سرگیجه بارداری از کی شروع میشه؟!

سرگیجه بارداری از هفته ششم بارداری آغاز می شود…

آیا سرگیجه از علایم بارداری است؟ و از کی شروع میشه؟

در بدن برخی از زنان، احساس سرگیجه از هفته ششم دوران بارداری، یعنی در سه ماهه اول بارداری شروع می‌شود. در بعضی موارد، برخی از زنان در سه ماهه دوم بارداری و سه ماهه سوم بارداری این مشکل را تجربه می‌کنند، زیرا حجم و اندازه رحم مادران حامله در حال افزایش بوده و فشار خون روی عروق خونی این افراد در سطح بالایی قرار دارد.

آیا سرگیجه از علائم بارداری محسوب می‌شود؟
 بله بروز مشکل سرگیجه در اوایل دوران بارداری زنان، بسیار رایج بوده و به علت حالت تهوع و ویار صبحگاهی رخ می‌دهد. در واقع، این حالات باعث افت قند خون مادر باردار شده و از دست دادن اشتها را در این خانم‌ها به دنبال دارد؛ همه این شرایط، در نهایت سبب شدت یافتن مشکل سرگیجه در زنان باردار خواهد شد.

علل رایج سرگیجه در بارداری چیست؟
به یاد داشته باشید که علل بروز مشکل سرگیجه در دوران بارداری زنان، به مراحل مختل حاملگی بستگی دارد؛ این مشکل می‌تواند تغییرات جدی را در بدن زنان حامله به دنبال داشته باشد. در طول سه ماهه اول از دوران بارداری، روی دادن تغییرات هورمونی در بدن مادر، دیواره عروق خونی او را گسترش داده؛ موجب کاهش فشار خون در بدن او و بروز مشکل سرگیجه می‌شود. البته، لازم است بدانید که ویار صبحگاهی شدید نیز موجب بروز احساس ضعف و حالت سرگیجه در زنان حامله خواهد شد، زیرا بدن مادران باردار نمی‌تواند مواد غذایی یا مایعات موجود در خود را به طور کامل حفظ کند. در طی سه ماهه دوم و سوم از دوران بارداری نیز حجم خون در بدن مادر، با رشد جنین، ۳۰ درصد افزایش یافته؛ این شرایط موجب افزایش فشار خون مادران حامله می‌شود که مشکل سرگیجه را در بدن این افراد به دنبال خواهد داشت.

دلایل دیگری که موجب بروز احساس سرگیجه در ۹ ماه دوران بارداری زنان می‌شوند، عبارتند از:

مواجه شدن مادران حامله با مشکل کم‌آبی و کمبود مواد غذایی
ایجاد گرمای بیش از حد در بدن زنان باردار
کاهش قند خون مادر باردار به دلیل مبتلا شدن به بیماری دیابت بارداری
مبتلا شدن زنان حامله به بیماری پره‌اکلامپسی که ممکن است در اواخر دوران بارداری رخ دهد
علاوه بر این موارد، خوابیدن مادر باردار بر روی پشت بدن، به مدت طولانی نیز باعث ایجاد فشار بیش از حد بر روی رگ‌های خونی او که حامل خون از سمت پایین بدن به قلب هستند، شده؛ این روند باعث بروز اختلال در روند گردش خون بهینه در بدن او شده و مشکل سرگیجه را به دنبال خواهد داشت. همچنین، هموگلوبین خون بدن زنان باردار که مسئول تأمین اکسیژن مورد نیاز سلول‌های خونی بدن می‌باشد، ممکن است با مشکلاتی روبرو شود؛ این شرایط، باعث بروز مشکل کم‌خونی در بدن مادران باردار شده و احساس ضعف یا سرگیجه را ایجاد خواهد نمود.

خانمهای باردار، احساس سرگیجه را در چه شکل‌هایی تجربه می‌کنند؟
 جالب است بدانید که برخی از زنان حامله، حالت سرگیجه را که با ضعف بدنی شدید همراه است، تجربه می‌کنند؛ در حالی که برخی دیگر از این زنان با احساس ناخوشایندی مانند چرخیدن اتاق به دور سر خود روبرو می‌شوند. علاوه بر این موارد، بعضی از زنان باردار نیز تغییرات بصری مانند احساس سقوط، از دست دادن تعادل بدن یا دیدن ستاره‌ها را در دوره‌های مختلف از حاملگی خود تجربه می‌کنند.

منبع خبر : mamanam،nininama

اشتراک‌گذاری
یک نظر
  1. سیاهی رفتن چشم ها حین بارداری

    بسیاری از زنان حین بارداری چشم های شان سیاهی می رود.
    این عارضه ناشی از هورمون هایی در بدن زن است که جریان خون را به بدن جنین افزایش می دهند، اما ممکن است جریان خون به بدن مادر را کاهش دهند.
    این توصیه ها می تواند به برطرف شدن این عارضه در بارداری کمک کند:
    ▪ سعی کنید برای مدت های طولانی سرپا نایستید. هنگامی که مجبورید بایستید، پاهای تان را به طور مکرر تکان دهید تا به برقرار جریان خون کمک شود.
    ▪ دمای بدن تان را خنک نگهدارید. از حمام و دوش بسیار داغ پرهیز کنید.
    ▪ برای مدت طولانی گرسنه نمانید.
    ▪ لباس های شل و آزاد بپوشید؛ لباس های خیلی تنگ جریان خون را کاهش می دهد.
    ▪ از دکترتان درباره سایر عواملی که می توانند باعث سیاهی رفتن چشم ها شوند، سوال کنید. در برخی از زنان، به پشت دراز کشیدن ممکن است در جریان خون ایجاد اشکال کند، زیرا وزن جنین بر روی برخی از رگ های خونی فشار وارد می آ ورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *