دیابت بارداری دارم چی بخورم چی نخورم؟!

برای کنترل دیابت بارداری چه چیزهایی بخورم و چه خوراکیهایی نخورم؟

بخور نخورهای دیابت بارداری

رژیم غذایی متعادل، کلید مدیریت دیابت بارداری است. درواقع خانم‌های مبتلا به دیابت بارداری باید توجه خاصی به میزان کربوهیدرات، پروتئین و چربی دریافتی‌شان داشته باشند.

تغذیه‌ی منظم (هر دو ساعت یک‌بار) کمک می‌کند تا سطح قند خون‌تان را کنترل کنید.

کربوهیدرات باید تنها ۴۰ تا ۵۰ درصد از کالری مصرفی شما را تشکیل دهد. سعی کنید ۲۰ تا ۲۵ درصد از کالری موردنیازتان را از طریق پروتئین و ۲۵ تا ۳۵ درصد آن را از مصرف چربی تأمین کنید. 

دیابت بارداری دارم چی بخورم چی نخورم

درمان دیابت بارداری با تغذیه

چی بخورم چی نخورم؟
درصورتی‌ که به دیابت بارداری مبتلا باشید، درمان شما وابسته به سطح قند خون بدن‌تان درطول روز خواهد بود.

در بیشتر مواقع، پزشک از شما می‌خواهد که سطح قند خون‌تان را قبل و بعد از مصرف غذا اندازه بگیرید و شرایط شما را با تغذیه‌ی سالم و ورزش‌های منظم مدیریت می‌کند.

در بعضی از موارد تزریق انسولین تجویز می‌شود. براساس گزارش‌ها فقط ۱۰ تا ۲۰ درصد از زنان مبتلا به دیابت بارداری برای کنترل بیماری‌شان به تزریق انسولین نیاز دارند.

برای اندازه‌گیری سطح قند خون باید از دستگاهی مناسب استفاده کنید که پزشک آن را در اختیار شما قرار می‌دهد.

ممکن است که تزریق انسولین تا زمان زایمان ادامه داشته باشد. با توجه به وعده‌های غذایی و تمرینات ورزشی‌تان، درمورد نحوه و زمان تزریق انسولین از پزشک سؤال کنید تا دچار افت قند خون نشوید.

پزشک‌تان به شما خواهد گفت که در زمان افت شدید قند خون یا افزایش آن چه کاری انجام دهید. 

کربوهیدرات‌ها
خانم‌های باردار باید روزانه ۱۲۰ تا ۱۹۵ گرم کربوهیدرات دریافت کنند. این مقدار از طریق سه وعده‌ی غذایی و دو میان‌وعده‌ی روزانه تأمین می‌شود. رعایت فاصله‌‌ی مناسب بین غذاهای غنی از کربوهیدرات به جلوگیری از افزایش قند خون کمک می‌کند.

پزشک برای تعیین میزان کربوهیدرات دریافتی روزانه به شما کمک خواهد کرد. شاید پزشک‌تان شما را به متخصص تغذیه معرفی کند تا از وعده‌های غذایی گیاهی استفاده کنید.

شما می‌توانید کربوهیدرات‌های سالم را از مواد زیر دریافت کنید:

غلات کامل؛
برنج قهوه ای؛
لوبیا، نخود فرنگی، عدس و سایر حبوبات؛
سبزیجات دارای نشاسته؛
میوه‌هایی با قند کم.

پروتئین
خانم‌های باردار باید روزانه ۶۰ گرم پروتئین دریافت کنند. بهترین منابع پروتئین شامل گوشت کم‌چرب، مرغ، ماهی و توفو (خمیر سویا) است.

چربی
چربی‌های سالمی که می‌توانید در رژیم غذایی خود بگنجانید، شامل خوراکی‌هایی همچون آجیل بی‌نمک، دانه‌ها، روغن زیتون و آووکادو هستند.

عوارض دیابت بارداری

درصورتی که دیابت بارداری شما به‌درستی مدیریت نشود، فشار خون‌تان درطول بارداری بالا خواهد ماند. این موضوع می‌تواند سبب ایجاد خطرات احتمالی شود و روی کودک‌تان تأثیر بگذارد. به‌عنوان مثال ممکن است کودک بعد از تولد دچار مشکلات زیر باشد:

وزن بالا درهنگام تولد؛
سختی در تنفس؛
قند خون پایین؛
دیستوشی شانه (shoulder dystocia)، حالتی است که در آن شانه‌های نوزاد در زمان زایمان در لگن مادر گیر می‌کند.
خطر ابتلا به دیابت در این کودکان بیشتر خواهد بود. به همین دلیل کنترل دیابت بارداری با توجه به توصیه‌های پزشک بسیار مهم است.

آینده‌ی ابتلا به دیابت بارداری
سطح قند خون شما باید تا قبل از زایمان به‌حالت طبیعی برگردد. اما پیشرفت دیابت بارداری خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را در شما افزایش می‌دهد. با پزشک خود مشورت کنید تا متوجه شوید که چطور می‌توانید از این بیماری پیشگیری کنید و عوارض جانبی آن را کاهش دهید.

پیشگیری از دیابت بارداری
پیشگیری کامل از دیابت بارداری ممکن نیست. بااین‌حال داشتن عادت‌های سالم می‌تواند احتمال پیشرفت بیماری را کاهش دهد.

اگر باردار هستید و به یکی از عوامل خطر مربوط به دیابت بارداری دچارید، سعی کنید از رژیم غذایی سالم پیروی کنید و مرتبا ورزش نمایید. حتی تمرین سبکی مثل پیاده‌روی می‌تواند برای سلامت شما مفید باشد.

اگر می‌خواهید در آینده‌ای نزدیک باردار شوید و اضافه وزن دارید، بهترین کار این است که با مشورت پزشک وزن خود را کاهش دهید. حتی کاهش مقدار کمی از وزن‌، کمک می‌کند تا خطر ابتلا به دیابت بارداری در شما کاهش پیدا کند. 

منبع خبر : chetor

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.