زمان پریود دوم بعد از قرص اورژانسی؟!/ نامنظمی پریود بعد از قرص اورژانسی

سلام من دوره قاعدگی منظمی دارم ماه پیش ۶ تیر پریود شدم دو هفته بعدش دوباره ازم خون اومد ولی خونریزی کمتری و با رنگ روشنتری داشتم ولی امروز ۱۷ مرداد است و من هنوز پریود نشدم به نظرتون احتمال بارداری وجود دارد؟

اهان یادم رفت بگم من از قرص اورژانسی ماه پیش استفاده کردم. ملاک زمان پریود دوم، بعد از قرص اورژانسی چیه؟!

تاریخ پریود همیشگی ام یا آخرین خونریزی بعد از مصرف قرص اورژانسی؟!

پاسخ مشاور نی نی نما:

سلام این مشکل شما از عوارض مصرف قرص اورژانسی است آخرین خون ریزی خود را باید ملاک تاریخ پریود خود قرار دهید. قرص اورژانسی باعث بهم ریختگی قاعدگی و اختلالات هورمونی موقت می شود.

***

بعد از مصرف قرص های اورژانسی، چه موقع باید منتظر پریود بعدی باشیم؟

محققان درباره تاثیر قرص اورژانسی و پریود زنان، سه آزمایش انجام دادند که نتایج متفاوتی بدست آمد و دیده شد با مصرف قرص های اورژانسی چرخه قاعدگی زنان تغییر می کند.

در اولین آزمایش دیده شد زنانی که قرص اورژانسی ۱.۵ میلی گرم لونورژسترل را در اول هفته سوم قاعدگی ماهانه دریافت کرده بودند؛ پریود آن‌ها زودتر از زمانی که انتظار داشتند، شد و حتی از زنانی که قرص دریافت نکرده بودند، زودتر بود. همچنین زنانی که قرص لونورژسترل با دوز کامل را در هفته چهارم قاعدگی ماهانه خود دریافت کردند؛ قاعدگی در زمان طبیعی خودش اتفاق افتاد، ولی بیشتر از حد معمول طول کشید.

مطالعه دوم نشان داد زنانی که دوز کامل قرص اورژانسی (۱/۵ میلی گرم لونورژسترل) را دو روز قبل یا بعد از تخمک گذاری (زمانی که تخمک آزاد می‌شود) دریافت کردند؛ پریود آن‌ها در زمان معمولی خودش اتفاق افتاد. در مطالعه سوم اثرات دو قرص ۰/۷۵ میلی گرم لوونورژسترل که به فاصله ۱۲ ساعت با فاصله از هم خورده شده بود، بررسی شد و دیده شد دوره قاعدگی کوتاه تر شد، ولی طول زمان پریودی مانند پریودی‌های نرمال قبلی بود.

قرص اورژانسی چگونه مانع از بارداری می شود؟
این دارو يک هورمون پروژسترون است که پیشگیری از بارداری را با ممانعت از آزاد شدن تخمک (تخمک گذاری) و تغییر دادن موکوس گردن رحم انجام می دهد، به طوری كه احتمال برخورد اسپرم با تخمک کم شده (همان باروری) و یا اتصال تخمک به دیواره رحم (لانه گزینی) رامشكل می كند. 
با استفاده از این دارو حاملگی قبلی متوقف نمی شود و یا باعث محافظت از شما در برابر بیماری های مقاربتی نخواهد شد (به عنوان مثال ، بیماری ایدز و …). 

میزان استفاده از قرص های اورژانسی چقدر باید باشد؟
به این نکته توجه داشته باشید که روش اورژانسی نباید بیش از ۲-۳ بار در سال استفاده شود و در یک سیکل قاعدگی هم فقط یک بار اجازه استفاده از این روش وجود دارد. اگر این نکته مراعات نشود عوارض قرص مثل قاعدگی نامنظم، افزایش می یابد و خانم ها مدت‌ زیادی نیاز به درمان دارند تا قاعدگی آنان به وضعیت عادی برگردد.

منبع خبر : setare

اشتراک‌گذاری
یک نظر
  1. مصرف قرص های هورمونی خصوصا قرص اورژانسی یا همان لوونورژسترول به دلیل داشتن دوز هورمونی بالا باعث به هم ریختگی سیکل های پریود، گاهی تا ۲ الی ۳ ماه می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *