از جراحي كند مي شود گاز در روده تجمع مي يابد. حركت كردن و راه رفتن به سيستم گوارشي كمك مي كند تا مجددا فعاليت خود را از سرگيرد. اگر ناراحتي شما زياد باشد پرستار به شما داروهاي ضد نفخ حاوي سايمتيكون مي دهد اين دارو باعث مي شود كه حباب هاي گاز راحت تر كنار يكديگر جمع شوند و گاز دفع شود. اما اگر باز هم دفع نداشتيد حتما اطلاع دهيد تا از خطرات احتمالي جلوگيري شود. مصرف سايمتيكون در دوران شير دهي بي خطر است.
احتمالا در روز جراحي و مسلما در روز بعد از آن به شما توصيه مي شود كه تخت را ترك كنيد. (با اين حال سعي نكنيد كه خودتان به تنهايي از تخت برخيزيد. براي اولين بار پرستار بايد در كنار شما باشد) هنگاميكه در تخت هستيد با حركت دادن و كشيدن ساق ها و چرخاندن مچ پا خون را در ساق پا به جريان بياندازيد. در روز دوم بايد با كمك همسرتان يا پرستار چند بار در اتاق قدم بزنيد. اين امر به گردش خون در بدن كمك مي كند، از تنبلي روده ها مي كاهد، و خطر لخته شدن خون را در ساق پا كاهش مي دهد. در ابتدا ممكن است حتي رفتن به دستشويي غير ممكن به نظر برسد ولي حركت كردن در بهبود شما اهميت خاصي دارد مي توانيد برنامه راه رفتن را طوري تنظيم كنيد كه پس از دريافت مسكن باشد تا درد كمتري احساس كنيد.
احتمالا در عرض ۷ تا ۱۰ روز بخيه ها را خواهند كشيد. اين عمل چند دقيقه بيشتر وقت نمي گيرد و شما تنها كمي احساس نيشگون گرفتن مي كنيد؛ ولي درد ندارد.

مطلب پیشنهادی: بهترین حالات خواب بعد از سزارین: روش های خوابیدن پس از عمل سزارین

مدت زمان عمل سزارین

در اولين روزهاي پس از مرخص شدن از بيمارستان تا چه حد بهبودي حاصل مي شود؟

پس از ترك بيمارستان به كمك زيادي نياز خواهيد داشت. اگر تاكنون كسي پيشنهاد كمك به شما نكرده است از همسر خود، بستگان و يا دوستان تقاضاي كمك كنيد.
انتظار نداشته باشيد كه به محض رسيدن به منزل، مسكن را كنار بگذاريد. ممكن است تا يك هفته پس از جراحي نيز به مسكن نياز داشته باشيد. (اگر خودتان نوزاد را شير مي دهيد از مصرف آسپرين يا داروهاي حاوي استيل سالسيليك اسيد بپرهيزيد).
ميزان مصرف مايعات را بيافزائيد تا دچار يبوست نشويد. محل زخم روز به روز بهتر خواهد شد. با اين حال ممكن است تا چندين هفته حساس باشد. در صورتيكه در محل زخم علائم عفونت از جمله گرمي، قرمزي يا ورم وجود داشته و يا زخم ترشح دارد، درد بدتر شده و يا درد ناگهاني آغاز شده است، و نيز اگر تب داريد (حتي اگر زخم خوب شده است) فورا به پزشك مراجعه كنيد.
خونريزي و ترشح از واژن بايد رفته رفته كم شود و البته ممكن است تا ۶ هفته ادامه يابد. ترشح تدريجا به رنگ قرمز روشن و سپس صورتي و پس از آن زرد مايل به سفيد تغيير مي كند. اگر خونريزي نظير قاعدگي بيشتر از ۴ روز اول پس از زايمان ادامه يابد و يا بعد از كاهش، مجددا افزايش پيدا كند به پزشك خود مراجعه كنيد.

مطلب مفید: چند ساعت بعد از سزارین غذا بخوریم؟!

بعد از عمل سزارین تا چه حد ميتوانم فعال باشم؟

وقتي به منزل مي رويد استراحت كافي برايتان لازم است؛ با اين حال بايد بطور منظم از جا برخاسته و حركت كنيد. راه رفتن پديده بهبود را تسريع كرده و به پيشگيري از عوارضي نظير لخته شدن خون كمك مي كند، ولي نبايد فعاليت بيش از حد باشد. از فعاليت آهسته شروع كنيد و رفته رفته به ميزان آن بيافزائيد. از آنجائيكه در حال بهبود از يك عمل جراحي شكمي بزرگ هستيد عضلات شكم شما تا مدتي درد خواهند داشت؛ سخت نگيريد و از بلند كردن چيزهاي سنگين تر از وزن نوزاد تا ۸ هفته بپرهيزيد.
درعرض ۶ تا ۸ هفته شما قادر خواهيد بود كه به ميزان متوسطي فعاليت كنيد ولي براي تمرينات بيشتر تا وقتي كه پزشك به شما اجازه نداده صبر كنيد. ممكن است چندين ماه طول بكشد تا شما به حالت قبل بازگرديد. درعرض ۴ تا ۶ هفته و با صلاحديد پزشك مي توانيد مقاربت جنسي را آغاز كنيد.

مطلب پیشنهادی: استحمام بعد از سزارین

محل برش عمل سزارین چه شكلي دارد؟

در ابتدا جاي زخم اندكي برجسته و بالا آمده است و رنگي تيره تر از پوست طبيعي خودتان دارد ولي در عرض ۶ هفته پس از جراحي كاملا كوچك مي شود. طول برش سزارين ۱۰ تا ۱۵ سانتيمتر است و حدود ۳ ميليمتر عرض دارد. با گذشت زمان رنگ زخم برش سزارين به رنگ پوستتان نزديك تر مي شود و عرض آن نيز به نصف ميزان قبل تقليل مي يابد.
برش سزارين معمولا در قسمت پايين شكم قرار دارد. محل زخم تدريجا با موهاي زهار پوشانده مي شود و احتمالا خيلي پايين تر از دور كمر لباس زير يا بيكيني قرار مي گيرد. هنگام بهبود ممكن است خارش نيز داشته باشد.

بعد از عمل سزارین احساسات من چگونه خواهد بود؟

پس از سزارين مادران احساسات كاملا متفاوتي دارند. ممكن است اگر دوست داشتيد كه با زايمان طبيعي نوزاد را بدنيا آوريد، با انجام سزارين كمي نااميد شويد. شايد هم اصلا به نوع بدنيا آوردن نوزاد اهميت نمي داديد. بخصوص اگر بارداري همراه با عارضه داشتيد و يا نگران سلامت نوزاد بوديد. بعضي از خانمها كه بعد از طي كردن دردهاي زايمان به مدت طولاني، سزارين مي شوند احساس آرامش مي كنند در حاليكه عده اي ديگر ممكن است از اينكه نهايتا پس از ساعتها درد كشيدن سزارين شده اند ناراحت شوند. بعضي از مادران ابراز مي دارند كه احساس مي كنند سرشان كلاه رفته است كه سزارين شده اند بخصوص اگر در كلاسهاي زايمان شركت كرده باشند. برخي ديگر مي گويند كه احساس مي كنند از ساير خانمها كمترند زيرا به سزارين احتياج داشته اند. وجود چنين احساساتي شايع است و رهايي از آن مشكل است و اگر شما نيز چنين احساسي داريد ممكن است مدتها طول بكشد تا بتوانيد با نوع زايماني كه متفاوت از آن چيزي بوده كه در دوران بارداري انتظارش را داشته ايد كنار بياييد.
ممكن است دانستن اين امر كه تولد نوزاد براي بسياري از خانم ها – خواه طبيعي و خواه از طريق سزارين – بسيار با آنچه انتظارش را داشته اند متفاوت بوده است، به شما كمك كند.
اگر شما در واقعيت لزوم انجام جراحي شك داريد با پزشك خود در اين زمينه صحبت كنيد و از او بخواهيد تا علت اين تصميم را برايتان توضيح دهد. بخاطر داشته باشيد كه شما ممكن است طيفي از احساسات گوناگون را نظير ساير مادران در دوران پس از زايمان تجربه كنيد. بدون در نظر گرفتن نوع زايمان، افسردگي پس از زايمان شايع است خواه پس از زايمان طبيعي و خواه پس از سزارين. اگر شما واقعا احساس اندوه داريد نزد مشاور يا روانپزشك برويد. ممكن است به افسردگي پس از زايمان دچار شده باشيد.

بیش از ۹۰% از اعمال جراحی سزارین، بدون هیچ‌گونه مشکلی انجام می‌شود ولی ۱۰% از این عمل‌ها پیچیده و مشکل خواهند بود که گاهی به علت مشکلاتی که جنین دارد و یا مشکلات مربوط به رحم و یا جفت است. بسیاری از این مشکلات را جراح، یا در هنگام عمل جراحی و یا بعد از آن با آن‌ها مواجه می‌شود. بر همین اساس انتخاب یک پزشک حاذق که آموزش‌های صحیح دیده باشد و تجربه و توانایی کافی برای کمک به مادر و جنین را در این شرایط خاص داشته باشد و قادر باشد از این مشکلات احتمالی جلوگیری کند، بسیار پر اهمیت است.

فیلم عمل جراحی سزارین

اشتراک‌گذاری
یک پینگ
  1. پینگ‌بک: خوب شدن بعد از عمل سزارین چقدر طول می کشد؟ + توصیه های مهم | مطالب جدید و جالب

یک نظر
  1. سلام
    اینکه قصابیه
    کسی میدونه بهترین بیمارستان برای زایمان در آب کجاست؟ در تهران یا کرج

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *