سیب برای اسهال

سیب برای اسهال | فواید سیب رنده شده برای اسهال در نوزادان و کودکان

سیب رنده شده برای درمان اسهال خوبه؟ پسر دو و نیم ساله ام دچار اسهال ویروسی شده و مدفوعش خیلی آبکی و مکرر هست. دکتر براش او آر اس داده. اشکالی نداره بهش سیب هم بدم؟ آیا سیب رنده شده برای اسهال خوب است؟!!

سیب رنده شده برای اسهال

پاسخ مشاور نی نی نما:

بله میوه سیب و سیب رنده شده می تواند بعلت محبوس کردن آب بدن و پیشگیری از کم آبی برای درمان اسهال مفید باشد.

سیب برای اسهال

مصرف سیب برای درمان بیماری اسهال در کودکان شش ماهه و بالاتر از آن مورد استفاده قرار می­گیرد. این میوه می­تواند در حفظ مایعات بدن فرزند شما مؤثر بوده و سطح مایع موجود در مدفوع او را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. البته فراموش نکنید که وجود خصوصیت احتباس مایعات در میوه سیب باعث می­شود که اگر این ماده غذایی در اندازه زیاد مصرف شود، باعث ایجاد یبوست در کودک نوپای شما گردد. با این حال، این ویژگی نمی­تواند مزیت­های دیگر این ماده غذایی را زیر سؤال ببرد؛ مادران جوان مجاز هستند زمانی که کودک آن­ها مبتلا به اسهال است و مدفوع شلی دارد، از این میوه برای درمان وضعیت بدن فرزند خود استفاده کنند.

خوراکی های مفید برای درمان اسهال کودکان

آب سیب برای اسهال

 استفاده از شیر مادر برای درمان اسهال در کودکان:

بسیاری از پزشکان متخصص اطفال عقیده دارند که شیر مادر، مناسب­ترین روش برای درمان بیماری اسهال نوزادان و کودکان است. در واقع، در هنگامی که نوزادی به بیماری اسهال مبتلا می­شود، تغذیه منظم او با شیر مادر می­تواند از بدتر شدن وضعیت بدنی جلوگیری کند. همچنین، شیر مادر غنی از آنتی­بادی­هایی است که به بهبود سیستم ایمنی بدن نوزاد کمک کرده و خطر ابتلا به عفونت­هایی را که باعث بروز مشکل اسهال در آن­ها می­شوند، به حداقل می­رساند. بر همین اساس، اکثر متخصصان علم تغذیه معتقدند نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می­کنند، در یک سال اول زندگی خود از خطر ابتلا به بیماری اسهال در امان خواهند ماند.

بر اساس این توضیحات، اگر کودک شیرخوار شما در حال حاضر به بیماری اسهال مبتلا است، روند شیردهی به او را بیشتر از قبل تکرار کنید؛ تغذیه منظم نوزاد بیمار با شیر مادر، به طور منظم، او را در برابر ابتلا به سایر بیماری­های واگیردار مصون نگه داشته و خطر بروز عفونت بیماری اسهال شدید را در بدن فرزند شما به میزان قابل توجهی کاهش می­دهد. در نهایت، طبق نظر پزشکان متخصص اطفال، شیر مادر باید یک ماده غذایی انحصاری برای تغذیه کودکان تا سن شش ماهگی محسوب شود؛ روند تغذیه نوزاد با شیر مادر از روز اول تولد تا پایان این مدت به طور منظم ادامه یابد. البته سازمان بهداشت جهانی توصیه می­کند که عمل شیردهی به کودکان باید تا سن دو سالگی و حتی فراتر از آن ادامه یابد؛ یعنی مادر می­تواند نوزاد خود را تا پایان دو سالگی با شیر خود تغذیه کند.

 استفاده از محلول ORS برای درمان اسهال در کودکان:

استفاده از این مایع دارویی برای درمان بیماری اسهال در همه نوزادان و کودکان نوپا مؤثر می­باشد. جالب است بدانید که نوزادان زیر سن شش ماه نیز، می­توانند در هنگام ابتلا به بیماری اسهال، در کنار شیر مادر، با محلول (ORS) هم تغذیه شوند. البته این مایع خوراکی، به نوزادان زیر ۶ ماه، باید پس از مشاوره با دکتر متخصص اطفال داده شود. خود شما، به عنوان یک مادر بی­ تجربه می­توانید نمک­های مخصوص ORS را خریداری نموده و در آب جوش حل کنید؛ این آب پس از سرد شدن، جایگزین مناسبی برای محلول ORS می­باشد. در غیر این صورت، شما باید این مایع دارویی را به صورت آماده از داروخانه­ ها تهیه کنید.

به گفته سازمان بهداشت جهانی، میزان نیاز هر نوزاد مبتلا به بیمار اسهال به ORS بستگی به وزن او دارد؛ اگر نوزاد یا کودک نوپای شما تا هفت و نیم کیلوگرم وزن داشته باشد، باید در هنگام ابتلا به بیماری اسهال، هر چهار ساعت یک بار از این محلول تغذیه کند؛ اما اگر پزشک متخصص اطفال مقادیر مشخصی از مایع ORS را برای مصرف نوزاد شما توصیه کرده است، حتماً اندازه درج شده در نسخه را دنبال کنید. در همه موارد یک قاشق یا یک قطره ­چکان تمیز برای تغذیه نوزاد خود با ORS در دسترس داشته باشید؛ محلول را در ظرف کوچکی ریخته و در فاصله کمی از بستر کودک خود قرار دهید تا استفاده از آن برای شما آسان باشد.

 استفاده از میوه موز برای درمان اسهال در کودکان:

مصرف میوه موز برای درمان اسهال کودکان شش ماه و بالاتر از آن توصیه می­شود؛ مادران جوان می­توانند از این میوه برای درمان وضعیت بدن نوزاد خود، پس از رسیدن به سن شش ماهگی استفاده کنند. میوه موز نیز مانند دیگر مواد غذایی مؤثر برای درمان بیماری اسهال (برنج، سیب­زمینی و نان تست) بوده و در اغلب موارد، توصیه می­شود که برای کاهش علائم اسهال در همه کودکان نوپا مورد استفاده قرار گیرد. در چنین مواردی، مادر می­تواند موز رسیده را پخته و بعد از له کردن کامل، فرزند کوچک خود را با آن تغذیه کنید.

قرار دادن این میوه در برنامه روزانه کودک مبتلا به بیماری اسهال، علاوه بر تأمین انرژی از دست رفته بدن او که ممکن است بعد از شروع بیماری ضعیف شده باشد، علائم بیماری را نیز کاهش می­دهد. علاوه بر این موارد، به دلیل این که میوه موز سرشار از پتاسیم است، حرکات شل روده­ها را نیز در نوزادان مبتلا به بیماری اسهال از بین می­برد. در نهایت، یادتان باشد با این که میوه موز به درمان بیماری اسهال در کودکان کمک می­کند، اما در صورتی که مصرف آن بیش از حد باشد، باعث بروز مشکل یبوست در فرزند شما خواهد شد؛ بنابراین، با مصرف این میوه در اندازه متعادل، سعی کنید کودک خود را از فواید سودمند آن در دوران نقاهت بهره­مند نمایید.

استفاده از برنج برای درمان اسهال در کودکان:

مصرف برنج برای درمان اسهال در کودکان شش ماه و بالاتر از آن توصیه می­شود، زیرا روند هضم این ماده غذایی در روده همه نوزادان بسیار آسان است. برنج یکی از اولین غذاهای جامدی است که برای تغذیه کودکان با مواد غذایی پخته در نظر گرفته می­شود.

بر همین اساس، مادران می­توانند از غذاهای آماده که حاوی برنج هستند، به جای شیر خشک، جهت تغذیه کودکان شش ماهه و بالاتر از آن استفاده کنند، زیرا این مواد غذایی آماده به راحتی هضم خواهند شد. برای درمان اسهال نیز با این ماده غذایی، کافی است دانه­ های برنج را در آب خالص ریخته و خوب بپزید. اطمینان حاصل کنید که برنج شما پف کرده و کاملاً نرم شده باشد. افزودن مواد طعم ­دهنده در چنین شرایطی به غذایی کودک بیمار، کار اشتباهی است؛ مصرف برنج پخته، به تنهایی، یک انتخاب عالی برای کاهش علائم بیماری اسهال در کودکان نوپا به شمار می­رود. البته شواهدی وجود دارد که نشان می­دهد ترکیب برنج پخته با میوه موز نیز می­تواند به کاهش علائم بیماری اسهال در کودکان کمک کند.

 استفاده از غلات برای درمان اسهال در کودکان:

به خاطر بسپارید که مصرف غلات نیز برای درمان اسهال در کودکان شش ماه و بالاتر از آن توصیه می­شود. به دلیل این که این گروه از مواد غذایی به راحتی قابل هضم هستند، در تهیه غذای کودکان بیمار بیشتر مورد استفاده قرار می­گیرند. علاوه بر این مورد، بیشتر غلات حاوی مواد مغذی زیادی بوده و به بدن کودکان بیمار کمک می­کنند تا در طول روند درمان بیماری اسهال بتوانند نیازهای بدن خود را به طور کامل برآورده کنند. البته یادتان باشد که برای درمان اسهال در کودک نوپای خود، بیشتر غلاتی را انتخاب کنید که دارای فیبر کمتری هستند تا مصرف آن­ها به بدن فرزند شما کمک کند که مدفوع را سفت­تر نماید.

استفاده از نان تست برای درمان اسهال در کودکان:

مصرف نان تست برای درمان بیماری اسهال در کودکان یک سال و بالاتر از آن توصیه می­شود. اگر مادری بتواند نان سفید خرد شده را با نشاسته غنی شده ترکیب کند، این ماده غذایی دارای فیبر کمتری بوده و هضم آن آسان خواهد شد. نان، ماده غذایی است که می­توان آن را به راحتی با سایر مواد غذایی مانند سیب­زمینی و موز ترکیب نمود و برای درمان علائم بیماری اسهال در کودکان نوپا مورد استفاده قرار داد. نکته مهم در هنگام تهیه نان تست این است که والدین باید فقط نان سفید ساده را که هیچ گونه مواد افزودنی مانند شیر یا طعم­دهند­ه­های خاص ندارند، برای مصرف کودک نوپای خود خریداری کنند.

 استفاده از سیب ­زمینی برای درمان اسهال در کودکان:

پزشکان متخصص اطفال، استفاده از سیب­ زمینی را برای درمان بیماری اسهال در کودکان شش ماه و بالاتر از آن توصیه می­کنند. این ماده غذایی درست مانند برنج، سرشار از نشاسته بوده و هضم آن خیلی آسان است. البته نشاسته موجود در سیب­ زمینی می­تواند گلوکز ضروری برای بدن فرزند شما را نیز فراهم کرده و به حفظ سلامت روده او، به خصوص در هنگام ابتلا به بیماری اسهال کمک شایانی بکند. علاوه بر این موارد، از آنجایی که این ماده غذایی غنی از پتاسیم است، مصرف آن الکترولیت­های از دست رفته بدن کودک را تأمین خواهد نمود. برای استفاده از مزایای سیب­ زمینی جهت درمان وضعیت بدن فرزند خود، کافی است پوست آن را جدا نموده و با روش جوشاندن، خوب بپزید. البته این ماده غذایی را قبل از قرار دادن در وعده غذایی فرزند خود، باید به خوبی له کرده و با کمی آب جوش ترکیب نمایید.

استفاده از زنجبیل برای درمان اسهال در کودکان:

لازم است بدانید که گیاه زنجبیل نیز برای درمان بیماری اسهال در کودکان ۱۲ ماه یا بالاتر از آن مورد استفاده قرار می­گیرد. نتایج تحقیقات اخیر محققان در این زمینه نشان می­دهد که مصرف گیاه زنجبیل برای درمان اسهال کودکان نوپا بسیار کمک ­کننده بوده و باعث ایجاد باکتری­هایی نظیر E.coli در روده بیمار می­شود. برای بهره­مندی از مزایای این ماده غذایی، مادران می­توانند قطعات زنجبیل تازه را در آب جوش ریخته و بعد از کمی جوشاندن، آب به دست آمده را با استفاده از کمی مواد شیرین­ کننده به کودک بیمار خود بدهند. البته فراموش نکنید که مقدار مصرف این مایع باید به چند قاشق چای­خوری در روز محدود شود! این درمان خانگی جهت کاهش حرکات شل روده کودکان نوپا، بهتر است به همراه سایر داروهای خانگی استفاده شود.

سیب رنده شده برای اسهال

استفاده از آب نارگیل برای درمان اسهال در کودکان:

مصرف آب میوه نارگیل برای درمان اسهال در کودکان شش ماه و بالاتر از آن توصیه می­شود. به دلیل این که آب نارگیل حاوی مقادیر بالایی از پتاسیم و سدیم است، الکترولیت­های از دست رفته بدن کودکان مبتلا به بیماری اسهال را تأمین می­کند. مادران می­توانند پس از یک دوره کامل حرکات شل روده، کودک بیمار خود را با آب نارگیل تغذیه کنند. این کار باعث می­شود که بدن نوزاد دوباره بتواند الکترولیت­های از دست رفته خود را به دست بیاورد.

استفاده از ماست برای درمان اسهال در کودکان:

در نهایت، به یاد داشته باشید که مصرف ماست برای درمان بیماری اسهال در کودکان ۸ ماهه و بالاتر از آن توصیه می­شود. پس هنگامی که کودک بیمار شما هشت ماهه شد، می­توانید از ساده ماست برای درمان مشکل اسهال در بدن او استفاده کنید، زیرا این ماده غذایی یک پروبیوتیک بوده و حاوی چندین نوع باکتری سالم است که بدن کودک ممکن است آن­ها را از طریق اسهال مداوم از دست داده باشد. علاوه بر این مورد، از آنجایی که عمل بلعیدن ماست ساده، برای نوزاد آسان است، در هنگام تغذیه کودک خود، با مشکل خاصی مانند بالا آوردن روبرو نخواهید شد. البته بهتر است برای مصرف کودک بیمار خود، ماست خانگی تهیه کنید، زیرا در اکثر ماست­های بسته ­بندی­ دارای شکر، نمک، طعم ­دهنده یا مواد نگهدارنده هستند.

اگر نکات ارائه شده برای راهنمایی مادران جوان را با دقت دنبال کنید، با استفاده از این داروهای خانگی، می­تواند به بهبود زودتر کودک بیمار خود کمک شایانی بکنید.

نکات مهم جهت استفاده از روش­های خانگی، برای درمان اسهال کودکان:

وضعیت بدنی و سن کودک خود را بررسی نموده و ببینید که بدن کودک شما به مصرف داروهای خانگی چگونه واکنش نشان می­دهد؛ اگر کودک شما در هنگام ابتلا به بیماری اسهال، کمتر از یک سال سن داشته باشد، باید هر گونه علائم آلرژیکی را در بدن او مورد بررسی قرار داده و بیشتر مراقب او باشید، زیرا غذاهای جدیدی که به عنوان داروهای خانگی به بدن کودک شما وارد می­شود، می­تواند پس از مصرف، باعث بروز ناراحتی­های خاص شکمی، بثورات جلدی یا ایجاد تورم در قسمت­های مختلف بدن شود (در چنین شرایطی، بلافاصله باید مصرف داروهای خانگی را متوقف کنید). همچنین، مديريت میزان مصرف داروهای خانگی توسط مادر ضروري است؛ یادتان باشد مصرف غذاها و داروهای خانگی نباید در اندازه بسیار زیاد برای کودک مبتلا به اسهال در نظر گرفته شود.

حفظ تعادل در مصرف مواد غذایی و داروهای خانگی، بهترین نتایج را برای درمان کودک بیمار شما به دنبال خواهد داشت. علاوه بر این موارد، به توصیه­ های ­پزشک متخصص اطفال عمل کنید؛ اگر پزشک معالج کودک شما استفاده از داروهای خانگی را پیشنهاد داده یا یک دارو شیمیایی را جایگزین داروهای خانگی نموده است، حتماً به توصیه­های او پایبند بمانید.

منبع خبر : mamanam،nininama

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.