زردی نوزاد چند روز طول میکشد

زردی نوزاد چند روز طول میکشد؟ | درمان زردی در کودکان

اینکه زردی نوزاد چقدر طول میکشد؟ بستگی به این دارد که زردی نوزاد از چه نوع بوده است؟ معمولاً در نوزادان کامل، زردی نوزادی یک هفته تا ۱۰ روز طول می کشد. اگر نوزاد نارس باشد یا اینکه شیر مادر خود را بخورد، ممکن است زردی بیشتر طول بکشد.

زردی نوزاد شامل زردی پوست، زردی چشمها و در بسیاری از موارد ضعف و بی حالی است. بسته به شدت زردی و سن نوزاد ممکن است نیاز به بستری ‌باشد. زردی خفیف معمولاً طی یک یا دو هفته خودبخود بهبود می یابد،‌ اما اگر شیرخوار شما زردی متوسط تا شدید داشت باید به مدت بیشتری در بیمارستان باشد یا اینکه از نو بستری شود.

زردی نوزاد تا چندماهگی ادامه دارد؟

این که زردی نوزاد تا چند ماهگی ادامه دارد بستگی به نوع زردی دارد:

انواع زردی نوزاد

زردی نوزاد چقدر طول میکشد

زردی فیزیولوژیک (طبیعی)

این نوع زردی در میان نوزادان بسیار رایج و شایع است. این زردی خفیف است به دلیل ناتوانی کبد نوزاد در تجزیه و پردازش سریع بیلی روبین به منظور دفع آن است. به طور کلی این زردی در ۲ تا ۴ روزگی به وجود آمده و در طی ۱ تا ۲ هفتگی از بین می‌رود.

زردی نوزادان نارس

این زردی اغلب در نوزادان نارس رخ می‌دهد زیرا آنها کمتر قادر هستند بیلی روبین را به طور مؤثر دفع کنند. درمان زردی نوزادان نارس، برای جلوگیری از عوارض، سطح بیلی روبین باید بیشتر از سطح بیلی روبین نوزادان کاملی که تحت درمان‌اند پایین آورده شود.

زردی ناشی از نقص شیردهی

این زردی ممکن است در نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند به این دلیل بروز کند که در شیردهی مشکلی وجود دارد یا شیر مادر هنوز در سینه جاری نشده است. این مسأله به دلیل خود شیر نیست، بلکه به این دلیل است که نوزاد به اندازه کافی شیر نمی‌خورد.

زردی ناشی از شیر مادر

این نوع در ۱٪ تا ۲ ٪ از نوزادان شیرخوار رخ می‌دهد؛ این زردی می‌تواند ناشی از مواد تولید شده در سینه و شیر مادر باشد که می‌توانند باعث افزایش سطح بیلی روبین در بدن نوزاد شوند. همین امر از دفع مؤثر بیلی روبین توسط روده‌های نوزاد جلوگیری می‌کند. این مشکل پس از ۳ تا ۵ روز اول عمر نوزاد شروع شده و به تدریج در ۳ هفتگی تا ۱۲ هفتگی نوزاد بهبود می‌یابد.

زردی ناشی از ناسازگاری گروه خونی (مشکلات RH یا ABO)

اگر گروه خونی نوزاد با مادر متفاوت باشد، مادر ممکن است آنتی بادی‌هایی که گلبول‌های قرمز خون نوزاد را نابود می‌کنند تولید کند. این امر موجب یک تجمع ناگهانی از بیلی روبین در خون نوزاد می‌شود. زردی ناشی از ناسازگاری گروه خونی می‌تواند در اولین روز زندگی نوزاد شروع شود. مشکلات RH زمانی مشکلی جدی برای زردی نوزاد محسوب می‌شدند، اما در حال حاضر می‌توان با تزریق ایمنوگلوبولین RH به مادر ظرف ۷۲ ساعت پس از زایمان، مانع تولید آنتی بادی‌هایی شد که نوزاد را به خطر می‌اندازند.

دیگر علل زردی در نوزادان

زرد شدن نوزاد ممکن است در نتیجه علت‌های دیگر نیز باشد، مانند اختلاف و ناسازگاری گروه‌ خونی مادر و نوزاد، عفونت‌های خونی نوزاد، بیماری‌های ارثی، مخصوصاً کمبود آنزیم‌هایی مانند آنزیم گلوکز ۶ فسفاتاز و ناهنجاری‌های دیگر که کودک در هنگام تولد به آن مبتلا می‌باشد.

بیشتر بخوانید:

زردی از چند روزگی مشخص می شود؟

اب هویج برای زردی نوزاد ضرر دارد؟!

اگر زردی نوزاد طول بکشد!

 

علائم و تشخیص زردی در نوزادان

زردی معمولاً در حدود روز دوم یا سوم زندگی نمایان می‌شود. این زردی ابتدا در سر ظاهر شده و سپس به سمت پایین پیشرفت می‌کند. پوست نوزادی که دچار زردی شده است اولین بار روی صورت، سپس قفسه سینه و شکم و در ‌‌نهایت، پا‌ها زرد به نظر می‌رسد. زردی همچنین ممکن است موجب شود که سفیدی چشم نوزاد نیز زرد به نظر برسد.
از آن‌جا که بسیاری از نوزادان ظرف ۱ تا ۲ روز پس از تولد از بیمارستان مرخص می‌شوند، بهتر است در ۱ تا ۲ روز بعد از مرخص شدن نوزاد نزد پزشک برده شود، تا در صورت ابتلا به زردی مشکل او توسط پزشک بررسی شود. والدین نیز باید برای تشخیص زردی ظاهر نوزادشان را در روز‌های اولیه چک و بررسی کنند. اگر متوجه شدید پوست یا چشم نوزادتان زردی قابل توجهی دارد او را نزد پزشک ببرید. در مطب دکتر، نمونه کوچکی از خون نوزادتان آزمایش می‌شود تا سطح بیلی روبین در خون مشخص شود.

چه زمانی برای زردی نوزاد به پزشک مراجعه کنیم؟

-زردی در ۲۴ ساعت اول زندگی مشخص شده است؛
-زردی در حال گسترش یا شدت گرفتن است؛
-تب مقعدی نوزاد بالای ۳۷. ۸ درجه سانتی‌گراد است؛
-نوزادتان در ظاهر یا عمل بیمار به نظر می‌رسد.
هم‌چنین اگر احساس می‌کنید رنگ زرد پوست پر رنگ‌تر شده، کودک خوب غذا نمی‌خورد یا بیش از حد خواب آلود به نظر می‌رسد او را نزد پزشک ببرید. دشوار است که با نگاه کردن بفهمید زردی کودک چقدر جدی است، بنابراین اگر رنگ زرد را در پوست یا چشمان نوزاد احساس کردید او را برای تشخیص دقیق نزد پزشک ببرید.

زردی چشم نوزاد تا کی ادامه دارد؟

نوزادان در هنگام تولد و یا چند روز بعد از تولد ممکن است دچار زردی چشم شوند. و سفیدی داخل چشم آنها به دلیل بیماری زردی و یا دلایلی دیگر زرد شود و یا تغییر رنگ بدهد. باید بدانید که زیاد شدن مقدار بیلی روبین در خون باعث ایجاد زردی در چشم نوزاد میشود. بیلی روبین ماده زائد زردی است که در صفرا یافت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌شود و کبد برای کمک به تجزیه چربی‌‌‌‌‌ها آن را تولید‌‌‌‌‌ می‌کند. بیلی روبین زیاد در جریان خون‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌تواند باعث نشتی در بافت‌های اطراف مانند پوست و چشم و زردی آنها شود. اینکه این موضوع تا کی ادامه دارد،باید بگوییم که در این مورد نیز مانند موارد ذکر شده در بالا خواهد بود.

درمان زردی در کودکان

در سطوح خفیف یا متوسط زردی، نوزاد خود به خود در عرض ۱ تا ۲ هفته از شر بیلی روبین اضافی‌‌ رها خواهد شد. برای سطوح بالای زردی، فتوتراپی- درمان با نوری مخصوص است که به کبد در تجزیه و خلاصی از بیلی روبین کمک می‌کند- ممکن است مورد استفاده قرار بگیرد.
هم‌چنین ممکن است تغذیه به دفعات مکرر و بیشتر از شیر مادر یا شیر خشک به منظور دفع سریع‌تر بیلی روبین از طریق مدفوع توصیه شود. در موارد بسیار نادر تعویض خون ممکن است ضروری باشد که در آن خون حاوی بیلی روبین نوزاد با خون تازه جایگزین می‌شود.
اگر پزشک تشخیص دهد که زردی ناشی از تغذیه با شیر مادر است، ممکن است از شما بخواهد که به‌طور موقت تغذیه با شیر خودتان را متوقف کنید. در طول این زمان، شما می‌توانید به طور مکرر شیرتان را پمپ کرده و بدوشید تا منبع شیرتان فعال باقی بماند و سپس پس از برطرف شدن مشکل خودتان به نوزاد شیر بدهید.
اگر مقدار بیلی روبین بالا رود ممکن است نوزادتان برای درمان دوباره به بیمارستان منتقل شود. اما هنگامی که سطح بالای بیلی روبین پایین بیاید و درمان قطع شود بعید است که کودک دوباره نیاز به از سر گیری درمان را داشته باشد.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *