راههای پسر شدن جنین بعد از بارداری/ کاری میشه کرد؟!

جنسیت جنین در لحظه لقاح تعیین می شود و راهی برای تغییر جنسیت جنین در بارداری وجود ندارد. اما اگر خواهان جنین پسر بودید می توانستید قبل از بارداری از روش PGD برای تعیین جنسیت قطعی بهره ببرید…

هفته ۱۶ بارداری هستم و در سونوگرافی مشخص شد که بچم دختره. چون بچه اولم دختره دوست دارم بچه دومی پسر باشه. آیا راهی برای تغییر جنسیت جنین در بارداری وجود داره؟ راههای پسر شدن جنین بعد از بارداری چیه؟؟

جنسیت جنین در لحظه لقاح تعیین می شود و راهی برای تغییر جنسیت جنین در بارداری وجود ندارد. اما اگر خواهان جنین پسر بودید می توانستید قبل از بارداری از روش PGD برای تعیین جنسیت قطعی بهره ببرید.

راههای پسر شدن جنین بعد از بارداری

در انسان ها، نوع کروموزوم ها هستند که تعیین کننده جنسیت هستند. هر سلول انسان ۴۶ کروموزوم دارد که از این میان ۴۴ سلول، غیر جنسی هستند و هیچ نقشی در تعیین جنسیت ندارند. اما کروموزوم‌های جنسی انسان یعنی X و Yتعیین کننده جنسیت انسانها هستند که اگر هر دو کروموزوم یک سلول X باشد دختر و اگر XY باشد، جنسیت پسر است.

برخلاف باور عمومی، در انسان ها، تعیین جنسیت با گامت‌های جنسی مذکر است و به اینکه اسپرم دارای کروموزوم X یا اسپرم دارای کروموزوم Y با تخمک لقاح کند، بستگی دارد. 

احتمال دختر و پسر بودن جنین برای هر فرد تقریبا یکسان بوده و برابر ۵۰ درصد است.

آنچه در رابطه با تعیین جنسیت می‌توان گفت آن است که نوع اسپرم مرد، جنسیت کودک را تعیین می‌کند. نزدیک به نصف اسپرم‌های مرد دختر و نصف دیگر آن‌ها پسر تولید می‌کند. جنسیت کودک به نوع اسپرمی که با تخمک لقاح انجام می‌دهد، بستگی دارد.

تحقیقات انجام شده توسط محققان دانشگاه نیوکاستل بر روی ژن‌های مرد حاکی از آن است که در مرد نوعی ژن وجود دارد که نسبت کروموزوم‌های X یا Y اسپرم مرد را تعیین می‌کند. این امر روی جنسیت جنین تاثیر مستقیم دارد. تعداد مردانی که کروموزوم X در آن‌ها بیشتر است نسبت به تعداد مردانی که کروموزوم Y در آن‌ها بیشتر است روی جنسیت کودکانی که در هر سال به دنیا می‌آیند، تاثیر می‌گذارد.

با کشف این واقعیت که نوع اسپرم تعیین کننده جنسیت فرزند است، دانشمندان ابتدا به دنبال راهی برای جداسازی اسپرم های X از کروموزوم های Y برای تعیین جنسیت فرزند قبل از لقاح بودند.

روش های بسیار متعددی برای جداسازی کروموزوم ها مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است؛ اما تکنیکی که بتواند جداسازی کروموزوم ها برای تعیین جنسیت را در سطح قابل قبولی (با صحت نزدیک به ۱۰۰ درصد) انجام دهد، تا به امروز کشف نشده است.

به همین خاطر تکنیک های دیگر تعیین جنسیت همچنان در حال مطالعه و بررسی هستند. روش PGD روشی است که قادر است تعیین جنسیت فرزند را با صحت بالای ۹۹٫۹ درصد انجام دهد. در روش PGD بعد از لقاح اسپرم با تخمک و تشکیل سلول تخم، سلول های تخم حاوی جنسیت دلخواه جداسازی می شوند.

مراحل کار PGD برای تعیین جنسیت قطعی به چه صورتی است؟
در کلینیک یا مرکز ناباروری، سلول های تخمک توسط متخصص نابارروری از تخمدان مادر برداشت می شوند. نمونه اسپرم نیز توسط آقا به مرکز ارائه می شود.
نمونه های اسپرم و تخمک به یک آزمایشگاه معتبر ارسال می شوند. در آزمایشگاه سلول های تخمک با استفاده از اسپرم ها بارور می شوند (لقاح آزمایشگاهی). به این ترتیب چندین سلول تخم ایجاد می شود.
سه روز بعد از لقاح، هر یک از سلول های تخم با تقسیم های پی در پی، رویان هشت سلولی را ایجاد می کنند.
رویان ها از لحاظ ژنتیکی بررسی می شوند. این بررسی ها شامل غربال گری بیماری های ژنتیکی و نیز تعیین جنسیت رویان ها است.
رویان هایی که از لحاظ بیماری های ژنتیکی سالم و دارای جنسیت دلخواه هستند، در بدن مادر قرار داده می شوند.
بقیه رویان ها در صورت دلخواه برای بارداری های آینده فریز می شوند.
مراحل بارداری و تولد نوزاد مطابق با روند طبیعی خود انجام می شود.

اشتراک‌گذاری
2 نظر
  1. سعی کنید غذاهایتان را خوش نمک بخورید چرا که مصرف این دسته از غذاها با افزایش پتاسیم موجب تشدید شانس پسردار شدن می شود.

  2. از لحظه شروع بارداری قطعا جنسیت معلوم شده است. ژن های نوزاد تعیین جنسیت فرزند را مشخص می کنند. همه تخم ها حاوی یک کروموزوم X هستند، در حالی که اسپرم ها می توانند یک کروموزوم X یا Y داشته باشند. اگر تخمک توسط سلول اسپرم حامل کروموزوم X حاصل، فرزند XX حاصل می شود. در مقابل، اگر سلول اسپرم دارای کروموزوم Y باشد، فرزند کروموزوم XY مردانه خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *