روزهای آخر بارداری این کارها رو کردم!

پایان بارداری، آن روزهای آخر، آن هفته‌های ۳۸ و ۳۹ و ۴۰ مثل یک رویای دور از دسترس می‌مانند. آدم نمی‌داند آن آخرها اوضاعش چطوری خواهد بود، اما آن‌هایی که در هفته‌های آخرند متوجه می‌شوند که تغییرات آن قدر تدریجی بوده است که به همه چیز عادت کرده‌اند. خوابیدن سخت و بریده، عضلات دردناک، شکم بزرگ، راه رفتن با پاهای باز، لگدهای توی قفسه سینه، نفس‌نفس‌ها و از همه مهم‌تر سوال «پس کی به دنیا میاد؟» عادی شده‌اند و روزهای پیش از بارداری تبدیل به خاطرات دور شده‌اند.

روزهـای آخر بارداری

می‌دانیم که کمردرد آزارتان می‌دهد و حسابی سنگین شده‌اید اما در این یک هفته بیشتر از روزهای دیگر بارداری‌تان باید فعال و پرجنب‌وجوش باشید. با نزدیک شدن به روزهای پایانی بارداری، طبیعی است که استرس و هیجان بیشتری را تجربه کنید اما نباید فراموش کنید که در این هفته مهم کارهای زیادی هم برای انجام دادن دارید.

بعضی نکاتی که در هفته آخر بارداری باید رعایت شوند بستگی به نوع زایمان (طبیعی یا سزارین) دارند. برای مثال کسانی که می‌خواهند سزارین شوند بهتر است در هفته آخر فعالیت فیزیکی زیادی نداشته باشند اما اگر قرار است زایمان طبیعی انجام شود باید فعالیت فیزیکی و پیاده‌روی را به روزی سه تا پنج ساعت افزایش داد زیرا فشار روی دهانه رحم و بالا و پایین شدن سر جنین مقداری دهانه رحم را نرم می‌کند و باعث می‌شود زایمان راحت‌تر انجام شود.

یک هفته مانده به آمدن نی‌نی!

کسانی که می‌خواهند سزارین شوند هم بهتر است در هفته آخر پیاده‌روی سبک داشته باشند به این دلیل که احتمال انعقاد خون در پاها طی بارداری شش تا هشت برابر یک فرد عادی می‌شود. در روزهای پایانی بارداری نیز از آنجایی که رحم فشار زیادی روی عروق اندام تحتانی یعنی پاها می‌آورد این احتمال افزایش پیدا می‌کند.

پس خانمی که می‌خواهد سزارین شود لازم نیست تمام مدت استراحت کند بلکه باید فعالیت فیزیکی داشته باشد و پایش را از مچ در تختخواب تکان دهد و خم و راست کند. در واقع این افراد می‌توانند صبح یا عصر نیم ساعت تا ۴۵دقیقه پیاده‌روی سبک داشته باشند. در کل، بارداری یک بیماری نیست و نیازی به استراحت مطلق وجود ندارد بنابراین انجام حرکات نرمشی، ایروبیک سبک‌و استفاده از تردمیل همگی مجاز هستند. 

 در مورد بچه‌داری اطلاعات جمع کنید.

دیگر هرچقدر که کتاب و مجله در مورد بارداری خوانده‌اید، کافی است! تا چند روز دیگر شما با دنیایی جدید مواجه می‌شوید که شباهتی به بارداری ندارد. بنابراین بهتر است خودتان را برای روزهای اول با نوزاد آماده کنید. وضعیت‌های طبیعی یا خطرناک نوزاد را از منابع پزشکی مطالعه کنید و در مورد غذاهایی که شیر را زیاد یا کم می‌کنند، غذاهای نفاخ و غذاهای پرانرژی از اطرافیان‌تان بپرسید. کتاب‌هایی در مورد رفتار با نوزاد بگیرید و استراحت کنید و آن‌ها را بخوانید.

 همه چیز را هماهنگ کنید.

یک بار روز (یا شب) زایمان را برای خودتان مرور کنید و از آماده بودن همه چیز مطمئن شوید. اگر قرار است سزارین شوید، چه ساعتی باید از خانه راه بیفتید؟ چه ساعتی باید آن‌جا باشید؟ با چه ماشینی و همراه چه کسانی به بیمارستان می‌روید؟ شب قبل چه چیزی می‌خورید؟ چقدر پول برای بیمارستان لازم دارید؟ با چه کسی برمی‌گردید؟

اگر قرار است طبیعی زایمان کنید، ماشین آماده دم دست‌تان هست؟ اگر قرار است با ماشین کسی جز خودتان یا همسرتان بروید، با او یا با نزدیک‌ترین آژانس هماهنگ کرده‌اید؟ مسیر بیمارستان چقدر دور است؟ چقدر ممکن است به ترافیک بخورید؟ بهترین مسیر برای رسیدن چیست؟ چه کسی شما را همراهی خواهد کرد؟ می‌خواهید به مادر یا خواهرتان هم زنگ بزنید؟ برای مواقع اورژانسی نواربهداشتی بزرگ در دسترس دارید؟ شماره‌ای از پزشک یا درمانگاه یا بیمارستان دارید؟ و….به همه این سوالات جواب بدهید تا بعد مجبور نشوید وسط درد یا اضطراب به‌شان فکر کنید.

 مواظب حرکات جنین باشید.

در روزهای آخر به شدت مراقب حرکات جنین باشید. لازم نیست او را با جنین‌های دیگر مقایسه کنید، او را فقط با خودش بسنجید. اگر حرکات کودک کم شده بود، خودتان را سریعا به بیمارستان برسانید. به خصوص اگر از موعد زایمان شما گذشته باشد و نوزاد دیر کرده باشد.

آخرین عکس‌های دونفری را بگیرید.

حالا شکم‌تان در آستانه ترکیدن، دماغ‌تان در چاق‌ترین حالت، پای چشم‌هایتان پف کرده و پاهایتان اندازه دو تا بالش هستند! احتمالا در این شرایط حتی رفتن جلوی آینه را هم دوست نداشته باشید، چه برسد به گرفتن عکس، اما یادتان باشد همین چهره غیرعادی یک روز جزئی از خاطرات شیرین و خنده‌دارتان خواهد شد. بنابراین فرصت را از دست ندهید و با شکم بزرگ و همسرتان عکس‌های یادگاری بگیرید.

همسرتان را روی وضعیت آماده‌باش بگذارید.

چه سزارین می‌کنید و چه منتظر زایمان طبیعی هستید، هیچ چیز قابل پیش‌بینی نیست. بنابراین در روزهای آخر به همسرتان بسپارید که گوش به زنگ باشد. برای اعلام وضعیت قرمز، یک علامت بگذارید؛ مثلا دو بار تک‌زنگ روی موبایل همسرتان به این معنا باشد که او باید فوری خودش را برساند. این طوری اگر در جلسه یا صحبت هم باشد، متوجه اوضاع می‌شود. تلفنی از دوستان و همکاران نزدیک و محل کار و رفت و آمد او هم داشته باشید تا اگر در دسترس نبود، بتوانید پیغام را به او برسانید.

شما هم از تجربه ها و خاطره های خود بگویید …

آرشیو موضوعات " هر کسی میتونه نظر بده " 

اشتراک‌گذاری
16 نظر
  1. ماهان از کرج پاسخ

    سلام من روزهای آخر بارداری سعی می کردم چیزهای مقوی بخورم تا بچه خوب وزن بگیره. روز قبل از زایمان سزارین هم با شوشو رفتیم آتلیه عکس دو نفری یا بهتره بگم سه نفری انداختیم!

  2. یک تا دو هفته آخر توصیه می‌شود سینه‌های خود را با ویتامین AD یا روغن بادام تلخ یا روغن زیتون چرب کنید زیرا بعد از زایمان برای شیر دادن، از سینه خیلی زیاد استفاده می‌شود و ممکن است پوست آن زخم شود. پس پوست آن را همیشه چرب نگه دارید تا مجبور به تحمل درد و سوزش هنگام شیر دادن نباشید. همچنین اگر سینه فرورفته دارید بهتر است طی هفته آخر نوک آن را با ماساژ یا شیردوش به طرف بیرون بکشید.

  3. حتما بخونید مامانا پاسخ

    در بارداری مصرف کاسنی بسیار توصیه شده است که می توان از عرق یا مخلوط با خاکشیر استفاده کرد. به گفته وی تدابیر ماه نهم برای حفظ جنین و تسهیل در زایمان و کم کردن عارضه در فرزند و مادر است که باید از همان ماه نهم روی شیردهی کار کرد و شیر مادر را تقویت کرد.

    غلامرضا کردافشاری استاد دانشکده طب سنتی درباره تدابیر ماه نهم افزود: «اما از دیگر توصیه ها برای زنان باردار در ماه نهم بارداری علاوه بر کاسنی، مصرف هر روز صبح ناشتا به اندازه ۱۰ تا ۱۱ گرم روغن بادام شیرین است. براین اساس به شدت تأکید شده است تا در ماه های آخر بارداری از موادغذایی ترش، مواد غذایی قابض مانند خرمالو، غذا های غلیظ مانند گوشت گاو، ماکارونی، فست فودها، بادنجان و حلیم پرهیز شود.»

    بخور نخورهای ماه نهم بارداری

    کردافشار با اشاره به اینکه استفاده از کرفس و گشنیز چه در دوران لقاح و چه در دوران بارداری ممنوع است، گفت: «استفاده از زرشک، سیب ترش، ماست ترش، سرکه و ترشی، مصرف موادغذایی گرم زیاد و سرد زیاد ممنوع است همچنین خوردن یخ نیز ممنوع است؛ گشنیز کاهش قند خون مغزی می دهد و موجب کاهش حافظه نوزاد می شود همچنین مصرف حلوا و زعفران احتمال سقوط جنین را افزایش می دهد»

    کردافشار در برنامه خانه محبت خاطرنشان کرد: «مصرف بنفشه و ختمی موجب سقط جنین می شود و به طور کلی مصرف هر ماده غذایی قاعده آور موجب سقط جنین می شود همچنین ختمی باز کننده انتهای عروق رحم است که خود سقط کننده است و زنان باردار بدون مشورت پزشک حاذق و دانشگاهی طب سنتی هیچ گیاه دارویی و داروی گیاهی مصرف نکنند.»

    وی بیان داشت: «تحقیقاتی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بر روی اثرات مصرف زرشک در دوران بارداری انجام شده است؛ دوران بارداری موش را ۲۱ روز در نظر گرفتند. یعنی ۳ تا ۷ روز. ۷ روز اول، سه ماهه اول انسان، ۷ روزه دوم سه ماهه دوم انسان، ۷ روز سوم سه ماهه سوم در نظر گرفتند و عصاره زرشک را از روز دوم به موش ها دادند. دیدند در روز ۱۷ و ۱۸ که سه ماهه سوم می شود جنین ها را به طریق جراحی خارج کردند. مشاهده شد که فک بالا تشکیل نشده و یا اکثراً کور بودند یعنی شبکیه تشکیل نشده بود و احشا خیلی از این موش ها بیرون زده بود و در یکی از روستاها اطراف خراسان زنان باردار زرشک خیلی مصرف می کردند و دیدند خیلی از بچه های آن ها هم دچار عارضه شدند.»

  4. روز آخر برای خانم‌ هایی که قرار است زایمان سزارین داشته باشند، اهمیت بیشتری دارد؛ زیرا آن ها روز زایمان خود را می ‌دانند و مانند زایمان طبیعی همه چیز غیرمنتظره و از پیش تعیین ‌نشده نیست. بنابراین به خانم‌ های باردار توصیه می‌ شود که روز قبل از زایمان از یک غذای سبک مانند سوپ یا آش رقیق استفاده کنند و بعد از ساعت ۸ شب به هیچ ‌وجه غذا نخورند اما تا ۱۲ شب می ‌توانند آب و مایعات بخورند.
    در عین حال، استراحت روز قبل از زایمان نباید فراموش شود و خانم‌ های باردار باید از انجام فعالیت‌ های جسمی قبل از انجام سزارین پرهیز کنند تا زایمان راحت ‌تری داشته باشند اما همان‌ طور که گفتم، خانم‌ هایی که قرار است زایمان طبیعی داشته باشند، باید در روزهای پایانی، پیاده ‌روی خود را به حداکثر برسانند. در عین حال، هر ۲ گروه باید دردهای روزهای پایانی بارداری را جدی بگیرند.

  5. من استرس قبل زایمان دارم. واقعا نمی دونم چیکار کنم؟ ۸ خرداد زایمان دارم. تو رو خدا دعام کنید خانوما

  6. خانمی که شب قبل از زایمان استرس دارد، بد نیست به یاد مادربزرگ‌ هایی بیفتد که ۱۰ تا بچه را در خانه به دنیا آورده اند، نه در بیمارستان ‌های مجهز!

  7. مونا جون به لحظه ای فکر کن که فرزند نازنینت رو تو آغوش می گیری. روز زایمان یک شجاعت خاصی می گیری به خدا توکل کن خانومی.

  8. پدر اریانا خانوم پاسخ

    سلام من هفته اخر بارداری همسرم مرخصی گرفتم و پیش همسرم موندم تنها کمکی که میتونستم بکنم دادن روحیه بود واقعا لحظات سختی رو سپری میکرد

  9. نزدیکی در هفته اخر بارداری خاطره بدی برام ایجاد کرد کیسه اب پاره شد و شب چهارشنبه سوری بود و من با استرس به بیمارستان رسیدم واقعا خیلی ترسیده بودم خداروشکر که دختزم سالم به دنیا امد

  10. مطالب مفیدی بود درود بر نی نی نما

  11. روزهای آخر بارداری آخرین عکسهای دونفرتون را بندازین و بعدا به آلبوم نی نی اضافه کنید.

  12. نی نی ما خداقوت لطفا در مورد روزهای ابتدایی بعد زایمان هم مطلب بگذراید برای من خیلی سخت گذشت چون اطلاعات کمی داشتم

  13. الان تو مطابتون خوندم که نباید کرفس خورد.هفته ی ۳۹ بارداری و میگذرونم.من مصرف خورش کرفس داشتم شاید ۲ هفته ای یکبار.چون زیاد نمیتونستم غذاهای نختلف بخورم و این غذای مورد علاقه م بود .الان چه اتفاقی میفته.چرا خوب نیست؟من همینطوری استرس دارم که‌خدای نکرده بچه مشکل داشته باشه با وجود اینکه تمام سونوها و ازمایشاتم‌خوب بودن.

    1. نگران نباشید مشکلی برای جنین شما به وجود نمی اید خوردن کرفس به مقدار خیلی خیلی زیاد احتمال سقط دارد با توجه به سن بارداری شما هیچ خطری شما را تهدید نمی کند.

  14. مامان فاطمه کوچولو پاسخ

    سلام من پس فردا”پایان هفته۴۰″ زایمان میکنم به شدت هم ترس دارم چون نه کیسه آبم پاره شده نه خونریزی داشتم ونه دردی رو متوجه میشم تازه هرقدر میرم دکتر التماس میکنم که نمیشه با این وضعیت طبیعی زایمان کنم قبول نمیکنن لطفا کمکم کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *