ذخیره تخمک در افراد مجرد بالای ۳۰ سال/ هزینه نگهداری تخمک در بانک تخمدان

سلام چنان چه ازدواج نکرده باشیم و سن سی و سه سال باشد آیا امکان دارد که تخمک در بانک ذخیره و نگهداری شود و هزینه آن به چه صورتی است؟

پاسخ
 سلام روند انجماد و نگهداری تخمک در کلینیک ناباروری ابن سینا بدین صورت است که ابتدا باید با مراجعه به مرکز تشکیل پرونده دهید سپس با مراجعه به متخصص زنان و بررسی های لازم امکان دریافت تخمک از شما مورد تأئید قرار گیرد که حدود دو هفته ای زمان نیاز دارد سپس تحت تحریک تخمک گذاری قرار گرفته و تخمدان ها تحریک می گردد سپس تحت عمل بیهوشی در اتاق عمل تخمک ها از تخمدان ها دریافت می گردد. در مورد خانم های باکره به دلیل عدم امکان دریافت تخمک به روش واژینال از روش لاپاراسکوپی استفاده می گردد. که هزینه آن ۲-۵/ ۱میلیون تومان می باشد. سپس بحث انجماد تخمک های حاصل است که هزینه آن حدود ۵۰۰۰۰۰۰ ریال (پانصد هزار تومان) (سال ۹۴)می باشد و شما سالانه نیز حدود یکصد و پنجاه هزار تومان باید بابت هزینه نگهداری تخمک ها پرداخت نمایید. سن در ذخیره تخمک فاکتور مهمی است و در صورت تمایل هر چه سن کمتر باشد به ویژه زیر ۳۵ سال بهتر خواهد بود به طوریکه از افراد ۴۰ سال به بالا شانس دریافت تخمک کاهش می یابد.

پاسخ توسط پزشکان مرکز درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا

آیا آزمایشهایی وجود دارند که قابلیت باروری زنان را نشان دهند؟! 

قابلیت بچه دار شدن با افزایش سن در تمام بانوان کم می شود اما سن دقیقی که بعد از آن یک خانم دیگر نمی تواند باردار شود، فرد به فرد متفاوت است. در بعضی خانم ها این اتفاق زودتر از زمان مورد انتظار می افتد و حدود یک سوم از زوجین هنگامی که زن سن بالای ۳۵ سال داشته باشد، مشکل بچه دار شدن دارند. چندین آزمایش جهت تعیین نمودن قابلیت باروری زنان وجود دارد که به آنها "آزمایشات ذخیرۀ تخمدانی" گفته می شود.

آزمایشات خون
یک روش رایج جهت تعیین ذخیرۀ تخمدانی آزمایش خون است. هورمون تحریک کنندۀ فولیکولی (FSH) و استرادیول در شروع یک سیکل قاعدگی اندازه گیری می شوند. معمولاً در روزسوم قاعدگی این کار صورت می گیرد، هرچند که این کار را می توان بین روزهای اول تا پنجم قاعدگی انجام داد. این هورمونها اطلاعات مهمی درباره تخمدان ها، غدۀ هیپوفیز و چگونگی همکاری آنها به ما می دهند. غده هیپوفیز واقع در کف مغز، FSH را تولید می کند که این هورمون باعث رشد فولیکول تخمدان می شود. فولیکول یک کیست کوچک محتوی مایع است که تخمک در درون آن قرار دارد. در شروع سیکل قاعدگی FSH در پایین ترین مقدار خودش قرار دارد و به تدریج افزایش پیدا می کند و باعث بزرگ تر شدن فولیکول و بالغ تر شدن تخمک درون آن می شود. وقتی این اتفاق افتاد، فولیکول از خودش استرادیول آزاد می کند و افزایش استرادیول به غدۀ هیپوفیز فرمان می دهد که دیگر FSH تولید نکند. اگر تخمک و فولیکول زودتر از موعد به دلیل افزایش زودتر از موعد FSH، شروع به رشد نماید، استرادیول هم زودتر از موعد ترشح می شود و این رشد زودرس باعث ناکامل شدن تخمک می شود.
بطور کلی زنانی که درروز سوم سیکل قاعدگی FSH و استرادیول بالاتری داشته باشند شانس بارداری کمتری دارند و بعلاوه درمقایسه با دیگر زنان، درهمین مقطع سنی، به درمان هایی همانند القای تخمک گذاری و یا تکنیکهای باروری در محیط آزمایشگاه (IVF) پاسخ ضعیف تری می دهند.
آنتی مولرین هورمون (AMH) آزمایش ارزشمند دیگری جهت تعیین ذخیرۀ تخمدانی است. این هورمون توسط فولیکولهای نارس ساخته می شود و بنابراین عیار خونی این هورمون به تعداد فولیکول های موجود در تخمدان ها وابسته است. این آزمایش را در هر زمانی از سیکل قاعدگی می توان انجام داد و کاهش آن به معنی کاهش ذخایر تخمدانی است.
آزمایش چالش کلومیفن سیترات
در این آزمایش دارویی بنام کلومیفن سیترات جهت اینکه ببینیم تخمدان ها چگونه به دارو پاسخ می دهند به شما داده می شود کار به این شکل است که میزان FSH و استرادیول قبل از مصرف دارو و میزان FSH به تنهایی بعد از مصرف دارو اندازه گیری می شود زنانی که احتمال حاملگی کمتری دارند مقادیر بالاتری از هورمون ها را قبل و بعد از مصرف دارو نشان می دهند و در آنان پاسخ به درمان هایی همانند القای تخمک گذاری و IVF ضعیف تر است
شمارش فولیکول های آنترال
سونوگرافی خلال مهبلی (درون واژن) در اوایل یک سیکل قاعدگی جهت شمردن تعداد فولیکول های کوچک (۲-۱۰ میلی متر) در تخمدان ها به کار گرفته می شود. این فولیکول ها بنام فولیکولهای آنترال نامیده می شوند که حاوی تخمک درحال رشد هستند. تعداداین فولیکولهای آنترال به ما می گویند که چه تعداد تخمک موجود است و پاسخ فرد به داروهای گنادوتروپینی چگونه خواهد بود. این آزمون زمانی دقیق تر است که توسط یک سونوگرافیست کارآزموده صورت گیرد.
پاسخ به گنادوتروپین ها
گنادوتروپین ها، داروهای هورمونی (FSH به تنهایی یا FSH به همراه LH) هستند که جهت تحریک تخمدان به رشد بیش از یک فولیکول مورد استفاده قرار می گیرد. آنها به صورت تزریقی مصرف شده و بانوان را جهت درمان های بعدی مرتبط با ناباروری آماده می کنند.
دوزهای بالای این داروها در بانوان مسن تر مورد نیاز است در بانوانی که مقدار بالاتری از این داروها جهت القای تخمک گذاری مصرف می کنند پاسخ به درمان های ناباروری و IVF ضعیف تر است.
این آزمایشات به ما چه می گویند؟
این آزمایشات تلاشی جهت پیش بینی پاسخ یک خانم به درمان های باروری و اینکه احتمال باروری وی درمقایسه با همسالان خود چگونه است می باشد.
ذخیرۀ تخمدانی غیرطبیعی به معنی کاهش قابلیت باروری است اما به هیچ عنوان دلیلی بر غیرممکن بودن باروری نیست.
بعضی خانم های جوان با آزمایشات نرمال هم به سختی باردار می شوند نتایج این آزمایشات از یک سیکل ماهانه به سیکل بعدی می تواند فرق کند با این حال در کل می توان گفت که نتایج غیرطبیعی آزمایشات، دلالت بر کاهش قابلیت باروری دارند.
شانس باردار شدن قبل از هر چیزی به کیفیت تخمک مربوط است زنان بالای ۳۵ سال با نتایج غیرطبیعی آزمایشات که درمان موفقیت آمیزی هم نداشته اند، شانس کمی برای باروری دارند. این افراد می توانند از تخمک یا جنین اهدایی سود ببرند. بعلاوه با وجود نتایج نرمال آزمایشات ذخیرۀ تخمدانی، بانوان مسن تر سخت تر باردار می شوند. هیچ تست واحدی جهت پیشگویی دقیق توانایی یک زن برای بارور شدن وجود ندارد بنابراین این آزمایشات غالباً با همدیگر و جهت فهمیدن اوضاع و طراحی نقشه های درمانی به کار گرفته می شوند.

اشتراک‌گذاری
3 نظر
  1. با سلام.خانمی ۳۲ ساله هستم. سه سال و نیم است ازدواج کردم. دو سال و نیم است که اقدام برای بارداری کرده ام. همسرم مشکلی ندارد. خودم ذخیره کم تخمک دارم (۰.۱) که حدود هفت ماه پیش طبیعی باردار شدم ولی در هفته هشتم سقط شد. ماه قبل نیز به توصیه پزشکم آی وی اف شدم که یک تخمک داشتم و از این تخمک یک جنین خوب تشکیل شد که متاسفانه نتیجه نگرفتم. لطفا مرا راهنمایی کنید و آیا من می توانم به طور طبیعی اقدام کنم و باردار شوم یا نه؟

    ///پاسخ دکتر کتایون برجیس، متخصص زنان و زایمان و فلوشیپ نازایی:
    اصلا صبر کردن با توجه به شرایطی که گفتید به صلاح شما نیست. اگر نمی خواهید فرصت خود را برای باردار شدن از دست بدهید لازم است که به کلینیک نازایی مراجعه کرده و به طور همزمان با همسرتان بررسی شده و درمان را شروع کنید.

  2. سلام
    ما براي بارداري نياز به تخمك اهدايي داريم
    همانطور كه مستحضر هستيد بازار سياه براي اين عمل خدا پسندانه إيجاد شده كه ورأي مبلغ اهدا كنندگان با روشهايي نظر استفاده نكردن از داروو مراحل درمان را به درازا مي كشانند تا سود بيشتري بدست آورند چرا، نميدانم
    آيا امكان استفاده از تخمك منجمد هست؟

    1. سلام بله هست بهتره با مراکز ناباروری هم مشورت نمائید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.