شیاف بعد از آی یو آی

شیاف پروژسترون بعد از IUI، چرا تجویز می شود؟!

من ۱۱ روز پیش آی یو آی شدم و دکترم ۱۷ تا شیاف پروژسترون نوشت سوالم اینه که وقتی شیاف رو تموم کنم آیا پریود میشم یعنی شیاف پروژسترون مثل آمپول و قرص پروژسترون عمل میکنه یانه؟؟ چون من طبیعی پریود نمیشم فقط باقرص پروژسترون میشم. چرا این همه شیاف بعد از آی یو آی تجویز میشه؟، اثر شیاف پروژسترون بعد از iui چیست؟

دلیل تجویز شیاف بعد از آی یو آی

پاسخ مشاور نی نی نما: 

اگر باردار شده باشید خیر پریود نمی شوید. شیاف پروژسترون مانع سقط جنین در اوایل بارداری می شود و به شما کمک می کند که iui موفقی داشته باشید. پروژسترون بر روی رحم تاثیر گذاشته و در آماده کردن تخمک های بارور شده برای کاشت کمک می کند. اما اگر آی یو آی موفق نبود حدود یک هفته تا ۱۰ روز بعد از قطع شیاف پروژسترون قاعدگی اتفاق می افتد.

مطلب پیشنهادی: آیا IUI روش مناسبی برای تعیین جنسیت است؟!

فواید شیاف پروژسترون بعد از ای یو ای

شیاف پروژسترون بعد از iui مانع سقط جنین می شود.

یکی از کاربردهای مهم شیاف پروژسترون تقویت باروری و جلوگیری از سقط جنین در زنانی است که در روند درمان ناباروری قرار دارند. در روز بارورسازی تخمک، خانم باید استعمال این شیاف را آغاز کند و اگر بارداری رخ داد، باید مصرف آن را تا ۳۸ روز ادامه دهد که رشد جفت کامل شود. ادامۀ مصرف این دارو، با صلاحدید و طبق دستور پزشک، می‌تواند در تقویت بارداری و جلوگیری از سقط جنین بسیار مؤثر باشد.

شیاف‌های سیکلوژست را می‌توان در مقعد یا در واژن قرار داد که پس از ذوب از طریق رگ‌های متعدد این دو ناحیه جذب شوند. البته، در صورت تجویز برای تقویت بارداری و جلوگیری از سقط جنین، شیاف سیکلوژست حتماً باید به صورت واژینال استفاده شود.

پروژسترون از جمله هورمون‌های ضروری برای سیستم تولید مثل است و سطح آن در مقاطع مختلف سیکل قاعدگی، متغیر است. بعد از تخمک گذاری، اگر بارداری رخ ندهد، پیش از آغاز پریود بعدی، سطح پروژسترون در خون کاهش می‌یابد. استفاده از شیاف پروژسترون ۱۲ تا ۱۴ روز شروع خونریزی قاعدگی، از جمله روش‌های کاهش علائم سندرم پیش از قاعدگی (PMS) است که پزشکان، با در نظر گرفتن شرایط بیمار، می‌توانند آن را تجویز کنند. البته هنوز ارتباط بین کاهش سطح پروژسترون خون و بروز علائم سندرم پیش از قاعدگی ارتباط مستقیمی به اثبات نرسیده است و مشخص نیست این درمان چگونه باعث تخفیف علائم این سندرم می‌شود.

یکی از روش های درمان ناباروری لقاح مصنوعی به روش IUI است. این روش را می توان به تنهایی یا به همراه سایر روشها برای درمان استفاده کرد. برای درمان ناباروری به متخصص زنان غرب تهران مراجعه کنید.

مطلبب پیشنهادی: تغذیه بعد از آی یو آی | باید و نباید های تغذیه بعد از IUI

اثر شیاف پروژسترون بعد از iui

علل درمان ناباروری با روش IUI

درمان ناباروری به روش IUIدر مردان و زنان متفاوت است . مهم ترین علل درمان در مردان به شرح ذیل است:

  • کم بودن تعداد اسپرم
  • عدم یا کم بودن تحرک اسپرم
  • انجام برخی جراحی در مردان که به سیستم باروری آسیب می زند.
  • اختلال در انزال از جمله رتروگراد( انزال رو به عقب)
  • بیماری های سیستمیک مانند دیابت
  • مشکلات جنسی

زنان به دلایلی از جمله موارد ذیل از این روش استفاده می کنند:

  • انجام تست PCT بعد از رابطه جنسی
  • تنگ شدن بیش از حد دهانه رحم در اثر انجماد یا سوختن زخم در این ناحیه
  • مشکلات جنسی مانند واژینیسموس

شرایط ضروری برای درمان از طریق IUI

۱٫ باز بودن لوله های رحمی
۲٫ اسپرم به میزان کافی باشد ( ۵ میلیون اسپرم در میلی لیتر)

آیا درمان به وسیله IUI درد دارد؟

انجام این روش مانند انجام تست پاپ اسمیر است. در هنگام انجام IUI فرد هیچ دردی را احساس نمی کند. فقط امکان درد کمی در ناحیه تحتانی شکم به دلیل ورود اسپرم و استفاده از برخی داروها برای فرد ایجاد شود .

درصد موفقیت در IUI

IUI دارای شامل چند دوره درمان است که امکان موفقیت در هر دوره به شرایطی از جمله وضعیت اسپرم، تخمک و محیط شیمیایی رحم ، ضخامت آندومتریوز دارد. طبق مطالعات انجام شده میانگین موفقیت در انجام IUI حدودا ۳۰ درصد است.

اقدامات لازم برای موفقیت IUI

موفقیت IUI به عوامل بسیاری بستگی دارد و بخشی از آن مربوط به نوع درمان و پزشک متخصص است. اما با انجام اقداماتی می توان شرایطی فراهم کرد تا درصدموفقیت IUI افزایش یابد که شامل موارد ذیل است:

۱٫ رژیم غذایی مناسب
۲٫ انجام فعالیتهای ورزشی و داشتن تحرک
۳٫ عدم استفاده از سیگار
۴٫ عدم مصرف الکل
۵٫ کاهش میزان مصرف کافئین
۶٫ وزن مناسب
۷٫ اجتناب از استرس و اضطراب
۸٫ عدم قرار گیری در معرض مواد شیمیایی
۹٫ عدم استحمام با آب داغ (برای آقایان زیرا اسپرم ها را تحت تاثیر قرار می دهد)
۱۰٫ عدم پوشیدن لباس تنگ ( مردان)
۱۱٫ عدم استفاده از آنتی بیوتیک ها بدون تجویز پزشک (برای مردان)

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *