دیستوشی شانه نوزاد چیست؟!/ اصطلاحات زایمان طبیعی

به چه وضعیتی دیستوشی شانه نوزاد گفته می شود؟

به طور طبیعی، پس از آنکه سر نوزاد بیرون می آید، شانه ها و بدن به راحتی متعاقب آن می آید. گرچه، گاهی ممکن است شانه های نوزاد در پشت استخوان شرمگاهی مادر گیر کند، که بیرون آمدن مابقی بدن نوزاد را مشکل تر می کند. به این وضعیت دیستوشی شانه گفته می شود.

دیستوشی شانه نوزاد

اگر با این مشکل رو به رو شوید، پزشک شما می تواند با انجام مانورهای مختلفی که برای بیرون آوردن شانه ها و بچه طراحی شده اقدام کند. این روشها عبارت است از :

– اعمال فشار مستقیم بالای استخوان شرمگاهی تا شانه ی گیر افتاده با فشار خارج شود.
– خم کردن زانوها به عقب تا فضای بیشتری برای زایمان به وجود بیاید
– چرخاندن شانه های بچه با دست
– بیرون آوردن دست پشتی بچه در ابتدا

اگرچه دیستوشی شانه ها ممکن است در خانم هایی اتفاق بیفتد که هیچ یک از عوامل خطر را ندارند، ویژگیهای خاصی می تواند احتمال این وضعیت را بیشتر کند:

– بچه های بسیار درشت
– دیابت بارداری
 – درد طولانی
– سابقه ی بچه های درشت یا بچه هایی که دیستوشی شانه داشته اند

خارج شدن جفت

پس از آنکه بچه به دنیا می آید، سومین مرحله ی درد شروع می شود: خارج شدن جفت که به آن پس زایمان نیز گفته میشود. این مرحله تنها در حدود ۵ تا ۱۵ دقیقه طول می کشد. همچنان انقباضاتی دارید، ولی شدت آنها بسیار کمتر است. این انقباضات به جدا شدن جفت از جدار رحم کمک می کند.

پس از آنکه عمل جداسازی اتفاق افتاد و جفت به دهانه ی مهبل رسید، پزشک از شما میخواهد یک فشار ملایم دیگر وارد کنید. بسیاری از خانم ها، به دلیل داشتن هیجان و خستگی ناشی از وضع حمل، به این مرحله از زایمان زیاد توجهی ندارند و بعدا حتی آن را به یاد نیز نمی آورند.

ترمیم پرينه پس از زایمان

پس از خروج جفت، پزشک شما دهانه ی رحم، مهبل و پرینه را از نظر پارگیها یا آسیب هایی که دیده اند بررسی و سپس اپیزیوتومی یا پارگی های دیگر را ترمیم (با بخیه زدن) می کند. (در صورتی که اپیدورال نشده و در قسمت پرینه احساس درد داشته باشید، پزشک از بی حسی موضعی برای بی حس کردن آن محل پیش از ترمیم استفاده می کند.) 

پس از آنکه کار ترمیم پزشک تمام میشود، یک پرستار موضع پرینهای را تمیز می کند، پاهای شما را از روی حایل های پا برمی دارد و یک پتوی گرم روی شما می اندازد. ممکن است انقباضات ملایمی را همچنان احساس کنید؛ این انقباضات عادی است و در واقع به کم کردن خونریزی کمک می کند.

زایمان طبیعی با ابزار کمکی

اگر سر بچه به قدر کافی در مجرای زایمان پایین باشد و پزشک احساس کند نیاز به خروج فوری نوزاد ضرورت دارد یا قادر نیستید بدون کمکهای بیشتری بچه را به طور طبیعی خارج کنید، شاید به استفاده از فورسپس یا دستگاه وکیوم برای کمک به زایمان توصیه کند. به کارگیری هریک از این وسایل را زایمان طبیعی با ابزار کمکی می گویند.

به کارگیری چنین زایمانی زمانی می تواند مناسب باشد که:

– برای مدت زیادی زور و فشار وارد کرده و آن قدر خسته شده اید که به ادامه ی فشار آوردن کافی برای زایمان قادر نباشید.
– برای مدتی فشار وارد کرده اید، و پزشک شما فکر می کند تا زمانی که از این نوع کمک استفاده نشود، قادر به زایمان طبیعی نخواهید شد.
– الگوی ضربان قلب بچه نشان دهنده ی ضرورت بر خروج فوری اوست.
– وضعیت بچه امکان خروج او را با فشار آوردن بسیار مشکل کرده باشد.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *