اب هویج برای زردی نوزاد ضرر دارد؟!

دختر ۴ روزه من زردی گرفته  و درجه زردیش ۱۴ هست. دکتر گفته چند روز باید تو دستگاه باشه. چند بار سوپ خوردم بعد از زایمان که توش هویج بوده و البته آب هویج هم خوردم. آیا مصرف اب هویج برای زردی نوزاد ضرر دارد؟

آب هویج برای زردی نوزاد ضرر ندارد و این یک باور غلط است. مصرف زیاد هویج در سالهای بالاتر زندگی کودک ممکن است کمی رنگ پوست را به دلیل تاثیر بر رنگدانه ها تغییر دهد اما بیلی روبین خون را بالا نمی برد و به کبد آسیب نمی رساند.

اب هویج برای زردی نوزاد ضرر دارد، تاثیر آب هویج بر زردی نوزاد

مکمل‌هایی مانند چای نعنای گربه‌ای، چای قاصدک (چای گیاهی است که به عنوان یک جایگزین قهوه از ریشه گیاه قاصدک ساخته شده است)، برگ گیاه Comfrey که یک نوع گیاه دارویی است؛ شامل مواد خاصی هستند که می‌توانند باعث سم‌زدایی از بدن شوند. مادران با مصرف این گونه مواد گیاهی می‌توانند مواد مغذی آن‌ها را از طریق شیرخود به نوزادان منتقل کنند. این سم‌زدایی‌های طبیعی کمک می‌کند تا بیلی روبین اضافی از بدن نوزاد خارج شود. مادران باید شیردهی را ادامه دهند تا این درمان به صورت خفیف به کار خود ادامه دهد و در از بین بردن زردی نوزادان موثر واقع شود.

بیشتر بخوانید:

چه میوه هایی برای زردی نوزاد بد است؟

زردچوبه برای زردی نوزاد ضرر داره؟!

چه کنیم زردی نوزاد برنگردد؟

نوشیدن خوب ‌شیر مادر نیز تا حد زیادی به دفع بیلی روبین کمک می‌کند. برای زردی شدید نور درمانی تجویز می‌شود. تحقیقات پژوهشگران نشان داد زردی در نوزادانی که کنار پنجره می‌خوابند سریع‌تر از نوزادانی است که دور از نور درمان می‌شود. در نور درمانی از نور آبی با طول موج مشخص استفاده می‌کنند که بیلی روبین را نابود می‌کند. برای این منظور نوزاد در محفظه‌ای شیشه‌ای روی یک توری قرار می‌گیرد تا تمام بدنش با نور آبی در تماس باشد. به کمک یک نوار چشمانش را می‌پوشانند تا نور به آن آسیب نزند. نوزاد باید به مدت ۳-۲ روز در دستگاه باشد و تنها برای شیر نوشیدن از آن خارج شود. درصورتی که شیر مادر کفلایت نکند و نوزاد از تشنگی بی‌تاب باشد، معمولا با شیشه به کودک شیر می‌دهند تا هر چه سریع‌تر بیلی روبین از طریق مدفوع دفع شود. اگر با وجود نور درمانی نوزاد همچنان زرد ماند تعویض خون لازم است. این درمان تنها راه ممکن برای پیشگیری از عوارض ناشی از زردی است.

درمان های سنتی زردی نوزاد
درمان های سنتی همیشه از زمان های قدیم مورد توجه مردم کشورمان بوده است. شیر خشت یکی از همان موادی است که حرف های ضد و نقیضی درباره استفاده و عدم استفاده آن در درمان زردی می شنویم.

شیر خشت نوعی ماده گیاهی است که در قدیم برای درمان زردی مورد استفاده قرار می گرفت. ولی در حال حاضر بسیاری از پزشکان اعتقادی به استفاده از شیرخشت و داروهایی نظیر آن ندارند. ولی تحقیقات نشان داده که مصرف قطره خوراکی شیر خشت همراه نور درمانی تأثیر بسیار زیادی در بهبود نوزادان مبتلا به زردی دارد. به طوری که سرعت بهبودی را به نحو چشمگیری افزایش می دهد.

این ماده با داشتن قندهایی چون مانیتول یکی از درمان های مهم برای زردی به شمار می رود که چنانچه به روش بهداشتی مورد استفاده قرار گیرد، بسیار موثر خواهد بود و امروز جنبه درمانی آن هم به صورت علمی به اثبات رسیده است.

از عوارض درمان نشدن زردی می توان به فلج مغزی، عقب ماندگی ذهنی، حملات صرعی، اشکال در تعادل حرکتی، ناهنجاری های دندانی و ناشنوایی اشاره کرد که دیگر قابل درمان نیستند
علاوه بر شیر خشت، روش های سنتی دیگری هم وجود دارد که به تجربه و از لحاظ علمی به اثبات رسیده اند. آرد جو از جمله موادی است که می تواند در درمان زردی موثر واقع شود، به این صورت که آرد جوی نرم و الک شده را روی بدن نوزاد به جز روی صورت و دور ناف می پاشند. این روش همراه نور درمانی تأثیر و سرعت درمانی بیشتری خواهد داشت.

شستن بدن نوزاد با عرق کاسنی همراه با آب ولرم نیز در درمان زردی موثر است.

همچنین می توانید ترنجبین و آب را مخلوط کرده و پارچه ای را در آب خیس کرده و به پشت گوش و پیشانی نوزاد بمالید.

راهکار دیگر حجامت است، به طوری که در پشت گوش نوزاد خراش کوچکی ایجاد می کنید تا چند قطره خون از آن جاری شود. این کار باید تحت نظر متخصص آن انجام شود.

این درمان های جایگزینی ساده در کنار درمان های طبی می توانند در درمان زردی نوزادان موثر باشند، البته به شرطی که به صورت کاملا بهداشتی انجام گیرند.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.