آیا روغن سیاه دانه به کاهش وزن کمک می کند؟

آیا روغن سیاه دانه به کاهش وزن کمک می کند؟

افرادی که به دنبال یافتن راه حلی سریع برای کاهش وزن هستند معمولاً می خواهند هر گزینه ای را از نوشیدن دمنوش های مختلف تا یک مصرف قاشق سرکه سیب به صورت روزانه امتحان کنند. با این وجود، جدیدترین مکملی که در این زمینه به تازگی مورد توجه قرار گرفته است روغن سیاه دانه می باشد. این مطلب را برای پی بردن به این که تحقیقات درباره مزایای روغن سیاه دانه در زمینه کاهش وزن چه می گویند، بخوانید تا بتوانید درباره افزودن احتمالی آن به رژیم غذایی روزانه خود تصمیم بگیرید.

روغن سیاه دانه چیست؟

روغن سیاه دانه از سیاه دانه یا زیره سیاه گرفته می شود که با نام دانه های نیگلا نیز شناخته می شود. روغن بدست آمده از این دانه ها معمولاً از خود دانه ها پرکاربردتر می باشند. با این وجود، هر دو دارای مزایایی می باشند. این دانه ها کمی تلخ بوده و روغن آنها نیز این گونه بوده و طعمی تند و تیز دارد که برخی افراد آن را ترجیح می دهند. دارچین نیز ادویه دیگری است که می تواند به کاهش وزن کمک کند.

آلیه گریگ، پزشک و سرمایه گذار MyEasyVeganDiet.com می گوید: “سیاه دانه کاربردهای دارویی فراوانی دارد. این دانه در آسیای جنوب شرقی، خاورمیانه و خاور دور سالهاست که به عنوان دارویی برای بسیاری از بیماری ها استفاده می شده است و تصور می شود مزایایی مانند ضدمیکروب، آنتی اکسیدان، ضدالتهاب، ضد تومور و ضد چاقی داشته و به سلامت سیستم تنفسی نیز کمک کند.

اما مزایای سیاه دانه برای کاهش وزن به عنوان یک مکمل به تازگی مورد توجه زیادی قرار گرفته است.

آیا روغن سیاه دانه می تواند به کاهش وزن کمک کند؟

افرادی که درباره مزایای روغن سیاه دانه برای کاهش وزن تبلیغ می کنند، توانایی کاهش سایز کمر این ماده را به دو ویژگی اصلی آن مرتبط می دانند.

اول، بعضی تحقیقات پیشنهاد نموده اند که روغن سیاه دانه ممکن است به کنترل تولید انسولین و مدیریت سطوح آن کمک کند. تحقیقی در ژورنال غدد درون ریز و متابولیسم دریافته است که روغن سایه دانه باعث بازسازی تدریجی و نسبی سلولهای بتا در لوزالعمده شده، غلظت سروم انسولین کاهش یافته را افزایش داده و میزان سروم افزایش یافته گلوکز را کاهش می دهد. کنترل مناسب گلوکز می تواند اشتها را کاهش داده و به کاهش وزن کمک کند. اگر این ماده نتوانسته است در بدن شما کارآمد باشد، این دلایل ممکن است بیانگر علت این امر باشند.

دومین جزئی که در روغن سیاه دانه ادعای کاهش وزن دارد، کاهش التهاب می باشد. یک ماده آنتی اکسیدان به نام تیموکوئینون در روغن سیاه دانه ممکن است بتواند بر اساس یک تحقیق ژورنال Asian Pacific درباره بیوداروهای گرمسیری، به کاهش التهاب و تورم بدن کمک کند. تحقیقاتی که به بررسی روغن سیاه دانه برای کاهش وزن پرداخته اند زیاد نیست اما به دلیل محبوب شدن این ماده، تحقیقات بیشتری بر روی آن در حال انجام می باشد. تعدادی از تحقیقات تاکنون به نتایج قابل قبولی در این خصوص اشاره داشته اند. یک تحقیق کوچک در ژورنال بین المللی طب پیشگیری بر روی ۲۰ نفر دریافته است افرادی که روغن سیاه دانه مصرف کرده و ورزشهای هوازی انجام می دهند،

نتایج کاهش وزن بهتری نسبت به افرادی که این مکمل را مصرف نمی کرده اند، بدست آورده اند. یک تحقیق در سال ۲۰۱۸ در ژورنال داروشناسی به نتایج حاصل از ۱۱ آزمایش کنترل شده با دارونما پرداخته است. یافته ها نشان می دهند که روغن سیاه دانه ممکن است بتواند باعث کاهش وزن شود. افرادی که این مکمل را استفاده نموده اند با کاهش شاخص توده بدنی (BMI) و دور کمر روبرو شده اند.

ژورنال دیابت و نارسایی های متابولیکی یک بررسی سیستماتیک را بر روی ادبیات درمانی انجام داده است تا گیاهانی با بهترین خصوصیات کاهش وزن را بیابد. محققین در یافته های منتشر شده خود اعلام نموده اند که روغن سیاه دانه در بین کارآمدترین مواد طبیعی کاهش دهنده وزن شناخته شده تاکنون قرار دارد.

آیا روغن سیاه دانه می تواند به کاهش وزن کمک کند؟

چگونه باید روغن سیاه دانه را برای کاهش وزن مصرف کنید؟

طریقه مصرف روغن سیاه دانه برای لاغری چگونه است؟ روغن سیاه دانه به صورت روغن، مکمل ژل نرم یا مکمل های مایع در دسترس می باشد. شما می توانید آن را در بسیاری از فروشگاههای موادغذایی سالم یا ویتامین سراها بیابید.

همانند بسیاری از مکمل ها، سازمان غذا و دارو (FDA) برای تولید این روغن قوانین خاصی ندارد و تولید کنندگان این ماده بایستی تمامی نیازهای ایمنی آن را مدنظر قرار دهند. FDA پس از آن می تواند درباره ادعاهای این محصول بررسی انجام داده و از صحت و سقم آنها اطمینان حاصل نماید. به طور خلاصه، شما نمی توانید مطمئن شوید که روغن سیاه دانه واقعی خریداری می کنید یا خیر مگر اینکه آن را از یک نام تجاری معتبر تهیه کنید. برای تأیید قابلیت روغن به دنبال آزمایش طرف ثالث باشید.

FDA همچنین یک دوز روزانه توصیه شده را برای این ماده تعیین نکرده است. شما می تواند دو بار در روز دوزهای ۵۰۰ میلی گرمی مصرف کنید و تحقیقات نشان می دهند که این میزان مصرف معمولاً عوارض جانبی خاصی در برندارد. شما می توانید تا میزان ۲ گرم در روز دوز مصرفی را افزایش دهید اما برای کسب بهترین نتایج توصیه می شود از دوزهای کمتر شروع کرده و در صورت عدم بروز هر گونه مشکلی، مقدار آن را افزایش دهید. قبل از اقدام به مصرف مکمل با پزشک تان مشورت نمایید. بعضی از مواد فعال موجود در روغن سیاه دانه ممکن است با سایر داروهای مصرفی شما تداخل داشته باشند.

آیا مصرف روغن ساه دانه ضرری هم دارد؟

آیا مصرف روغن سیاه دانه ضرری هم دارد؟

نیکولا جوردویچ به عنوان یک پزشک می گوید: “هرچند تحقیقات در این زمینه کم است اما وقتی صحبت از مصرف روغن سیاه دانه برای کاهش وزن می شود، من اعتقاد دارم هیچ ضرری در امتحان کردن این ماده با توجه به خواص بالقوه آن وجود ندارد. بدون شک این ماده می تواند برای سلامت عمومی شما مفید باشد اما اگر می خواهید کاهش وزن و سبک زندگی سالم داشته باشید، بهتر است ابتدا درباره تغییر رژیم غذایی تان فکر کنید.” پزشکان نیز آرزو می کنند که شما این ۵۰ نکته را در خصوص کاهش وزن بدانید.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.