سقط جنین بعد از ای وی اف/ چه زمانی دوباره اقدام به IVF کنم؟

سلام من ۳۲سال هستم بعد ۱۴سال نازایی باروش IVF دوقلوها دارشدم. ولی متاسفانه درهفته ۱۷به دلیل پاره شدن یکی از کیسه اب هایم مجبور به زایمان شدم و به دلیل باقی موندن جفت مجبور به کورتاژ شدم خواستم بدونم از کی میتونم برای کاشت جنین مجدد اقدام کنم؟

پاسخ مشاور نی نی نما:

سلام باید زیر نظر پزشک کلینیک تخصصی ناباروری باشید تا در صورت داشتن شرایط و وضعیت جسمانی نرمال از ۳ ماه دیگر شروع به مصرف دارو کنید.

 برخی از مشکلاتی که ممکن است زنان بعد از سقط جنین و برای بارداری بعدی با آن روبه‌رو شوند عبارتند از:

آسیب به رحم و لوله‌های فالوپ: عمل جراحی که در داخل رحم انجام می‌شود، مربوط به سقط جنین باشد یا جراحی‌های دیگر، ممکن است باعث ایجاد زخمی شود که بارداری را با مشکل مواجه می‌کند، به خصوص اگر زخم در نزدیکی لوله‌های رحم باشد. آسیب به لوله‌های رحم ممکن است باعث مشکل باروری در زن شود، اگرچه این مشکل قابل درمان است.

ضعیف شدن یا نارسایی دهانۀ رحم: هر روشی که با فشار به دهانۀ رحم باعث اتساع و باز شدن آن شود، ممکن است ضعف دهانۀ رحم را در پی داشته باشد، به خصوص اگر این اتفاق بیشتر از یک بار رخ دهد. پزشکان می‌توانند با انجام یک جراحی ساده به بسته ماندن آن در دوران بارداری کمک کنند، بنابراین این موضوع مهمی است که پزشک به سابقۀ کامل بیمار دسترسی داشته باشد.

راهکارهایی برای بارداری مجدد بعد از سقط جنین
مطالعات علمی، رابطه‌ای بین ناباروری و سقط جنین نشان نمی‌دهد. با این حال مادرانی که سابقۀ سقط جنین دارند، تا زمان بهبودی کامل بدن بعد از سقط و از بین رفتن عوارض آن، به احتمال زیاد با مشکلاتی در رابطه با باروری روبه‌رو خواهند شد. به طور میانگین، زوج‌ها یک سال پس از سقط جنین مجدداً باردار می‌شوند. با این حال استفاده از برخی روش‌های زیر می‌تواند احتمال بارداری آنها را افزایش دهد:

کنترل تخمک‌گذاری: دانستن زمان دقیق تخمک‌گذاری به طور چشمگیری احتمال بارداری را افزایش می‌دهد. بسیاری از زنانی که چرخۀ عادت ماهانۀ منظمی دارند، ۱۴ روز قبل از موعد عادت ماهانۀ خود تخمک‌گذاری می‌کنند، هرچند این زمان می‌تواند چند روز جابه‌جا شود. شما می‌توانید با یادداشت کردن زمان چرخۀ عادت ماهانه با دقت بیشتری روز تخمک‌گذاری را پیش‌بینی کنید.

اصلاح شیوه و سبک زندگی: سیگار کشیدن، مصرف مواد مخدر، چاقی و تغذیۀ نامناسب پیش از بارداری می‌تواند بر باروری زنان تأثیر بگذارد. تغییر عادت‌های ناسالم می‌تواند احتمال باروری را بیشتر کند.

مراجعه به متخصص: اگر زوجی بعد از ۱۲ ماه قادر به باروری نبودند، باید حتماً برای مشاوره با یک متخصص باروری اقدام کنند. روش‌های درمانی ممکن است شامل استفاده از داروهای باروری یا بهره‌گیری از تکنیک‌های باروری مانند تلقیح داخل رحمی اسپرم یا IUI و لقاح خارج از رحم یا IVF باشد.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *