سونوگرافی سه بعدی و تشخیص جنسیت/ احتمال خطا در سونوگرافی سه بعدی

سلام من برای تشخیص جنسیت زودتر جنین می خوام سونوگرافی ۳ بعدی برم؟ اشکالی نداره؟ آیا احتمال خطا در تعیین جنسیت با سونوگرافی ۳ بعدی وجود دارد؟!!!!

پاسخ مشاور:

بهترین زمان برای انجام سونوگرافی ۲ بعدی تشخیص جنسیت جنین هفته ۱۶ تا ۲۰ بارداری است و هیچ نیازی به سونوگرافی ۳ بعدی نیست. این نوع سونوگرافی با تجویز پزشک در ۳ ماهه دوم بارداری برای تشخیص ناهنجاریهای جنین انجام می شود و دقت آن از سونوگرافی معمولی بالاتر است اما عوارض آن هم بیشتر است.

***

جنسیت جنین شما از همان ابتدا تعیین می گردد. اما در زمان ارتقا و تکامل جنین اولیه، شما نمی توانید بین دختر و پسر بودن تشخیص دهید.

همه جنین ها داری جوانه کوچک یا متورمی هستند. در صورتی که شما پسر داشته باشید، تستسترون شروع به تولید شدن در هفته هفتم می کند. این امر منجر به رشد جوانه و تبدیل به آلت تناسلی می شود. در دختران حفره ژنیتال منجر به شکل گیری کلیتروس و لیبیا می شود.

این فرایندی تدریجی است و مشاهده نمودن هرگونه تفاوتی تنها از هفته ۱۱ام قابل مشاهده است. وقتی که همه کودکان چسبیده اند تعیین نمودن جنسیت جنین در سه ماهه اول بارداری را دشوار می سازد.

در اسکن مربوط به هفته بیستم بارداری به راحتی می توان به جنسیت جنین پی برد و متخصص سونوگرافی و پزشک می تواند به راحتی آن را تشخیص دهد. در پسرها حفره به سمت بالا رشد می کند و زاویه بیش از ۳۰ درجه از نخاع هست. در دخترها به صورت افقی نسبت به بدن هست و زاویه کمتر از ۳۰ درجه هست.

تفاوت بین دختر و پسر در این مرحله نسبتا مشخص هست، و پیشرفت بارداری نیز کاملا مشخص هست. اسکن مربوط به سه ماهه سوم بارداری معمولا می تواند جنسیت را نشان دهند در صورتی که

مقدار زیا دی مایع آمینوتیک در اطراف کودک شما باشد.
پاهای کودک به سمت شکم خم نشده باشد.
کودک شما به پشت و کمر دراز کشیده باشد.

پسرها به احتمال بیشتری در مقایسه با دخترها شناسایی می گردند. بنابراین به طور کلی در ابتدای هفته چهاردهم این اتفاق بیشتر رخ می دهد.

همان گونه که در ابتدا گفته شد تعیین جنسیت زود هنگام و خطا در آن ممکن است گاهی تاسف بار باشد.

اسکن های سه بعدی و چهار بعدی اطلاعات بیشتری در مورد اختلالات شناخته شده فرهم می کنند. به دلیل این که این اسکن ها می تواند جزئیات بیشتری را از زوایای مختلف نشان دهند، از این رو آنها می توانند برای تشخیص شکاف کام کمک نمایند. این کار می تواند به پزشکان جهت برناامه ریزی برای درمان قبل از تولد کمک نماید.

اسکن نمودن سه بعدی نیز می تواند برای بررسی قلب و بقیه اندام های داخلی مفید باشد. در نتیجه برخی از واحدهای درمانی جنین از اسکن های سه بعدی استفاده می کنند اما این کار وقتی ااست که آنها از نظر درمانی و پزشکی این کار را ضروری بدانند.

هیچ گونه شواهدی وجود ندارد که پیشنهاد کند که اسکن ها ایمن نیستند و برخی از مادران یه آن اطمینان دارند. با این وجود هیچ نوع اسکن اولتراسوندی نباید بدون حضور فرد آموزش دیده صورت گیرد و بهتر است این کار در کوتاه ترین زمان و با کمترین شدت در صورت امکان صورت گیرد.

در صورتی که شما تصمیم بگیرید که اسکن سه یا چهار بعدی داشته باشید، بهترین زمان بین هفته ۲۶ ام تا ۳۰ ام بارداری است.

قبل از هفته ۲۶ ام نوزاد شما چربی بسیار کمی در زیر پوستش دارد، بنابراین استخوان های صورتش از این طریق نشان داده می شود. بعد از هفته سی ام، سر نوزاد شما ممکن است که در لگن تان جای گیرد، بنابراین شما ممکن نیست که قادر باشید تا سرش را ببینید.

 اگر جفت در مقابل رحم قرار داشته باشد به آن جفت قدامی گفته می شود، در این حالت شما بهترین تصاویر را از نوزادتان دارید در صورتی که تا هفته ۲۸ ام صبر کنید.

این مساله طبیعی است که شما دوست دارید صورت نوزادتان را در اسکن ببینید. اما این کار گاهی اوقات ممکن نیست و بستگی به نحوه قرارگیری آن دارد.

اگر او به سمت بیرون قرار گرفته باشد و مایع آمنیوتیک خوبی در اطراف صورتش باشد در این صورت شما قادر به دیدن صورت او به صورت مشخص هستید. اما در صورتی که صورت او رو به روی کمرتان باشد، در این صورت سر او از لگن خاصره شما دوراست و یا این که مایع زیادی در اطراف آن نیست، شما آن را نخواهید دید. همین امر در صورتی نیز رخ می دهد که چربی صورت خیلی زیاد باشد.

فرد متخصص سونوگرافی ممکن است از شما بخواهد قدم بزنید یا این که هفته بعد مجددا مراجعه کنید شاید جنین حرکت کرده و موقعیت بهتری داشته باشد. اگر نمی توانید چهره نوزاد را به خوبی ببینید، شما ممکن است قادر باشید تا به جای آن انگشتان دست و پا را ببینید.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *